08.12.2011

Seat Altea XL Electric Ecomotive - odejść z godnością

Dni rynkowego żywota seatowskiego minivana są już policzone. Hiszpański producent postanowił jednak wykorzystać go jeszcze jako platformę, na której stworzono zapowiedź przyszłego modelu o napędzie elektrycznym. Przestronne auto zwiastuje seryjnego Seata nie emitującego żadnych spalin, jaki ma pojawić się w ofercie w 2016 r.
REKLAMA
Altea XL Electric Ecomotive - z zewnątrz elektryczną Alteę zdradza właściwie tylko brak osłony chłodnicySeatAltea XL Electric Ecomotive - z zewnątrz elektryczną Alteę zdradza właściwie tylko brak osłony chłodnicy

Znana z produkcji aut o sportowym zacięciu marka z Półwyspu Iberyjskiego intensywnie pracuje nad odświeżeniem i rozbudową starzejącej się oferty, wciąż opartej w dużym (zbyt dużym!) stopniu na starych i bieżących modelach Volkswagena (Alhambra, Mii) i Audi (Exeo). Częścią tej „odnowy biologicznej” są przygotowania do wprowadzenia wersji przyjaznych dla środowiska, jakie zadebiutują wraz z następnym pokoleniem konwencjonalnych Seatów. Pokazana właśnie Altea XL Electric Ecomotive oraz zaprezentowany wraz z nią, drugi już Leon TwinDrive Ecomotive sugerują, w jakim kierunku chcą w przyszłości pójść Hiszpanie.

Altea XL Electric Ecomotive - prawdziwe zmiany zaszły pod maską, gdzie silnik spalinowy ustąpił cichemu i wydajnemu motorowi elektrycznemuSeatAltea XL Electric Ecomotive - prawdziwe zmiany zaszły pod maską, gdzie silnik spalinowy ustąpił cichemu i wydajnemu motorowi elektrycznemu


Siedmioosobowy van spod znaku stylizowanej litery S został wyposażony w silnik o mocy 115 KM, wytwarzający solidny moment obrotowy o wartości 270 Nm. Kierowca Altei ma więc do dyspozycji dynamiczne przyspieszenie, jednak tego samego nie można powiedzieć o prędkości maksymalnej, ograniczonej elektronicznie do 135 km/h. Ma to na celu oszczędzanie energii zawartej w akumulatorach litowo-jonowych, której to i tak wystarcza na pokonanie dystansu zaledwie 135 km na jednym ładowaniu.

Altea XL Electric Ecomotive - przewód z wtyczką zamiast węża z pistoletem - warto zacząć się przyzwyczajaćSeatAltea XL Electric Ecomotive - przewód z wtyczką zamiast węża z pistoletem - warto zacząć się przyzwyczajać


Teoretycznie, pełne ogniwa pozwalają więc jechać przez godzinę w trybie „ile fabryka dała”. Baterie umieszczono pod tylną kanapą, co poprawia rozkład masy, obniża środek ciężkości, a także nie ogranicza dostępnej przestrzeni pasażerskiej i bagażowej.

Aby jeszcze roztropniej obchodzić się z umiarkowanymi zasobami siły witalnej, Altea otrzymała układ odzyskiwania energii kinetycznej podczas hamowania oraz dachowe ogniwa fotowoltaiczne (słoneczne), których zadaniem jest dostarczanie zasilania do układu przewietrzania wnętrza podczas postoju.

Altea XL Electric Ecomotive - osiągi elektrycznego vana są wystarczające na codzienne potrzeby, tylko ten zasięg...SeatAltea XL Electric Ecomotive - osiągi elektrycznego vana są wystarczające na codzienne potrzeby, tylko ten zasięg...

Dzięki takiemu dodatkowi, kierowca i pasażerowie wsiadają zawsze do wnętrza o optymalnej temperaturze i nie muszą zużywać cennych watogodzin z akumulatora głównego na uruchamianie i działanie energochłonnej klimatyzacji. Flota testowa elektrycznych Altei, wraz z grupą hybrydowych Leonów, trafi wkrótce w ręce instytucji państwowych w Madrycie i Katalonii, gdzie auta przejdą chrzest bojowy w warunkach zwykłej, codziennej eksploatacji i dostarczą cennych danych i wniosków przydatnych podczas przygotowywania wersji produkcyjnych. Oby Seat wyszedł na prostą i zdążył wprowadzić je na rynek w planowanych terminach!




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Seat



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.