Nierozstrzygnięte są jeszcze losy kolejnej proponowanej zmiany:
- w § 6. 1. : Przewody metalowe zastosowane w instalacji powinny być bez szwu, stalowe lub miedziane w odniesieniu do gazu skroplonego (LPG) oraz wyłącznie stalowe w odniesieniu do gazu sprężonego (CNG); przewody stalowe powinny być ze stali nierdzewnej lub stali z pokryciem antykorozyjnym; dopuszcza się przewody sztywne wykonane z materiału niemetalowego. W przypadku przewodów stosowanych w instalacji gazu sprężonego schłodzonego (LNG), przewody powinny być wykonane ze stali nierdzewnej.
Powyższy zapis (podobnie jak w obowiązującej obecnie wersji załącznika nr 9) wskazuje możliwość stosowania niemetalowych przewodów SZTYWNYCH, zapis ten nie obejmuje zatem oferowanych obecnie elastycznych przewodów do fazy ciekłej LPG. W odpowiedzi na nasze pytania, ITS wyraził pogląd, że należałoby rozważyć dokonanie korekty propozycji o stosowne sformułowanie, które jednoznacznie wyjaśniłoby podnoszoną kwestię.
Stanowisko Ministerstwa Infrastruktury („Propozycja zapisu § 6 ust. 1 odnosi się do przewodów sztywnych zamontowanych w części wysokociśnieniowej instalacji gazowej. W części niskociśnieniowej stosowane są przewody elastyczne, dla których wymagania określa załącznik Nr 8 do regulaminu Nr 67 EKG ONZ, wg którego przeprowadzone jest badanie homologacyjne w celu udzielenia świadectwa homologacji typu montażu instalacji zasilającej LPG. Obecnie przygotowywana nowelizacja została uzupełniona o wymagania w stosunku do przewodów instalacji LNG. Odnośnie przewodów LPG przepisy nie zmieniają się i są tożsame z obecnie obowiązującym rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia [Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262 z późn. zm.]”) wskazuje, że resort nie dostrzega powstającej luki prawnej. Być może wynika to z nieznajomości oferty rynkowej branży LPG i stosowanych obecnie (zgodnie z regulaminem 67 EKG) alternatywnych elastycznych przewodów fazy ciekłej LPG wykonanych z tworzyw sztucznych, które posiadają stosowne homologacje.
Na nasze dodatkowe pytania w tym zakresie Ministerstwo Infrastruktury do tej pory nie odpowiedziało.
Projekt zmian do załącznika nr 9 przedmiotowego rozporządzenia jest obecnie w fazie konsultacji społecznych, które przeprowadzane są z następującymi podmiotami:
1.Transportowym Dozorem Technicznym;
2.Instytutem Transportu Samochodowego;
3.Wydziałem Transportu Politechniki Śląskiej;
4.Przemysłowym Instytutem Motoryzacji;
5.Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego;
6.Instytutem Technologiczno-Przyrodniczym;
7.Polską Izbą Pogrzebową;
8.Stowarzyszeniem Techniki Motoryzacyjnej;
9.Stowarzyszeniem Kierowników Stacji Kontroli Pojazdów;
10.Polską Izbą Stacji Kontroli Pojazdów;
11.Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Szefów Wydziałów Komunikacji.
Ministerstwo Infrastruktury planuje, że projekt rozporządzenia wejdzie w życie pod koniec 2010 r. Termin ten może jednak ulec zmianie ze względu na konieczność notyfikacji projektu przez Komisję Europejską.
Proponowane przez Ministerstwo Infrastruktury zmiany poruszają dwie dosyć istotne dla branży LPG kwestie. Pierwszą jest stopniowe wzmacnianie roli TDT jako jednostki skupiającej w swoich rękach uprawnienia związane z branżą LPG (przypomnijmy, że w trwają m. in. prace nad przyznaniem TDT roli organu egzaminującego kandydatów do zawodu montażysty instalacji LPG).
Kolejna kwestia dotyczy regulacji związanych ze sposobem i miejscem montażu zaworów do tankowania. Zobligowanie instalatorów do takiego umieszczenia zaworu, aby można było łatwo podłączyć pistolet do tankowania, to nie tylko przywołanie do porządku najbardziej „twórczych” montażystów i właścicieli samochodów z instalacją LPG. To przede wszystkim pierwszy krok do wprowadzenia samoobsługi na stacjach LPG, która przez jednych jest niecierpliwie wyczekiwana, a przez innych już teraz zdecydowanie odrzucana.
Prace nad projektem rozporządzenia ciągle trwają. Rzecznik Ministerstwa Infrastruktury informuje, że zgłaszane są kolejne wnioski, które mogą wpłynąć na ostateczny kształt Załącznika nr 9. Gazeo.pl będzie na bieżąco informowało o stanie prac.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl