Sądząc po informacjach dostępnych na stronach internetowych producentów pojazdów, uznali oni, że wiedza na temat stosowanych w nowoczesnych samochodach rozwiązań, także w zakresie techniki silnikowej nie jest niezbędna do ich użytkowania. Obecnie najważniejsze są możliwości multimedialne samochodów. To z pewnością bardzo ważne w dzisiejszych czasach ale reszta samochodu także prezentuje wiele ciekawych rozwiązań, o których niektórzy kierowcy chętnie by się czegoś dowiedzieli. Taki niedobór wiedzy stanowi swego rodzaju dyskomfort dla wielu użytkowników samochodów.
Często zatem poszukują tej wiedzy samodzielnie. Najczęściej w internecie, gdzie niestety dostępne są różnego rodzaju materiały (niekoniecznie rzetelne).
Obserwacje rynku montażu samochodowych instalacji gazowych wskazują, że duże zamieszanie wśród kierowców powoduje sposób zasilania silników w ich pojazdach. Pośredni wtrysk benzyny i bezpośredni wtrysk benzyny są pojęciami nie do końca zrozumiałymi. Jeśli do tego dodamy kilka istniejących na rynku rozwiązań do konwersji na zasilanie LPG silników z pośrednim i bezpośrednim wtryskiem benzyny to mamy gotowe zamieszanie, nawet wśród osób związanych w jakiś sposób z zagadnieniami technicznymi. A co mają powiedzieć "nietechniczni" kierowcy?
Zasadnicza różnica między wtryskiem bezpośrednim a pośrednim jest taka, że w przypadku wtrysku pośredniego wtryskiwacz benzynowy jest umieszczony przed komorą spalania, w kolektorze dolotowym. W przypadku wtrysku bezpośredniego wtryskiwacz benzynowy jest umieszczony w komorze spalania, mieszanka paliwowo-powietrzna tworzona jest w cylindrze. Dodatkowo w silnikach z wtryskiem bezpośrednim dochodzi taki parametr jak ciśnienie paliwa (wysokie ciśnienie). Listwa paliwowa jest zasilana z pompy wysokiego ciśnienia.
Maciej Kuźmicz, Dział Wsparcia Technicznego AC S.A.
We współczesnych silnikach benzynowych stosuje się wielopunktowe sekwencyjne układy wtrysku benzyny, które bardzo precyzyjne odmierzają porcje paliwa, oddzielnie na każdy cylinder. Wielopunktowe dawkowanie benzyny do silnika może odbywać się pośrednio lub bezpośrednio. Co to oznacza?
Początkowo wielopunktowy sekwencyjny wtrysk benzyny był realizowany poprzez podawanie paliwa do kanałów dolotowych poszczególnych cylindrów w pobliżu głowicy i pracujących w niej zaworów dolotowych. Tego typu wtrysk benzyny jest nazywany pośrednim. Pośredni wielopunktowy sekwencyjny wtrysk benzyny gwarantuje, że do każdego z cylindrów (do każdej komory spalania) trafia mieszanka paliwowo-powietrzna o praktycznie takim samym składzie (w odróżnieniu od stosowanego wcześniej zasilania gaźnikowego czy jednopunktowego wytrysku benzyny).
Do adaptacji na zasilanie gazowe silników z wielopunktowym wtryskiem benzyny stosowane są najbardziej powszechne na rynku systemy sekwencyjnego wtrysku gazu w fazie lotnej (gazowej). Są one także określane mianem IV generacji gazowych układów zasilania. Ich wtryskiwacze gazowe podają odparowane paliwo gazowe podobnie jak wtryskiwacze benzynowe w pobliże zaworów dolotowych. Są to systemy uniwersalne, które można stosować we wszystkich silnikach z pośrednim wielopunktowym wtryskiem benzyny. Zestawy montażowe sekwencyjnych gazowych układów zasilania dobiera się pod kątem liczby cylindrów silnika oraz jego mocy.
Silniki z pośrednim wielopunktowym wtryskiem benzyny mogą być także zasilane przez systemy wtrysku LPG w fazie ciekłej (V generacja gazowych układów zasilania). Działają one tak samo jak systemy IV generacji (wtrysk LPG w fazie lotnej). Różnicą jest stan skupienia LPG. Jest on podawany w stanie ciekłym (w takim stanie LPG jest tankowane i przechowywane w zbiorniku). Odparowanie LPG następuje dopiero po wtryśnięciu do kanałów dolotowych, co z punktu widzenia producenta tego systemu (firmy Vialle) jest korzystniejsze niż podawanie LPG w fazie lotnej. Odparowanie LPG w przepływającym przez kanały dolotowego powietrzu odbiera od niego dużą ilość ciepła, która jest niezbędna do zmiany stanu skupienia LPG z ciekłego na gazowy. Mieszanka gazowo-powietrzna ulega schłodzeniu, co pozytywnie wpływa na napełnianie cylindrów.
Silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny noszą m.in. takie oznaczenia: BoosterJet, CGI, DISI, Ecoboost, FSI, GDI, HPDI, HPI, IDE, JTS, SCi, SIDI, Skyactiv-G, TFSI, THP czy najbardziej popularne oznaczenie TSI.
Postęp w zakresie ograniczania emisji spalin w samochodach wymusił kolejne zmiany w benzynowych układach zasilania. Producenci zaczęli wprowadzać do swych pojazdów silniki wyposażone w wielopunktowe sekwencyjne układy wtrysku benzyny, które podają paliwo wprost do komór spalania. Silniki te są określane jako jednostki napędowe z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Wymagają one zastosowania odpowiedniego gazowego układu zasilania. Nie można w nich stosować powszechnie dostępnych uniwersalnych instalacji do silników z wtryskiem pośrednim, ponieważ działają one tak, że w momencie przejścia na zasilanie LPG wyłączane są wtryskiwacze benzynowe. W silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny nie można ich wyłączyć, ponieważ są one umieszczone bezpośrednio w komorach spalania i w związku z tym są narażone na działanie bardzo wysokich temperatur. Przepływająca przez te wtryskiwacze benzyna chłodzi je i usuwa z ich końcówek produkty spalania.
Wyłączenie z pracy wtryskiwaczy benzynowych w silniku z bezpośrednim wtryskiem benzyny spowodowałoby bardzo szybko ich uszkodzenie. Dlatego instalacje do zasilania LPG silników z wtryskiem bezpośrednim nie wyłączają na stałe wtryskiwaczy benzynowych.
Na rynku dostępne są dwa rozwiązania gazowych układów zasilania do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny.
Instalacja LPG do silników z wielopunktowym wtryskiem pośrednim jest w stanie "wyłączyć" całkowicie wtryskiwacze benzynowe bez obawy o ich działanie (w dłuższej perspektywie). W przypadku silników z wtryskiem bezpośrednim jest to niemożliwe, ponieważ na wtryskiwacze benzynowe w silnikach DPI oddziałuje wysoka temperatura - całkowite ich wyłączenie spowodowałoby ich uszkodzenie. Instalacja LPG do silników z wtryskiem bezpośrednim jest bardziej skomplikowana (sterownik gazowy) ponieważ konieczne jest nie tylko czytanie sygnałów z wtryskiwaczy ale także jego prawidłowe emulowanie i przepłukiwanie benzyną w celu ochrony, oraz czytanie i emulowanie ciśnienia paliwa. W przypadku wtrysku pośredniego wystarcza czytanie sygnału wtryskiwacza, całkowite "wycinanie" tego sygnału oraz czytanie sekwencji wtryskowej.
Maciej Kuźmicz, Dział Wsparcia Technicznego AC S.A.
Najpopularniejsze są tzw. instalacje dotryskowe, które bazują na instalacjach sekwencyjnego wtrysku LPG w fazie lotnej (IV generacja samochodowych instalacji gazowych). Sterownik takiej instalacji oprócz dawkowania LPG do kanałów dolotowych poszczególnych cylindrów uruchamia także wtryskiwacze benzynowe, realizując tzw, dotrysk benzyny, który zapobiega uszkodzeniu wtryskiwaczy benzynowych. Z tego powodu silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny poddany adaptacji na zasilanie LPG z wykorzystaniem takiej instalacji, w czasie pracy na gazie, zużywa także niewielką ilość benzyny.
Dużo mniej popularne (z uwagi na cenę) są systemy bezpośredniego wtrysku LPG w fazie ciekłej. Wykorzystują one wtryskiwacze benzynowe do wtryskiwania LPG w fazie ciekłej wprost do komór spalania. Wtryskiwacze benzynowe nie są zatem wyłączane, zmienia się tylko paliwo przez nie przepływające. Dzięki temu są one cały czas chłodzone, a silnik pracujący na gazie zużywa wyłącznie LPG. Systemy te są zaliczane do kolejnej (VI-VII) generacji samochodowych instalacji gazowych. W ich tworzenie są zaangażowani czołowi producenci instalacji autogaz.
Do większości silników benzynowych, niezależnie od zastosowanego układu zasilania, można dobrać odpowiednią instalację gazową. Pomimo tego, że objętościowe zużycie LPG jest około 15-20% wyższe w stosunku do zużycia benzyny to każda instalacja gazowa, nawet instalacje dotryskowe, które zużywają nieco więcej benzyny, pozwalają na ograniczenie kosztów eksploatacji związanych z paliwem o połowę.
Zatem nawet jeśli wiedza na temat technologii zasilania silników nie jest dla Was w pełni zrozumiała to korzystajcie z wiedzy warsztatów, które służą swoim doświadczeniem w zakresie doboru, montażu i kalibracji optymalnego gazowego układu zasilania do silnika w Waszym pojeździe, a później także w zakresie jego obsługi i napraw.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl