Omówiliśmy już rynek najbardziej dynamiczny (Turcję) i szczególnie obiecujący (USA), teraz zaś przyszedł czas na ten, który nadal jest największy na świecie. W zasadzie wiemy, że Korea Południowa takim rynkiem jest, ale tak naprawdę pozostaje dla nas miejscem dość tajemniczym, by nie powiedzieć egzotycznym. Spróbujemy odkryć choć część sekretów tamtejszej branży autogazu.
Może to zabrzmieć jak truizm, ale światową potęgą LPG nie zostaje się z dnia na dzień. Korea Południowa była jednym z pierwszych krajów, w których zaczęto promować stosowanie propanu-butanu, dlatego już w latach 90. XX w. popyt wyraźnie nabrał tempa (przy czym początki sięgają lat 80.), z kulminacją przypadającą na rok 1997. Stało się tak w dużej mierze dzięki wprowadzeniu dopłat rządowych do konwersji lekkich ciężarówek dieslowskich oraz zakupu paliwa gazowego używanego w taksówkach, a także zwolnień w podatku akcyzowym od LPG (50% w stosunku do benzyny) oraz opłatach parkingowych i za przejazd drogami płatnymi. Innym istotnym czynnikiem było nałożenie ograniczeń w ruchu dla starych samochodów napędzanych silnikami Diesla, ze względu na ich szkodliwy wpływ na środowisko i zdrowie ludzkie. Restrykcje takie nie dotyczyły pojazdów konwertowanych na zasilanie gazowe nawet pomimo ich znacznych przebiegów, dlatego też rynek wzrastał błyskawicznie.
Sprzyjające warunki spowodowały, że po koreańskich drogach porusza się dzisiaj budząca respekt liczba 2,4 mln samochodów korzystających z LPG zamiast benzyny. Podobnym wynikiem szczycą się już Turkowie, ale weźmy pod uwagę, że Koreę Południową zamieszkuje 49 mln, a Turcję niemal 78 mln osób. Pod tym względem Polska, z 38 mln mieszkańców i ponad 2 mln samochodów na gaz, wypada jeszcze korzystniej, ale nie czas i miejsce na rankingi. Po południowej stronie linii demarkacyjnej dzielącej Półwysep Koreański 14% wszystkich pojazdów korzysta z alternatywnego paliwa, w tym:
- 11% wszystkich taksówek (250 tys. egzemplarzy);
- 66% aut z nadwoziem typu sedan (1 mln 575 tys.);
- 14% vanów i SUV-ów (340 tys.);
- 9% lekkich pojazdów dostawczych (225 tys.).
Szybki przyrost liczby samochodów na gaz nie byłby możliwy, gdyby nie dynamiczny rozwój infrastruktury tankującej. Kierowcy w Korei mają do dyspozycji 1800 stacji sprzedających paliwo, gdzie za litr autogazu płacą, w przeliczeniu na dolary amerykańskie, 77 centów. Dla porównania, litr benzyny kosztuje 1,46 dolara, a oleju napędowego 1,3 dolara. Opłacalność jest więc podobna do tej w Polsce, a więc i okresy amortyzacji inwestycji w system zasilania LPG z pewnością kształtują się na zbliżonym poziomie. Kwestia rozwoju sieci obiektów, na których można napełnić zbiorniki, jest za każdym razem jednakowo istotna - żaden rynek nie ruszył nigdy z miejsca, nim nie zaczęły powstawać stacje. W Korei sieć rozrosła się w latach 1997-2009 ponadtrzykrotnie, z 535 do 1720 stacji i wciąż przybywa nowych. Ilość sprzedawanego rocznie paliwa wzrosła w tym samym okresie 2,6 raza - z 1,7 do 4,5 mln ton.
Pokaźną część rynku stanowią oczywiście pojazdy konwertowane, ale znaczny w nim udział mają także modele fabrycznie wyposażone w instalacje LPG. Sprawa jest o tyle łatwiejsza, że koreański przemysł motoryzacyjny działa prężnie i ciągle przybiera na sile - przekonanie zagranicznych producentów do wejścia w sektor gazowy nie zawsze jest łatwe (co znamy z własnego podwórka), natomiast lokalni potentaci (których my nie mamy i w tym cały szkopuł) chętnie włączają się do walki o względy oszczędnych kierowców. Samochody spalające LPG zamiast benzyny obecne są we wszystkich najważniejszych segmentach - od aut najmniejszych, poprzez kompakty (w tym dwie gazowe hybrydy, o których już wielokrotnie pisaliśmy - Hyundai Avante LPI i Kia Forte LPI), klasę średnią i wyższą średnią, aż po małe skrzyniowe „dostawczaki”. Poza koncernem Hyundai-Kia, obecni są i inni rodzimi gracze - należący do Renault Samsung oraz kontrolowane przez General Motors Daewoo (które jako marka zniknie z rynku w pierwszym kwartale 2011 r., ustępując prawdopodobnie globalnemu Chevroletowi).
Co ciekawe, w Korei stosunkowo popularne są układy wtrysku LPG w fazie ciekłej, oparte na technologii LPi holenderskiej firmy Vialle. Systemy te nie trafiają jednak do Azji z Europy, lecz są produkowane na mocy licencji przez miejscowe firmy, np. Motonic.
Tego typu rozwiązania postrzegane są na największym gazowym rynku świata jako 4. generacja technologiczna, a więc inaczej niż u nas. Pomija się rozwiązanie określane w Polsce jako grupowy wtrysk gazu, natomiast mianem 3. generacji określa się każdy wtrysk sekwencyjny - czy to w fazie lotnej, czy ciekłej. 4. generacja to dla Koreańczyków ciekły wtrysk bezpośredni. W porównaniu z systemami mieszalnikowymi, wtrysk ciekły (pośredni lub bezpośredni) zapewnia o10% wyższą moc i redukcję emisji szkodliwych związków do poziomu wymaganego przez surowe normy ULEV i SULEV (Ultra Low Emission Vehicle i Super Ultra Low Emission Vehicle), ponad którymi jest już tylko norma ZEV (Zero Emission Vehicle), zarezerwowana właściwie dla samochodów elektrycznych. Z technologii LPi korzystają m. in. gazowe hybrydy Hyundaia i Kii, których 10 egzemplarzy jest testowanych od grudnia 2009 r. jako taksówki w Seulu.
W ujęciu ogólnym (tzn. nie tylko motoryzacyjnym), z LPG pozyskuje się 6,1% zużywanej w Korei Południowej energii.
Choć może się to wydawać niewielkim udziałem, w latach 1999-2009 odnotowano wzrost ilościowy zapotrzebowania na propan-butan o 28% (podczas gdy średni ogólny wzrost zużycia energii wyniósł 27,8%). Co znamienne, udział ropy naftowej w energetycznym „torcie” spadł w tym samym okresie z 59,7 do 47,8%, głównie dzięki elektryczności (z 12,9 do 18,5%) oraz gazowi ziemnemu (z 7,3 do 10,7%). Patrząc bardziej szczegółowo, konsumpcja samego LPG w 2009 r. wyniosła łącznie 9,3 mln ton, z czego aż 48,2% (wspomniane już 4,5 mln ton) pochłonął transport samochodowy. Do celów przemysłowych zużyto 31,4% (2,9 mln ton) gazu, a do grzewczych 18,2% (1,7 mln ton).
Można spodziewać się, że rynek koreański nie będzie już ulegał wyraźnym wahaniom, ponieważ nasycił się i ustabilizował (zużycie autogazu przestaje rosnąć, do celów domowych i przemysłowych spada). Działania lokalnych organizacji LPG będą więc nastawione przede wszystkim na utrzymanie bieżącego poziomu i niedopuszczanie do spadku popularności propanu-butanu jako paliwa samochodowego. Środkami do osiągnięcia tego celu mają być: wdrażanie nowoczesnych rozwiązań technicznych w zakresie systemów zasilania silników gazem oraz dalsze wsparcie branży taksówkowej. Koreańska historia sukcesu musi trwać!
Zobacz stronę producenta:
Viallewczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl