01.08.2013

Eksperyment SAVE

SAVE (Seine Aval Véhicules Électriques), największy we Francji eksperyment w 100% elektrycznych indywidualnych środków transportu trwał od marca 2011 do grudnia 2012 r na terenie departamentu Seine Aval.
REKLAMA

W ramach eksperymentu przetestowano 65 samochodów elektrycznych Renault-Nissan oraz zainstalowano 130 punktów ładowania akumulatorów w taki sposób, aby żaden pojazd elektryczny znajdujący się w dowolnym punkcie departamentu Seine Aval, nie znajdował się nigdy w odległości przekraczającej 15 km od ogólnodostępnego terminalu ładowania.

W lipcu 2013 r. w miejscowości Flins we Francji na terenie zakładu Renault partnerzy projektu podsumowali przeprowadzony eksperyment, co odbyło się w obecności Alaina Schmitza, Przewodniczącego Rady Generalnej Departamentu Yvelines i Prezesa Zarządu EPAMSA oraz Philippe’a Hirtzmana, odpowiedzialnego w Ministerstwie Rozwoju Przemysłu za krajowy program rozwoju Infrastruktur Ładowania Akumulatorów.

Renault Fluence Z.E.fot. gazeo.plRenault Fluence Z.E.

Projekt SAVE pozwolił zdobyć doświadczenie w zakresie rozwijania infrastruktury do ładowania akumulatorów trakcyjnych, wzbogacił wiedzę na temat użytkowania samochodów elektrycznych i punktów ładowania akumulatorów. Dla ponad 150 testujących pojazdy elektryczne projekt okazał się na tyle przekonującym, że 2/3 z nich złożyło zamówienia na tego typu samochody.

Do testowania udostępniono 20 samochodów Renault Fluence Z.E., 35 Renault Kangoo Z.E. i 10 Nissanów Leaf. Samochody w ramach eksperymentu pokonały ponad 350 tys. km bez emisji CO2. Porównywalne samochody spalinowe (o średniej emisji 130 g CO2/km) wyemitowałyby na tym dystansie 45,5 tony dwutlenku węgla.

Jak wyliczono w trakcie eksperymentu zerowa emisja samochodów elektrycznych wcale nie jest zerowa. Dokładnie wyliczony bilans emisji CO2 „well-to-wheel” dla samochodów elektrycznych, który obejmuje emisję zanieczyszczeń związaną z produkcją energii elektrycznej do ładowania akumulatorów wynosi 16 g CO2/km.

Na obszarze departamentu Seine Aval stworzono obraz perspektyw rozwoju w 100% elektrycznych środków transportu na terenie Francji. Został on objęty przez rząd francuski, Region Ile-de-France, Departament Yvelines i samorządy lokalne tzw. Operacją o Znaczeniu Ogólnokrajowym (Opération d’Intérêt National). Powstała tutaj najgęstsza i najbardziej zróżnicowana we Francji sieć terminali do  ładowania akumulatorów.

Dodatkowe badania wykonane w ramach projektu SAVE potwierdziły, że kierowcy cenią w samochodach elektrycznych płynne i dynamiczne przyspieszenie, cichą pracę i brak drgań. W świetle tego uznali warunki prowadzenia takich samochodów za bardziej bezstresowe i odprężające. Pozytywną ocenę kierowcy wydali także ładowaniu akumulatorów z terminali, które ocenili jako proste i bezpieczne. Użytkowanie samochodów elektrycznych okazało się także bardzo tanie (od 1 do 2 euro/100 km).

Renault zapewnił użytkownikom 46 szkoleń z zakresu ekojazdy, co skutkowało zwiększeniem przebiegów samochodów elektrycznych średnio o 25% w porównaniu do standardowego stylu jazdy, przy utrzymaniu niemal identycznej średniej prędkości na trasie przejazdu (różnica około 1%).

Wyniki eksperymentu jednoznacznie przemawiają za elektryczną motoryzacją, jednak prorokowanie kiedy ten typ pojazdów bardziej się rozpowszechni jest chyba jeszcze przedwczesne.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Renault



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.