U nas auta amerykańskie rządzą. Dlaczego?
- Silniki aut z amerykańskiego rynku z reguły dobrze znoszą zasilanie gazem,
- Komponenty instalacji muszą być odpowiednio dobrane, żeby zaspokoić duże zapotrzebowanie silnika na paliwo,
- Instalacja do dużego silnika V8 z pośrednim wtryskiem benzyny, pochodzącego z rynku amerykańskiego, może być tańsza niż do mniejszej, doładowanej jednostki z bezpośrednim wtryskiem, z rynku europejskiego,
- Nie rezygnuj z podwójnej korzyści: jeździj amerykańskim samochodem z mocnym silnikiem i płać niewiele podczas tankowania!
Alltop Instalacje Gazowe LPG, Mechanika
Samochód, który zastąpił Chryslera Town&Country jest najbardziej znany jako Chrysler Pacifica (produkowany w USA od 2016 r.) ale może występować także jako Chrysler Voyager (w USA od 2020 r.) lub Chrysler Grand Caravan (w Kanadzie od 2020 r.).
Duży przedział pasażerski pozwala komfortowo podróżować nawet 8 osobom, co w połączeniu z licznymi schowkami i dużą przestrzenią ładunkową sprawia, że samochód ten spełnia wymagania komfortowego pojazdu dla dużej rodziny, który jest w stanie sprostać każdemu zadaniu przewozowemu. Jedynym minusem jest duże zużycie paliwa.
Silnik 3.6 V6 Pentastar stosowany w Chryslerze Pacifica ma moc 309 KM i dysponuje momentem obrotowym o wartości 365 Nm.
Silnik 3.6 V6 Pentastar jest jedyną opcją napędu w Chryslerze Pacifica. Nie ma co się dziwić, że jednostka napędowa o takiej pojemności skokowej ma spory apetyt na paliwo.
Jest to podstawowy powód tego, że właściciele tych samochodów decydują się na montaż instalacji LPG, który jak się okazuje wcale nie jest taki prosty.
Apetyt na paliwo silnik przekłada na całkiem fajne parametry. Ich osiągnięcie wynika ze zmian jakie wprowadzono w silniku, który jest stosowany w Pacifice: zmienne fazy rozrządu (VVT), zmienny skok zaworów (VVL), nowy kolektor dolotowy, sprężyny zaworowe, pierścienie tłokowe, wtryskiwacze i cewki zapłonowe, EGR. Ponadto silnik dopracowano pod względem zmniejszenia tarcia wewnętrznego oraz zmniejszenia masy. Stopień sprężanie zwiększono do 11,3.
Pacifica nie ma super osiągów ale to nie jest samochód wyścigowy, tylko duże auto dla dużej rodziny, które w wersji hybrydowej, potrafi ważyć nawet 2,2 t.
Pomimo tego, że silnik ten wydaje się stosunkowo prosty do adaptacji to nie wszystkie warsztaty sobie z nim radzą, co dla właścicieli tych aut bywa czasami uciążliwe. Często po konwersji na zasilanie LPG silnik 3.6 V6 w Pacificach potrafią poszarpywać w czasie jazdy na LPG, włącznie z możliwością przejścia jednostki napędowej w awaryjny tryb pracy.
Ta sama jednostka napędowa 3.6 V6 jest stosowana w hybrydowej odmianie Chryslera Pacifica. Te wersje coraz częściej pojawiają się w warsztacie firmy Alltop.
Pacifica eHybrid jest hybrydą Plug-in, która wedle zapewnień producenta, potrafi korzystając tylko z energii elektrycznej zgromadzonej w litowo-jonowej baterii o pojemności 16 kWh pokonać do 53 km.
Praktyka jest jednak nieco inna i zimą, kiedy akumulator w wyniku oddziaływania niskiej temperatury traci pojemność, a kierowca korzysta np. z ogrzewania, zasięg ten radykalnie się zmniejsza, załącza się silnik spalinowy i wtedy zasilanie gazowe generuje spore oszczędności.
Chrysler Pacifica jest samochodem z bardzo funkcjonalnym nadwoziem, z trzema rzędami foteli, które mieszczą 7 a nawet 8 osób. Drugi i trzeci rząd foteli można złożyć. Dzięki specjalnym wnękom w podłodze, po ich złożeniu otrzymujemy przestrzeń ładunkową o pojemności blisko 4 m³ do przewozu nawet bardzo długich przedmiotów.
Wykonane w podłodze Chryslera Pacifica skrytki pod nogami pasażerów drugiego rzędu siedzeń, które służą ich chowaniu lub przechowywaniu wszelkiego rodzaju bagażu (kiedy fotele są rozłożone) są wykorzystywane przez Alltop do montażu zbiorników LPG. Taka zabudowa zbiorników toroidalnych zachowuje pełną funkcjonalność nadwozia (oprócz składania drugiego rzędu siedzeń, co i tak nie jest często wykorzystywaną opcją w tej wielkości samochodzie, w którym do dyspozycji pasażerów jest ogromny bagażnik.
W 2 schowkach montowane są 2 zbiorniki toroidalne, każdy o pojemności 41 l. Można do nich zatankować łącznie 66 l LPG (zgodnie z przepisami 80% pojemności geometrycznej).
W hybrydowej wersji Pacifiki fotele drugiego rzędu nie składają się. Nie ma schowków do wykorzystania na montaż zbiorników LPG. W tym miejscu jest bateria wykorzystywana w hybrydowym układzie napędowym.
Na taką sytuację Alltop jest także przygotowany. Zbiornik, tym razem walcowy, jest montowany za jednym z miejsc siedzących tylnej kanapy (po prawej stronie) i tylko on traci możliwość składania równo z podłogą. Pozostała część kanapy może być bez problemu złożona na równi z podłogą przestrzeni bagażowej, dzięki czemu walory funkcjonalne przestrzeni ładunkowej są zaburzone w znikomym stopniu.
Prezentowane fotografie dostosowanych do zasilania LPG Chryslerów Pacifica to tylko niewielka część dorobku firmy Alltop w tym zakresie.
W 2023 rok firma Alltop weszła zmieniając siedzibę (widzieliśmy, gratulujemy). Mieści się ona w nowoczesnym budynku serwisowo-biurowym.
Zarówno wyposażenie jak i wymiary hali serwisowej są dostosowane do prowadzenia prac obsługowo-naprawczych także w samochodach dostawczych.
Jak wiadomo Alltop, oprócz montażu i obsługi samochodowych instalacji gazowych specjalizuje się także w naprawach w zakresie mechaniki i elektromechaniki pojazdowej.
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl