Rozruch LPG zimą - instalacja elektryczna
Pojemność elektryczna akumulatora rozruchowego maleje proporcjonalnie do obniżania się temperatury otoczenia. Powoduje to obniżenie napięcia w czasie rozruchu silnika zimą, które może skutkować kłopotami z uruchomieniem, szczególnie nie nagrzanej jednostki napędowej.
fot. JanmorAkumulator od którego zależy prawidłowe uruchamianie silnika zimą jest jednocześnie najbardziej wrażliwym na niskie temperatury otoczenia elementem instalacji elektrycznej samochodu
Dodatkowym obciążeniem dla instalacji elektrycznej i akumulatora zimą jest używanie w okresie jesienno-zimowym wielu dodatkowych urządzeń (ogrzewanie tylnej szyby, wycieraczki, klimatyzacja).
Większe obciążenie instalacji i dodatkowe spadki napięcia wynikające z używania tych urządzeń w połączeniu z ograniczoną pojemnością akumulatora, który w czasie rozruchu pobiera znacznie więcej prądu (z uwagi na zgęstniały w silniku olej) powodują, że układ elektryczny w czasie niskich temperatur pracuje w skrajnie niekorzystnych warunkach.
Akumulator rozruchowy w samochodzie z LPG
Dlatego musi być w pełni sprawny, a akumulator w pełni naładowany, aby ułatwić płynne uruchamianie samochodu na LPG zimą. Pamiętajmy, że nawet najdrobniejsze uszkodzenia instalacji elektrycznej będą w jeszcze większym stopniu ją obciążać.
Doładowanie akumulatora przed zimą
Użytkownik wykonujący w ciągu roku niewielkie przebiegi dzienne może nawet nie wiedzieć, że akumulator nie jest w pełni naładowany. Dopóki temperatury są dodatnie lub niewiele niższe od zera bateria pracuje poprawnie. Jej sprawność weryfikują większe mrozy. Wtedy w samochodzie z LPG mogą wystąpić kłopoty z uruchomieniem silnika zimą lub wręcz brak możliwości rozruchu.
Dlatego przed nadejściem mrozów należy zadbać, aby "elektryka" była w pełni sprawna, a akumulator odpowiednio naładowany.
Problemy z LPG zimą - benzynowy układ zasilania
Poziom benzyny w zbiorniku powinien zapewniać smarowanie i chłodzenie pompy paliwa oraz umożliwiać bezproblemowe uruchamianie silnika zimą. Jest to bardzo ważne, ponieważ w nowoczesnych systemach zasilania gazowego rozruch odbywa się wyłącznie z wykorzystaniem benzyny.
Niski poziom benzyny w samochodach na LPG zimą sprzyja kondensacji pary wodnej na wewnętrznych ściankach zbiornika. Przedostająca się do niej woda może być powodem utrudnionego rozruchu silnika oraz nieprawidłowości w jego pracy.
Zjawisko to jest charakterystyczne w samochodach starszych generacji (I i II bez czujnika temperatury w reduktorze), w których wykorzystanie benzyny przy rozruchu jest uzależnione od kierowcy. Przesadnie oszczędni użytkownicy ograniczający zużycie benzyny przez skracanie pracy silnika na tym paliwie lub wręcz uruchamiający silnik bezpośrednio na gazie mogą liczyć się właśnie z wynikającymi z tego zjawiska kłopotami. Wyższe generacje wymuszają już pracę na benzynie w początkowym okresie po rozruchu, eliminując taki sposób użytkowania samochodu.
Zimą samochód z LPG zużywa więcej benzyny
Przy jeździe samochodem z LPG zimą należy także wziąć pod uwagę to, że zużycie benzyny jest większe, ponieważ silnik dłużej pracuje na dawce rozruchowej i wolniej osiąga temperaturę przy której może nastąpić przełączenie na zasilanie gazowe.
fot. gazeo.plNajbardziej wrażliwymi na zanieczyszczenia elementami gazowych systemów zasilania są wtryskiwacze. Regularna wymiana filtrów (fazy ciekłej i gazowej) zapobiega zanieczyszczaniu listwy wtryskowejInstalacja gazowa zimą - wpływ niskiej temperatury na samochód z LPG
Niskie temperatury otoczenia wpływają negatywnie także na instalację gazową. Oleiste zanieczyszczenia odkładające się w poszczególnych elementach instalacji, przez które przepływa LPG w stanie gazowym w niskich temperaturach tężeją.
Najbardziej dotkliwe jest nagromadzenie tych zanieczyszczeń w listwie wtryskowej (IV generacja) i reduktorze-parowniku (generacje I - IV). Zmieniające stan skupienia (tężejące) zanieczyszczenia "kleją" wszystkie elementy mające z nimi styk. Bywa to przyczyną nieprawidłowego działania reduktorów (zwiększone opory ruchu membran) oraz wtryskiwaczy (ograniczony ruch tłoczków).
Występujące zimą niesprzyjające warunki otoczenia powodują kumulowanie niekorzystnych zjawisk w samochodzie z LPG.
Pamiętaj:
- obniżone napięcie akumulatora utrudniające rozruch,
- woda w paliwie,
- gęsty olej w silniku i układzie przeniesienia napędu,
- niedomagania instalacji zapłonowej wynikające z podwyższonej wilgotności powietrza,
mogą w skrajnej sytuacji doprowadzić do braku możliwości uruchomienia silnika zimą. Dlatego lepiej wcześniej zadbać o stan techniczny jednostki napędowej i instalacji gazowej. Zimą wszelkie zaniedbania w ich obsłudze ujawnią się ze zdwojoną siłą.