Auto zadebiutowało w USA w listopadzie 2015 r., w Europie miało premierę rynkową w roku 2016. Prezentowany egzemplarz Hondy Civic ma nadwozie w wersji sedan. Samochód pochodzi z 2020 r.., jest to wersja poliftowa, co można zidentyfikować m.in. po nowej osłonie chłodnicy. Ważniejsze jednak co znajduje się za nią.
Jednostka napędowa Hondy jest turbodoładowana i ma bezpośredni wtrysk benzyny (Earth Dreams Technology).
Silnik dysponuje objętością skokową 1 497 cm³. Zbudowano go w 4-cylindrowym układzie konstrukcyjnym.
Dysponuje on mocą 182 KM (134 kW) przy 6 000 obr./min oraz maksymalnym momentem obrotowym o wartości 220 Nm, który jest dostępny już od 1 700 aż do 5 500 obr./min.
Firma Alltop od ponad 15 lat montuje samochodowe instalacje gazowe.
Obecnie Alltop to Autoryzowany Serwis STAG ale firma montuje także systemy LPG innych marek.
W przypadku prezentowanej Hondy Civic gazowy układ zasilania został oparty na komponentach marki STAG, produkowanych przez AC S.A.
Nad pracą systemu zasilania gazowego czuwa sterownik STAG 400.4 DPI model B2, który dawkuje LPG w fazie lotnej do kanałów dolotowych poszczególnych cylindrów oraz realizuje dotrysk benzyny, chroniący, umieszczone w komorach spalania, wtryskiwacze benzynowe przed uszkodzeniem.
Paliwo, LPG w fazie ciekłej, jest przechowywane w zamontowanym w miejscu koła zapasowego zbiorniku toroidalnym o pojemności geometrycznej 49 l, który mieści 39 l LPG.
Paliwo w fazie ciekłej jest dostarczane do komory silnikowej, w której zamontowano reduktor-parownik STAG R01 "czerwony", którego wydajność pozwala na zasilanie silników o mocy nawet do 250 KM.
Taką ilość odparowanego paliwa gazowego (fazy lotnej) zapewnia wydajny układ ogrzewania, pozwalający na uzyskanie odpowiedniej intensywności zamiany stanu skupienia LPG z fazy ciekłej na fazę lotną oraz większe przekroje kanałów, którymi przepływa LPG.
Wyjście gazu z reduktora jest zakończone króćcem o średnicy 16 mm, a LPG w fazie ciekłej jest doprowadzane ze zbiornika termoplastycznym przewodem PCV o średnicy 8 mm po to, by nawet w czasie długotrwałej pracy reduktora z pełną wydajnością (duże obciążenie silnika - np. jazda autostradowa) nie zabrakło paliwa gazowego do zasilania jednostki napędowej.
Oczywiście w przypadku silnika Hondy z bezpośrednim wtryskiem benzyny nie ma takiego zagrożenia. Reduktor ma duży zapas wydajności, a praca silnika jest wspomagana dotryskiem benzyny z uwagi na specyfikę benzynowego układu zasilania z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
Z reduktora-parownika faza lotna LPG przepływa, poprzez filtr fazy lotnej oraz czujnik ciśnienia i temperatury gazu PS-04 Plus (jego sygnał pozwala na wyznaczenie odpowiedniej dla chwilowego zapotrzebowania silnika, dawki LPG) do czterech pojedynczych wtryskiwaczy gazowych STAG AC W03. Dawkują one fazę lotną LPG do kanałów dolotowych poszczególnych cylindrów.
Wydajność wtryskiwaczy STAG AC W03 dochodzi do 45 KM na cylinder przy przepływie 125 l/min i ciśnieniu 1,2 bara.
Takie parametry w zupełności wystarczają do zaspokojenia zapotrzebowania na paliwo ponad 180-konnej jednostki napędowej Hondy, która jest dodatkowo wspierana benzyną z uwagi na konieczność zabezpieczenia wtryskiwaczy przed uszkodzeniem.
Pomimo niewielkiej pojemności skokowej silnik generuje dość dużą moc, co z pewnością może przekładać się na zwiększony apetyt na paliwo. Napęd z silnika jest przenoszony poprzez bezstopniową przekładnię CVT (Continously Variable Transmission), która działa dość specyficznie. Skrzynia CVT "lubi" przytrzymywać silnik na wyższych obrotach, co powoduje, że auto przy dynamicznej jeździe po mieście potrafi spalić nawet 14 l benzyny na 100 km.
Niestety jeżdżąc na benzynie musimy mieć dość zasobny portfel, bo koszty użytkowania Hondy Civic z silnikiem 1,5 turbo mogą dochodzić nawet do ponad 75 zł na 100 km (przy wspomnianym zużyciu benzyny na poziomie 14 l/100 km w mieście).
Do obliczeń posłużyła średnia cena litra benzyny 95 na stacjach w Polsce z 23 czerwca 2021 r, która wg portalu e-petrol wynosiła 5,38 zł.
Konwersja na zasilania LPG spowodowała, że samochód zaczął generować znacznie mniejsze koszty związane z eksploatacją. Auto zużywa około 10 l LPG i około 2 l benzyny na każde 100 km. Koszty związane z paliwem po adaptacji wynoszą zatem 22,9 zł za LPG i 10,76 zł za benzynę.
Średni koszt LPG na stacjach paliw w Polsce (wg notowania e-petrol z 23 czerwca 2021 r.) wynosi 2,29 zł/l.
Przejechanie 100 km po konwersji układu zasilania na LPG wynosi 33,66 zł.
Jest to ponad 2-krotnie mniejsza wartość niż na benzynie. Nawet jeśli przyjmiemy znacznie niższe zużycie benzyny, około 10 l na 100 km w mieście (koszt przejechania 100 km będzie wynosił wtedy 53,8 zł), to zasilanie LPG jest nadal o 20 zł na każde 100 km tańsze.
W ciągu roku (przy przebiegu rzędu 20 tys km) generuje to oszczędności w kosztach paliwa na poziomie 4 000 zł. Przy kosztach zamontowania instalacji STAG 400 DPI w firmie Alltop, które w przypadku samochodów 4-cylindrowych zaczynają się od 4,5 tys. zł, oznacza to, że inwestycja w gazowy układ zasilania zwraca się po nieco ponad roku użytkowania na LPG.
Zapraszamy.
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl