Większość klientów firmy ALLTOP, którzy decydują się na montaż instalacji gazowych w amerykańskich samochodach, w tym także w Jeepach, trafia do niej z polecenia innych zadowolonych użytkowników, także z odległych zakątków Polski lub są to kierowcy, którzy montują instalację LPG w kolejnym swoim samochodzie.
W obecnych czasach klienci nie chcą oszczędzać na montażu. Wolą zamontować markową i dobrze dobraną instalację LPG w sprawdzonym serwisie, stąd może większe zainteresowanie montażem w takich serwisach jak nasz. Jako Autoryzowany Serwis STAG mamy stały dostęp do pomocy technicznej i nigdy nie zostawiamy klienta samego.
inż. Bartłomiej Grudny, właściciel firmy ALLTOP
Jeep to legendarna amerykańska marka, która od 1941 r., kiedy powstał Willys MB (produkt firmy Willys-Overland Motors), określany potocznie właśnie mianem Jeep, stała się synonimem samochodu terenowego z napędem 4x4. Nazwa Jeep oficjalnie pojawiła się w 1945 po rozpoczęciu produkcji samochodów w wersji CJ (Civilian Jeep) – model CJ2A.
W 1963 r. Jeep pojawia się w nazwie firmy Kaiser-Jeep Corporation, która zakończyła historię firmy Willys.
Obecnie marka Jeep należy do francusko-włosko-amerykańskiego koncernu Stellantis.
Tradycyjne Jeepy wyposażone w klasyczne układy napędowe, najczęściej 4x4 są bardzo wdzięcznymi autami pod kątem montowania instalacji gazowych. Umieszczone wzdłużnie w komorach silnikowych tych aut, jednostki napędowe, nawet te największe typu Hemi, zostawiają sporo miejsca na montaż poszczególnych komponentów samochodowych instalacji gazowych.
Nowoczesność w Jeepach to np. poprzecznie montowane jednostki napędowe komplikujące układ napędowy i ograniczające ilość miejsca w komorach silnikowych. Stosowane są w nich także jednostki napędowe z bezpośrednim wtryskiem benzyny, których adaptacja na zasilanie LPG jest coraz łatwiejsza ale nadal stanowi dla właścicieli aut nieco większy wydatek niż tradycyjna, uniwersalna instalacja sekwencyjna.
Niezależnie od tego czy jest to klasyczny, czy nowoczesny model Jeepa, firma ALLTOP jest przygotowana do montażu instalacji gazowej do każdej jednostki napędowej o zapłonie iskrowym (benzynowej), która znajduje zastosowanie w samochodach tej marki.
U nas auta amerykańskie rządzą. Dlaczego?
- Silniki aut z amerykańskiego rynku z reguły dobrze znoszą zasilanie gazem,
- Komponenty instalacji muszą być odpowiednio dobrane, żeby zaspokoić duże zapotrzebowanie silnika na paliwo,
- Instalacja do dużego silnika V8 z pośrednim wtryskiem benzyny, pochodzącego z rynku amerykańskiego, może być tańsza niż do mniejszej, doładowanej jednostki z bezpośrednim wtryskiem, z rynku europejskiego,
- Nie rezygnuj z podwójnej korzyści: jeździj amerykańskim samochodem z mocnym silnikiem i płać niewiele podczas tankowania!
inż. Bartłomiej Grudny, właściciel firmy ALLTOP
Wszystkie zaprezentowane poniżej auta zostały poddane konwersji na zasilanie LPG z wykorzystaniem instalacji gazowych marki STAG, produkowanych przez firmę AC SA z Białegostoku.
Wśród samochodów Jeep, w których firma ALLTOP zamontowała instalację LPG uwagę zwraca Compass z jednostką napędową 1.4, która zdawać by się mogło nie przystaje do tej marki. Jednak po spowinowaceniu z koncernem FCA (Fiat Chrysler Automobiles) do oferty Jeepa trafiły fiatowskie jednostki napędowe, nawet tej wielkości.
Zastosowany w Jeepie Compass silnik 1.4 to ma pośredni wtrysk benzyny i turbodoładowanie oraz elektrohydrauliczne sterowanie napędem zaworów dolotowych MultiAir (bez wałka rozrządu), z regulowanymi czasami otwarcia i wzniosem zaworów. Silnik ten ma moc 170 KM.
W Jeepie Compass z silnikiem 1.4 170 KM zamontowano toroidalny zbiornik LPG o pojemności 71 l mieszczący 56,8 l autogazu. Pod maską pracuje reduktor STAG R01 180 KM, który zasila 4-sekcyjną listwę STAG AC W02, dawkującą fazę lotną LPG do kanałów dolotowych silnika. Nad całością czuwa sterownik STAG-4 QBOX Plus.
Kolejny Jeep Compass, który wyjechał z instalacją LPG z warsztatu ALLTOP to pojazd z silnikiem 2.4 MultiAir z rodziny Tigershark.
Wolnossąca, rzędowa czwórka z pojedynczym wałkiem rozrządu na głowicy napędzającym zawory wylotowe i system MultAir sterujący otwieraniem zaworów dolotowych (ich wzniosem i zapewniającym zmienne fazy rozrządu) osiąga moc 182 KM (134 kW).
Do zasilania LPG silnika 2.4 MultiAir Tigershark zastosowano instalację gazową opartą na podzespołach marki STAG produkowanych przez firmę AC SA z Białegostoku.
Nad pracą instalacji czuwa sterownik STAG QBOX Plus, który korzysta z sygnału OBD pojazdu, utrzymując wartości korekt paliwowych na takim samym poziomie jak przy zasilaniu benzyną, co w znacznym stopniu eliminuje możliwość zapisywania błędów wynikających z nieodpowiedniego składu mieszanki gazowo-powietrznej.
LPG, zgromadzone w toroidalnym zbiorniku o pojemności geometrycznej 78 l, mieszczącym 62,4 l tego paliwa w stanie ciekłym, przepływa do zamontowanego w komorze silnikowej reduktora STAG R01 250 KM , który odpowiada za zmianę stanu skupienia LPG z fazy ciekłej na fazę gazową. Odparowane w reduktorze paliwo gazowe trafia do 4 wtryskiwaczy STAG AC W031 BFC, dawkujących fazę lotną do kanałów dolotowych silnika.
Nieco słabszy Jeep Compass z jednostką napędową 2.4 MultiAir o mocy 170 KM także wykorzystuje podzespoły STAG.
W skład instalacji gazowej zastosowanej w samochodzie Jeep Compass z silnikiem 2.4 MultiAir 170 KM weszły m. in. następujące elementy:
Paliwo gazowe jest przechowywane w toroidalnym zbiorniku o pojemności 56 l, który mieści 44,8 l fazy ciekłej LPG.
Gamę konwersji na LPG Jeepów Grand Cherokee przeprowadzonych w firmie ALLTOP otwiera samochód wyposażony w silnik V6 o pojemności skokowej 3,6 l i mocy 288 KM.
Sześciocylindrowy układ konstrukcyjny silnika powoduje, że konieczne jest zastosowanie innego sterownika niż wyżej wspomniane QBOXy. W tym przypadku także zastosowano produkt marki STAG. Za nadzór nad pracą instalacji gazowej w tym pojeździe odpowiada sterownik STAG-300-6 QMAX Plus współpracujący z układem OBD pojazdu i utrzymujący wartości korekt paliwowych na odpowiednim poziomie.
Ponadto zastosowano:
LPG w stanie ciekłym jest przechowywane w zamontowanym we wnęce koła zapasowego zbiorniku toroidalnym o pojemności geometrycznej 75 l, który mieści 60 autogazu.
Najnowszym Jeepem jaki poddano konwersji konwersji na zasilanie gazowe w firmie ALLTOP jest pochodzący z 2021 r., Jeep Grand Cherokee z silnikiem 3.6 V6 o mocy 300 KM.
Samochód został poddany konwersji na zasilanie LPG oczywiście z wykorzystaniem podzespołów marki STAG. Zastosowano w nim następujące komponenty:
Paliwo gazowe jest przechowywane w toroidalnym zbiorniku LPG (zewnętrznym, zamontowanym pod autem) o pojemności geometrycznej 79 l. Mieści on 63,2 l autogazu.
Hemi, czyli legendarne silniki V8 o zapłonie iskrowym, których nazwa pochodzi stosowanych w nich półkulistych komór spalania (hemispherical combustion chambers), są także z powodzeniem poddawane konwersji na zasilanie LPG w firmie ALLTOP.
W prezentowanym egzemplarzu zastosowano sterownik do silników 8-cylindrowych STAG-300-8 QMAX Plus.
Za przygotowanie paliwa gazowego, czyli zmianę stanu skupienia LPG z fazy ciekłej na fazę lotną odpowiadają 2 reduktory STAG R01 250 KM, z których przepływa ona pod odpowiednim ciśnieniem do 8 wtryskiwaczy gazowych STAG AC W031 BFC.
Zastosowano toroidalny zbiornik LPG zamontowany pod samochodem o pojemności geometrycznej 52 l, który mieści 41,6 l LPG w stanie ciekłym.
W samochodzie Jeep Patriot zastosowano jednostkę napędową 2.4 Dual VVT z dwoma wałkami rozrządu na głowicy, która osiąga moc 170 KM, a w wersjach SRT, przy zastosowaniu turbodoładowania, silnik ten osiąga blisko 290 KM.
Zamontowany pod podłogą bagażnika Jeepa Patriota, toroidalny zbiornik LPG ma pojemność geometryczną 67 l, która pozwala, przy określonym przepisami stopniu napełnienia wynoszącym 80%, zatankować 53,6 l LPG.
Do zasilania LPG zastosowano komponenty marki STAG:
Jeep Renegade z silnikiem 2.4 MultiAir o mocy 185 KM został w firmie ALLTOP dostosowany do zasilania LPG z wykorzystaniem zestawu montażowego samochodowej instalacji gazowej IV generacji opartej na sterowniku STAG QBOX Plus, który podpięty pod OBD pojazdu czuwa nad tym, by korekty paliwowe podczas pracy na LPG były utrzymywane na niezmienionym w stosunku do pracy na benzynie poziomie.
Zastosowano także:
Paliwo gazowe jest przechowywane w zamontowanym we wnęce koła zapasowego zbiorniku toroidalnym. Ma on pojemność 67 l i mieści 53,6 l LPG.
Jeep Wrangler z silnikiem V6 3.6 o mocy 285 KM wykorzystuje instalację LPG, w skład której wchodzą:
LPG jest przechowywane w walcowym zbiorniku zamontowanym w przestrzeni bagażowej wzdłuż osi pojazdu. Ma on pojemność 70 l i mieści 56 l autogazu.
To, że ALLTOP specjalizuje się w konwersji na zasilanie LPG samochodów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych wiadomo nie od dziś. Pisaliśmy o tym np. w artykule "Alltop - Pacifica LPG to ich specjalność".
Pacifica to nie jedyna specjalność firmy. Sprzyja temu duże pokrewieństwo silnikowe występujące w samochodach z rynku amerykańskiego, choć w Jeepach trafiają się już także jednostki napędowe z bezpośrednim wtryskiem benzyny, wymagające zastosowania dedykowanych instalacji gazowych, które w gamie produktów STAG mają oznaczenie 400 DPI. Montaż takich instalacji to dla firmy ALLTOP codzienność.
ALLTOP od lat współuczestniczy w pracach związanych opracowywaniem pod kątem zasilania LPG nowych jednostek napędowych z bezpośrednim wtryskiem benzyny prowadzonych przez AC SA, o czym pisaliśmy w artykule "Alltop - 15 lat na rynku samochodowych instalacji LPG".
ALLTOP współpracuje także ze szkołami.
Od kilku lat współpracujemy ze szkołami branżowymi, technikami i szkolimy młodych ludzi na mechaników i elektromechaników. Praktyki u nas to nie tylko możliwość nauki przy doświadczonych mechanikach ale również możliwość podpatrzenia pracy monterów instalacji LPG.
inż. Bartłomiej Grudny, właściciel firmy ALLTOP
Jak widać firma ALLTOP jest aktywna na wielu odcinkach związanych, także pośrednio z branżą LPG. Dzięki temu ma wielu klientów, których zadowolenie ściąga kolejnych użytkowników samochodów chcących dostosować je do zasilania LPG. Takie działanie w połączeniu z podejmowaniem wyzwań w postaci montażu instalacji LPG w samochodach z silnikami z bezpośrednim wtryskiem benzyny pozwalają na efektywne wykorzystanie potencjału, który cały czas tkwi w branży samochodowych instalacji gazowych.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl