02.08.2013

Z ogniwem paliwowym w Le Mans?

Autonomia samochodu elektrycznego GreenGT przy wykorzystaniu baterii trakcyjnych na bazie ogniw litowo-jonowych okazała się niewystarczająca. Aby temu zaradzić zastosowano źródło zasilania elektrycznego w postaci ogniwa paliwowego, tworząc pojazd GreenGT H2.
REKLAMA
GreenGT H2fot. GreenGTGreenGT H2 z charakterystycznymi, umieszczonymi z boku, zbiornikami wodoru

Lekki dwusilnikowy układ napędowy samochodu GreenGT H2, wykorzystujący asynchroniczne trójfazowe silniki z magnesami trwałymi (każdy o mocy 200 kW) generuje łączną moc 544 KM. Jest ona osiągana przy 13500 obr./min., a moment obrotowy o wartości 4000 Nm jest przekazywany na tylną oś. Napęd jest przenoszony bezpośrednio, bez użycia sprzęgła, do mostu napędowego z elektronicznym rozdziałem momentu obrotowego na każde z kół.

Parametry układu napędowego zapewniają możliwość uzyskania prędkości maksymalnej rzędu 300 km/h.

Silniki trakcyjne są zasilane z wysokotemperaturowych ogniw paliwowych, których łączna moc 340 kW jest tak dobrana (na tyle duża), że pozwala na zasilanie elektrycznych silników trakcyjnych bez wykorzystania akumulatorów buforowych. Powietrze do ogniw jest dostarczane za pomocą dwóch elektrycznych sprężarek.

GreenGT H2fot. GreenGTWiększość konstrukcji nośnej GreenGT H2 jest wykonana z włókna węglowego

Ogniwa paliwowe są zasilane wodorem przechowywanym w dwóch zbiornikach umieszczonych po bokach samochodu. Są to zbiorniki kompozytowe z linerem wykonanym z aluminium. Każdy z nich ma pojemność 160 l i pozwala na zgromadzenie 4 kg wodoru pod ciśnieniem 350 barów, co odpowiada mniej więcej 25 litrom benzyny. Wewnątrz zbiorników znajdują się regulatory obniżające ciśnienie wodoru do poziomu umożliwiającego zasilanie ogniw paliwowych. Zapas wodoru zgromadzony w zbiornikach zapewnia zasilanie silników napędowych przez około 40 minut. Zużycie paliwa wynosi zatem około 12,5 kg wodoru na godzinę pracy układu napędowego.

Zbiorniki są wykonane jako wymienne, co pozwala na szybkie uzupełnienie paliwa w czasie trwania wyścigu.

Niestety pomimo wytężonych przygotowań GreenGT H2 nie wziął udziału w tegorocznej (2013) edycji 24-godzinnego wyścigu w Le Mans, choć twórcy pojazdu zapowiadają jego udział w imprezie w przyszłym (2014) roku.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: GreenGT



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.