Jak w każdej dziedzinie życia również w motoryzacji recykling i utylizacja surowców jest bardzo istotna. Coraz więcej produktów jest obarczonych opłatą środowiskową, która wynika właśnie z kosztów utylizacji.
Wymogi ekologiczne powodują, że proces recyklingu i utylizacji uwzględnia się już na etapie projektowania. Tak jest również w przypadku różnego rodzaju filtrów, w tym również filtrów stosowanych w gazowych układach zasilania.
Utylizacja jest jednym z powodów, z którego wynika zmiana konstrukcji filtrów obserwowana w ostatnich latach. Dotyczy ona przede wszystkim filtrów stosowanych w układach smarowania i paliwowych silników spalinowych.
W nowoczesnych jednostkach napędowych w coraz mniejszym stopniu wykorzystuje się filtry typu spin-on (filtr w metalowej obudowie wkręcany w podstawę montowaną na kadłubie silnika). Ich miejsce zajmują wkłady, zawierające jedynie medium filtracyjne i elementy z tworzywa sztucznego (denka, rdzeń). Są one montowane w obudowach związanych na stałe z kadłubem silnika, w miejscu ułatwiającym wymianę. Filtry, nie zawierające elementów metalowych są bardzo łatwe do zutylizowania w spalarniach odpadów, nie wymagają żmudnego rozdzielania elementów.
Podobnie są konstruowane filtry paliwa gazowego, które obok warunku łatwej utylizacji muszą spełniać coraz bardziej rygorystyczne warunki odnośnie dokładności filtracji w coraz bardziej skomplikowanych układach zasilania. Precyzyjne elementy jakimi są wtryskiwacze gazu wymagają bardzo czystego paliwa.
Pierwsze próby
Po raz pierwszy tematem utylizacji filtrów gazowych zajęła się firma Filgaz. Kampania pod hasłem: „Oddaj zużyty filtr fazy lotnej LPG lub CNG i skorzystaj z rabatu na zakup nowego! Filgaz wprowadza nowe rozwiązanie, które zadba o środowisko i Twoją kieszeń!” ma na celu odzysk surowców (metali i tworzyw sztucznych) wykorzystywanych w procesie produkcji filtrów gazowych. Dostarczane do firmy filtry poddawane demontażowi z rozdzieleniem na części metalowe i wykonane z tworzywa mają trafiać do ponownego przetworzenia w innych gałęziach przemysłu. W zamian za zużyte filtry firma oferuje nowe wkłady na korzystnych warunkach cenowych. Klientom chcącym oddać do recyklingu większą liczbę zużytych filtrów zapewniany jest odbiór własnym transportem. Akcja rozpoczęła się w październiku 2009, niestety, wg uzyskanych od producenta informacji spotkała się zerowym zainteresowaniem warsztatów.
Takie ich działanie jest niezbyt zrozumiałe, ponieważ w myśl ustawy o odpadach filtry paliwowe, które zawierają węglowodory są traktowane jako odpady niebezpieczne. Zapisy ustawy mówią o konieczności ich utylizacji, którą powinien wykonywać wytwórca odpadów, czyli firma, która wykonuje usługę wymiany filtrów. Tego typu inicjatywy stanowią zatem wymierną pomoc dla warsztatów (oddanie filtrów do utylizacji to przecież koszty). W sytuacji gdy pokrywa je producent, co jest wynikiem jego dobrej woli, brak odzewu ze strony warsztatów jest tym bardziej niezrozumiały.
Odzyskiem zużytych filtrów zajmuje się również firma ZWM Czaja. Obecnie prowadzona jest akcja informacyjna wśród odbiorców filtrów. W zakładzie uruchomiono specjalne stanowisko demontażu, na którym oddziela się części metalowe od wkładu filtra. Odzyskane w ten sposób aluminium będzie dostarczane do huty.
Recykling filtrów prowadzą również producenci innych filtrów dla branży automotive. Bardzo dobrym przykładem jest firma Wix-Filtron, która zajmuje się odzyskiem produkowanych przez siebie filtrów od 2002 r. Są to głównie filtry olejowe i paliwowe (benzyna, olej napędowy), choć w asortymencie oferowanych przez Wix Filtron produktów są również filtry do gazowych układów zasilania.
Zbiórka jest realizowana równolegle z dostawą nowych wkładów filtracyjnych. Przy tej okazji od dystrybutorów odbierane są filtry zużyte (również innych producentów), warunkiem jest aby ich liczba nie przekraczała liczby nowo zamówionych wkładów filtracyjnych. Są one zbierane do specjalnych opakowań transportowych, zapobiegających wyciekom oleju i paliwa, w których są dostarczane do zakładu gdzie następuje ich recykling. Filtry są demontowane, odzyskiwany jest olej, elementy metalowe, trafiające do dalszej przeróbki jako złom i papier filtracyjny, z którego produkuje się pełnowartościowe paliwo stałe. W 2009 r. firma Wix-Filtron poddała recyklingowi 540 tys. filtrów, co stanowi 10% rocznej sprzedaży w Polsce. Firma od początku zajmuje się finansowaniem całego przedsięwzięcia.
Podsumowanie
Jak widać prowadzone przez producentów akcje mające na celu recykling materiałów stosowanych w filtrach przynoszą rezultaty dopiero po dość długim czasie. Wyrobienie świadomości ekologicznej wśród warsztatów wymaga czasu, co potwierdzają wyniki w zakresie odzysku filtrów firmy Wix-Filtron. W okresie 8 lat uzyskano odzysk filtrów na poziomie 10% (w stosunku do sprzedaży krajowej).
Pionierskie działania Filgazu mające na celu odzysk materiałów z filtrów autogazu i brak odzewu ze strony warsztatów LPG nie powinny zniechęcać do dalszych działań w tym kierunku (przykład: ZWM Czaja), tym bardziej, że obowiązek utylizacji filtrów paliwa wynika z ustawy o odpadach i wcześniej czy później zacznie być egzekwowany.
Wydaje się jednak, że kierunek działania powinien być nastawiony raczej na zmiany w konstrukcji filtrów (wyeliminowanie części metalowych), a nie na odzysk stosowanych w nich materiałów, co z pewnością wymusi rynek, poprzez większy nacisk na respektowanie zapisów ustawy o odpadach.
Zobacz stronę producenta:
Czajawczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl