REKLAMA
07.11.2011

Baterie z elektrolitami stałymi - wiara w zbawienie

Problemy współczesnych samochodów elektrycznych zaczynają się i kończą na akumulatorach - są drogie, ciężkie, duże i mało wydajne. To za ich sprawą współczesne auta zasilane energią z gniazdek służą tylko za miejski środek transportu, marnie wywiązując się z roli pojazdów rodzinnych. Trwają jednak prace nad nowocześniejszymi typami ogniw, wolnych od słabości ich dzisiejszych odpowiedników.
REKLAMA
FT-EV ConceptToyotaFT-EV Concept

Kluczem do sukcesu ma być zastąpienie elektrolitów ciekłych stałymi przy zasadniczo niezmienionej, litowo-jonowej naturze samych akumulatorów. Tyle wiadomo w teorii, natomiast w praktyce trudnością okazuje się znalezienie odpowiedniego materiału, który najlepiej spełniłby wymagania w zakresie właściwości elektrolitycznych. Także proces produkcji ogniw przyszłości przedstawia przeszkody, których nie da się przezwyciężyć przez kilka najbliższych lat. Ale skoro podstawowe założenia są znane, można dążyć do ich jak najszybszej realizacji. I są tacy, którzy próbują - wśród nich Sakti3, Planar Energy i Toyota.

Druga z wymienionych powyżej firm twierdzi nawet, że jest bliska przełomu, ponieważ udało jej się odkryć właściwy surowiec. Planar Energy opracował także zoptymalizowany, gwarantujący niskie koszty proces produkcji, który ma dawać zwiększenie wydajności wytwarzania o 200-300% przy jednoczesnej redukcji nakładów o 50%. Jeżeli nie pojawią się nieprzewidziane przeszkody, baterie chemiczne staną się przestarzałe w perspektywie 5 lat. Nie powinniśmy jednak po nich płakać, bo akumulatory z elektrolitami stałymi zwiększą zasięg elektrycznych samochodów z obecnych 200 do 1000 km.

Możliwości i naturę baterii przyszłości będzie można wykorzystać dwojako: z racji ich mniejszych rozmiarów i większej dowolności w kwestii kształtu pozwalają zaoszczędzić na masie całkowitej aut lub - zajmując tyle samo przestrzeni i pochłaniając porównywalną liczbę kilogramów, co teraz - znacznie poszerzyć umiejętności pojazdów w zakresie dystansów pokonywanych na pojedynczym ładowaniu. Wszystko to wsparte dodatkowo doskonałymi właściwościami przewodzenia i wysoką stabilnością ogniw. Toyota wprawdzie jest nieco mniej optymistyczna, jeżeli chodzi o termin pojawienia się przełomowych źródeł energii na rynku, określając go w przedziale 2015-2020, ale czymże jest tych kilka więcej lat w porównaniu z całym stuleciem istnienia elektrycznej motoryzacji, w którym nie doczekaliśmy się na podobną rewolucję?


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Nikkei, Automotive News, Green Car Reports, Toyota



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.