Honda Fit jest amerykańskim odpowiednikiem oferowanej w wielu krajach świata Hondy Jazz. Egzemplarz Hondy Fit, który trafił do firmy Alltop pochodził z 2016 r. i należy do 3 generacji tego modelu.
Amerykańska Honda została wyposażona jednostkę napędową o pojemności 1,5 l zaliczaną do rodziny Earth Dreams Technology, zasilaną przez bezpośredni wtrysk benzyny.
Wprowadzona w 2011 r. rodzina Earth Dreams Technology (EDT) obejmuje nowe silniki benzynowe i Diesla, nową bezstopniową skrzynię CVT, hybrydowy oraz elektryczny układ napędowy. Jednym z rozwiązań stosowanych w silnikach benzynowych jest bezpośredni wtrysk benzyny. Założeniem EDT jest zachowanie wysokich osiągów samochodów przy ograniczeniu emisji spalin.
4-cylidrowy silnik o oznaczeniu L15B1 ma pojemność skokową 1498 cm³. Jest to wolnossąca jednostka napędowa o wysokim stopniu sprężania 11,5:1, która osiąga moc maksymalną 97 kW (132 KM). Silnik wyposażono w 16-zaworowy rozrząd (4 zawory w każdym cylindrze), co powoduje, że maksimum mocy jest osiągane przy stosunkowo wysokiej prędkości obrotowej 6600 obr./min. Maksymalny moment obrotowy o wartości 155 Nm także wypada dość wysoko i jest dostępny od 4600 obr./min.
Silnik jest wyposażony w układ i-VTEC, co oznacza zmienne fazy rozrządu i zmienny skok zaworów oraz zmienną długość kolektora dolotowego.
Silnik został dostosowany do zasilania LPG w firmie Alltop z wykorzystaniem dotryskowej instalacji gazowej STAG 400 DPI. Steruje ona pracą wtryskiwaczy gazowych STAG AC W03 oraz realizuje dotrysk benzyny przez wtryskiwacze benzynowe, który zabezpiecza je przed uszkodzeniem w czasie pracy na gazie. Z tego powodu każdy silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny poddany adaptacji na zasilanie LPG z wykorzystaniem instalacji dotryskowej, oprócz LPG, zużywa także niewielką ilość benzyny. Służy ona do chłodzenia i usuwania produktów spalania z końcówek, umieszczonych w komorach spalania, wtryskiwaczy benzynowych.
Zastosowanie pojedynczych wtryskiwaczy gazowych STAG AC W03 pozwoliło na umieszczenie ich bardzo blisko poszczególnych kanałów dolotowych, można było zastosować krótkie wężyki łączące wtryskiwacze z dyszami w kolektorze dolotowym. Taki montaż wtryskiwaczy jest preferowany przy montażu każdej instalacji LPG. Nie zawsze jednak jest ono możliwe do zastosowania, np. z uwagi na ilość miejsca czy konstrukcję układu dolotowego.
Wydajność wtryskiwaczy STAG AC W03 pozwala na zasilanie silników o mocach do 42 KM na 1 cylinder, co zapasem pokrywa zapotrzebowanie na paliwo silnika 1.5 i-VTEC w Hondzie Fit.
Paliwo gazowe trafia do wtryskiwaczy z reduktora-parownika STAG R02 o wydajności pozwalającej na zastosowanie w silnikach o mocy do 136 KM. Wydawać by się mogło, że w przypadku tego reduktora zapas wydajności w stosunku do zapotrzebowania silnika na paliwo nie jest już tak duży (silnik ma moc 132 KM) jak w przypadku wtryskiwaczy LPG, ale przypomnijmy, że jest to silnik z bezpośrednim wtryskiem, który pracuje z dotryskiem benzyny. Zatem cała moc generowana przez silnik nie pochodzi ze spalania LPG, część koni mechanicznych jest "karmiona" benzyną pochodzącą z dotrysku. Zapas wydajności reduktora jest jak najbardziej wystarczający.
W Hondzie Fit zastosowano toroidalny zbiornik LPG firmy Bormech (średnica x wysokość – 630 x 225 mm) o objętości geometrycznej 56 l. Mieści on 45 l LPG, co pozwala, wg danych odnośnie zużycia paliwa uzyskanych od właściciela, na pokonanie około 600 km.
Honda Fit 1.5 i-VTEC zużywa około 7,5 l LPG i 1,6 l benzyny na 100 km. Przy obecnych cenach obu paliw wynoszących: dla LPG - 2,37 zł za litr i dla benzyny 4,97 zł za litr, przejechanie 100 km kosztuje 25 zł, co stanowi równowartość 5 litrów benzyny.
Biorąc pod uwagę to, że jest to silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny o mocy 132 KM i nie pracuje wyłącznie na LPG wynik ten należy uznać za bardzo dobry.
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl