Prosta idea
Działanie systemu wykorzystuje znaną i stosowaną od ponad 15 lat przez Vialle (instalacje LPi) ideę wtrysku LPG w postaci ciekłej. Technologia ta jest najbardziej zaawansowaną koncepcją zasilania gazowego silników i na tyle odmienną od innych systemów, że przyczyniła się do poszerzenia klasyfikacji samochodowych systemów zasilania gazowego o kolejną, V generację.
W systemie LPdi (Liquid Propane direct injection) Vialle poszło krok dalej, ponieważ gaz w takiej postaci jest wtryskiwany wprost do komory spalania poprzez oryginalne wtryskiwacze benzynowe. Chcąc zachować wtrysk paliwa przez oryginalne wtryskiwacze, inne rozwiązanie (gaz odparowany) nie wchodziło w grę. Niektórzy, chyba trochę na wyrost, określają to rozwiązanie jako VI generację. Taka koncepcja zasilania wyeliminowała podstawową wadę klasycznych (wykorzystujących gaz odparowany) systemów zasilania gazowego oferowanych do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny czyli konieczność zużywania paliwa bazowego (benzyny) w czasie pracy silnika na gazie. Jest to niezbędne z uwagi na konieczność chłodzenia i oczyszczania z produktów spalania końcówek wtryskiwaczy benzynowych. W systemie LPdi wtryskiwacze benzyny pracują cały czas. Bez względu na używane paliwo cały czas przepływa przez nie albo benzyna albo ciekły gaz.
Idea stworzona przez inżynierów Vialle, genialna w swej prostocie, musiała jednak zostać zaaplikowana w odpowiednich urządzeniach, które umożliwiają jej zrealizowanie w praktyce, przy spełnieniu obowiązujących wymagań odnośnie emisji spalin.
Budowa
Sercem systemu jest FSU (Fuel Selector Unit), który zarządza odcinaniem i otwieraniem dopływu obu paliw do wtryskiwaczy oraz przepływem par paliwa. Zwiększona pojemność układu paliwowego (w FSU znajduje się zasobnik benzyny używany do obniżenia ciśnienia gazu w układzie w czasie zmiany zasilania z gazu na benzynę) powoduje, że zmiana rodzaju zasilania nie jest natychmiastowa, a silnik w tym czasie jest zasilany mieszaniną LPG i benzyny.
Dużą zaletą systemu LPdi jest także możliwość uruchamiania silnika (nawet zimnego) z wykorzystaniem gazu.
Paliwo gazowe w stanie ciekłym jest dostarczane ze zbiornika z wykorzystaniem łopatkowej pompy pracującej w zbiorniku gazu. Wstępnie sprężone, ciekłe paliwo gazowe trafia do odpowiednio zmodyfikowanej (patrz poniżej), wysokociśnieniowej części układu benzynowego. Umieszczona na głowicy wysokociśnieniowa pompa benzynowa zwiększa ciśnienie LPG do 150 barów. Pod takim ciśnieniem gaz jest kierowany do wtryskiwaczy zamontowanych w głowicy. Niewykorzystane paliwo gazowe trafia przewodem powrotnym do zbiornika gazu.
Montaż
W ostatnim czasie mieliśmy okazję prześledzić montaż systemu LPdi w samochodzie Volkswagen Golf VI generacji, który był wyposażony w silnik 1,4 TSI.
System jest bardzo prosty (niewielka liczba elementów i przewodów do podłączenia), co powoduje, że sam montaż i podłączenie zespołów instalacji gazowej nie jest bardzo pracochłonny.
Znacznie więcej czasu zajmują prace dodatkowe, które są konieczne do wykonania, aby dostosować benzynowy układ paliwowy do pracy na LPG. W związku z tym wymianie podlegają niektóre uszczelnienia w układzie paliwowym.
Zobacz stronę producenta:
Viallewczytywanie wyników...
Cena: 330.00 zł
Cena: 176.00 zł
Cena: 5.60 zł
Cena: 320.00 zł
Cena: 8.00 zł
Cena: 4.80 zł
Cena: 5.00 zł
Cena: 8.00 zł
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl