Zasada działania
Skroplona mieszanina propanu-butanu jest magazynowana w zbiorniku gazu (2). Z chwilą włączenia pompy gazu (3) i otwarcia elektrozaworu zbiornika, będącego częścią wielozaworu, gaz w fazie ciekłej przez przewód (A), umieszczony pod samochodem, trafia do regulatora ciśnienia (4). Regulator utrzymuje ciśnienie gazu powyżej ciśnienia w zbiorniku. Ciekły gaz, poprzez przewody elastyczne (B) i wtryskiwacze (5), dostaje się do kolektora dolotowego, gdzie zmienia stan skupienia na lotny i w takiej postaci trafia do komór spalania silnika. Do wyboru rodzaju paliwa służy przełącznik rodzaju zasilania (7), znajdujący się w kabinie kierowcy. W zależności od ustawionej na przełączniku pozycji rodzaju pracy, silnik jest zasilany wybranym przez kierowcę paliwem, co jest sygnalizowane świeceniem odpowiedniej diody.
Użytkowanie instalacji V generacji
Przełącznik stosowany w instalacjach V generacji ma 2 pozycje przełączania:
Przełączanie z benzyny na gaz
Jadąc na benzynie, przestawiamy przełącznik (7) w pozycję „gaz” (poprzez wciśniecie przycisku) - dioda sygnalizująca jazdę na benzynie świeci się, a dioda sygnalizująca pracę na gazie pulsuje. Po rozgrzaniu silnika następuje uruchomienie pompy (3), otwarcie elektrozaworów (w wielozaworze i regulatorze ciśnienia (4)) oraz odłączenie przez sterownik elektroniczny (6) zasilania wtryskiwaczy benzynowych - silnik jest zasilany gazem (dioda sygnalizująca zasilanie benzyną gaśnie, a dioda sygnalizująca zasilanie gazem przestaje pulsować i zaświeca się na stałe). Przełączanie z benzyny na gaz można wykonywać w czasie jazdy lub na postoju. Jeśli silnik jest rozgrzany, przełączenie na zasilanie gazem następuje po kilku sekundach pracy na benzynie.
Przełączanie z gazu na benzynę
Jadąc na gazie, należy przestawić przełącznik (7) w pozycję „benzyna”. Przywraca to zasilanie wtryskiwaczy benzynowych, jednocześnie zamykany jest elektrozawór w regulatorze ciśnienia (4) i wielozaworze oraz wyłączana jest pompa (3). Gaśnie dioda sygnalizująca zasilanie gazem i zaświeca się dioda sygnalizująca zasilanie benzyną. Przełączenie na zasilanie benzyną można wykonywać zarówno na postoju, jak i w czasie jazdy.
Uruchamianie silnika
Przełączniki stosowane w instalacjach V generacji mają funkcję automatycznego uruchamiania na benzynie. Jeżeli przełącznik jest w pozycji „gaz”, silnik uruchamia się na benzynie i dopiero po rozgrzaniu następuje przełączenie na gaz. Rozgrzany silnik przełącza się na zasilanie gazem po kilku sekundach pracy na benzynie.
Gdy przepali się bezpiecznik
W układzie elektrycznym instalacji gazowych V generacji znajduje się kilka bezpieczników. Jeśli jakiś ulegnie uszkodzeniu, elektrozawór gazowy w regulatorze ciśnienia (4) zostaje zamknięty, a sterownik elektroniczny (6) przywraca zasilanie silnika benzyną, co umożliwia kontynuowanie jazdy.
Zastosowanie
Systemy V generacji przeznaczone są do adaptacji na zasilanie gazowe samochodów wyposażonych w silniki z wtryskiem paliwa, z katalizatorem i sondą lambda, wyposażonych w układy EOBD.
Zobacz stronę producenta:
Viallewczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl