REKLAMA
03.01.2011

Honda Fit EV - elektryczny jazz

Elektryfikuj się, kto może! Kto przespał pierwszy wysyp samochodów na prąd zamiast benzyny, nadrabia straty i prezentuje własną wizję przyszłości bez ropy naftowej i spalin. Podczas targów motoryzacyjnych w Los Angeles światło dziennie ujrzała propozycja Hondy, oparta na praktycznym modelu Jazz, znanym gdzieniegdzie jako Fit.
REKLAMA
Fit EVHondaFit EV

Niepozorny Jazz okazuje się całkiem uniwersalnym samochodem - na jego bazie powstała już mała hybryda, pod względem technicznym tożsama z większym Insightem, teraz publiczności pokazano wersję z akumulatorami zamiast zbiornika paliwa i silnikiem, w którym zamiast tłoków jest wirnik. Wszechstronność ta wynika w dużej mierze z przypominającego vana, jednobryłowego nadwozia, w którym łatwiej wygospodarować przestrzeń na dodatkowe komponenty układu zasilania i napędu, bez poświęcania walorów użytkowych.

Szczegóły ujawniono niestety w sposób bardzo oszczędny (czytaj: prawie wcale). Wiadomo, że motor wprawiający auto w ruch pochodzi - po zmianach - z innowacyjnego modelu FCX Clarity, wyposażonego w wodorowe ogniwo paliwowe.

Fit EVHondaFit EV

Energia dla jednostki napędowej, zdolnej do rozpędzenia małej Hondy do 145 km/h, płynie oczywiście z baterii ogniw litowo-jonowych, które zapewniają autu zasięg 160 km (licząc według amerykańskiego cyklu pomiarowego EPA). Układ napędowy może pracować w jednym z trzech trybów - Econ, Normal i Sport - dzięki którym kierowca wybiera pomiędzy maksymalnym zasięgiem (większym, odpowiednio, o 17 i 25% niż w trybach Normal i Sport), osiągami (porównywalnymi ponoć z tymi generowanymi przez dwulitrowego spalinowca) lub kompromisem między jednym a drugim.

Ponowne ładowanie może trwać prawie 12 godzin, ale trzeba wziąć pod uwagę, że w USA prąd w sieci ma napięcie 120 V. Podłączenie do gniazdka 240-woltowego skraca czas napełniania do niecałych 6 godzin. Cały szkopuł tkwi jednak w tym, że Europejczykom nieprędko dane będzie ten samochód kupić i przypiąć do źródła energii we własnym garażu. Japończycy planują wprawdzie wprowadzić model Fit EV do seryjnej produkcji, ale na początek (czyli w 2012 r.) trafi on na rynek rodzimy i - jak łatwo wywnioskować z miejsca premiery - amerykański. Z czasem Fit, przemianowany na Jazza, wjedzie pewnie i na drogi Starego Kontynentu, jednak na dokładną datę premiery trzeba jeszcze poczekać.

Fit EV. Jechać szybko czy daleko? Przyciski pomogą podjąć decyzjęHondaFit EV. Jechać szybko czy daleko? Przyciski pomogą podjąć decyzję

Do dyspozycji przyszłych użytkowników trafi interesujący gadżet - niewielkie urządzenie do zdalnego monitorowania stanu akumulatorów, co ma pomagać efektywnie planować trasy i unikać sytuacji, w której ogniwa rozładowują się z dala od źródła energii. Kieszonkowy panel kontrolny pomoże także rozpocząć ładowanie w konkretnym momencie, a nawet uruchomić na odległość klimatyzację. Za pomocą elektronicznego dodatku będzie nawet można tak skonfigurować ładowarkę, żeby uzupełniała zapasy w bateriach tylko wtedy, gdy taryfy za prąd są niskie. Zintegrowana nawigacja wskaże zaś punkty publicznego ładowania na wyznaczonej trasie. Czyżby koń mądrzejszy od jeźdźca?

 


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Honda



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.