Czechy są często krajem tranzytowym dla jadących wypoczywać na południe naszego kontynentu. Dysponując zbiornikiem LPG ok. 30 l jesteśmy w stanie „przeskoczyć” Czechy na jednym tankowaniu, bowiem od przejścia granicznego na „jedynce” do granicy Austrii jest około 250 km. Tranzyt zajmuje około 2,5 godziny.
Zawarte w artykule dane odnośnie liczby stacji i cen paliw pochodzą z marca 2018 r.
W Czechach, kraju blisko czterokrotnie mniejszym od Polski, znajduje się około 1200 stacji LPG, co gwarantuje łatwość zatankowania tego paliwa. Trzeba mieć zatem sporo pecha i wykazać się bardzo przeciętną spostrzegawczością, żeby ominąć stacje rozmieszczone gęsto i równomiernie na terytorium ojczyzny wojaka Szwejka i piwa Budweiser.
Jeśli planujemy postoje na odpoczynek i tankowanie LPG, warto skorzystać z informacji zawartych na stronach internetowych stacji sieciowych. LPG kupimy w obiektach należących do sieci Kralupol (dawniej Vitogaz), Flaga, Primagas i Hunsgas.
Niestety, strona internetowa CALPG (Czeskiej Organizacji Gazu Płynnego) sprawia wrażenie dawno nieaktualizowanej, również witryna czeskiego LPG Klubu nie zawsze oferuje aktualne dane w zakresie bieżących cen. Obecnie (na początku kwietnia 2018 r.) litr LPG kosztuje (według danych PZM) 0,51 euro/litr (2,14 zł), wobec 1,19 euro (5 zł) za taką samą ilość benzyny. Relacja między paliwami jest więc bardzo podobna do tej na naszym rynku (43%), a więc nie ma co się zastanawiać nad robieniem zapasów przed przekroczeniem granicy i można śmiało tankować na miejscu.
W Czechach większość stacji LPG to obiekty prywatne (nie koncernowe) oferujące tylko autogaz.
Obowiązujący standard złącza tankowania typu włoskiego, taki sam jak w Polsce, nie wymaga stosowania żadnych redukcji, choć na większości stacji są dostępne przejściówki umożliwiające zapięcie pistoletu do złącza typu holenderskiego (bayonet) i niemiecko/belgijskiego (ACME). Własne redukcje warto mieć w razie traktowania Czech jako kraju tranzytowego.
W Czechach nie obowiązuje samoobsługa w tankowaniu LPG. Zajmują się tym odpowiednio przeszkoleni pracownicy stacji, których przywołuje się za pomocą dzwonka.
Na niektórych parkingach podziemnych obowiązuje zakaz wjazdu samochodów z LPG, co wynika z niedostosowania wentylacji do specyfiki paliwa, jakim jest LPG (cięższe od powietrza), a nie odgórnych przepisów zakazujących parkowania samochodów napędzanych autogazem w takich obiektach. Sytuacja jest analogiczna do występującej w naszym kraju.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl