Urządzenia DynoProject są oferowane także w kompletacji dedykowanej dla warsztatów zajmujących się montażem i obsługą samochodowych instalacji gazowych. Stanowią one bardzo cenne narzędzie umożliwiające efektywną kalibrację systemów zasilania gazowego oraz diagnostykę różnego rodzaju usterek w nich występujących.
Modułowa budowa wszystkich hamowni oferowanych przez DynoProject pozwala na rozbudowę urządzeń prostszych do modeli bardziej zaawansowanych. Odbywa się poprzez zainstalowanie dodatkowych elementów, których nie zawierają prostsze modele. Oznacza to, że, np. w miarę rozwoju firmy (przy odpowiednich warunkach lokalowych) hamownię jednoosiową można rozbudować nawet do wersji dwuosiowej. To samo dotyczy sterownika, który nadzoruje pracę hamowni. Jego oprogramowanie jest przystosowanie do upgrade'u, co pozwala na wykorzystanie go w wyższych modelach.
Hamownie DynoProject są głównie wykorzystywane przez firmy zajmujące się tuningiem, choć nie tylko, sterownik Dynoproject jest używany w hamowni firmy Europegas zajmującej się projektowaniem i produkcją samochodowych systemów zasilania gazowego, co potwierdza, że urządzenia tego polskiego producenta mogą być z powodzeniem wykorzystywane do kalibracji instalacji gazowych.
Co to jest kalibracja?
Potrzeba kalibracji gazowych systemów zasilania pojawiła się po wprowadzeniu instalacji III generacji, które były pierwszymi systemami, w których dawka paliwa gazowego była dobierana na podstawie mapy obciążeń silnika. Istotne stało się zatem sprawdzanie działania gazowego systemu zasilania w wielu zakresach pracy jednostki napędowej tak, aby w każdym z nich skład mieszanki zapewniał możliwość osiągnięcia odpowiednich parametrów trakcyjnych (wymagania użytkownika) przy zachowaniu emisji szkodliwych składników na wymaganym poziomie (wymagania homologacyjne).
W przypadku nowoczesnego silnika wyposażonego w system diagnostyki pokładowej EOBD w procesie kalibracji dąży się do takiego ustawienia gazowego systemu zasilania, aby silnik podczas pracy na LPG miał takie same korekty układu OBD jak na benzynie. W przypadku silników starszej generacji obserwuje się czas wtrysku obu paliw i tak reguluje czasy wtrysku gazu, aby praca na LPG nie powodowała zmian czasu wtrysku benzyny.
Odbywa się to na podstawie obserwacji korekt układu OBD lub czasów wtrysku gazu i benzyny w różnych warunkach pracy silnika (prędkość obrotowa i obciążenie). Im większą liczbę punktów obciążenia i prędkości obrotowych uwzględnimy, tym kalibracja jest dokładniejsza.
Kalibrację najczęściej wykonuje się w czasie jazdy. Wydaje się, że jej przeprowadzenie powinno być stosunkowo proste. Firmy zajmujące się montażem instalacji gazowych nie dysponują jednak torami testowymi i cały proces musi odbywać się w warunkach normalnego ruchu drogowego. Aby wywołać odpowiednie warunki obciążenia silnika trzeba rozwinąć dość duże prędkości i jednocześnie obserwować wskazania kilku przyrządów diagnostycznych, co może być kłopotliwe, a z pewnością bardzo czasochłonne.
Poza tym warunki drogowe nie zawsze sprzyjają wykonywaniu takich testów. Czasami warsztat jest położony w miejscu gdzie nie ma nawet odpowiednich do przeprowadzenia jazdy próbnej dróg. Osiągnięcie prędkości grubo powyżej 100 km/h na wąskich uliczkach może być po prostu niebezpieczne, na drodze może niespodziewanie pojawić się inny uczestnik ruchu, prosta może okazać się zbyt krótka, aby dokonać odpowiednich korekt w ustawieniach instalacji gazowej. Wjeżdżając na wzniesienie, które służy do wywołania wysokiego obciążenia silnika okazuje się, że wierzchołek jest osiągany zanim montażysta dokona zmiany parametrów układu zasilania gazowego. Pamiętajmy, że w tych samych warunkach musimy samochód sprawdzać na obu paliwach, co jeszcze bardziej wydłuża proces kalibracji tak aby zasilanie gazem nie powodowało zakłóceń w pracy na benzynie.
W sytuacji kiedy kalibracja jest prowadzona na hamowni podwoziowej montażysta ma możliwość utrzymywania zadanych warunków obciążenia silnika w niczym nieograniczonym czasie. Osoba dokonująca kalibracji może spokojnie wprowadzać zmiany w układzie gazowym i obserwować zachowanie się układu benzynowego. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że czynności te powtarza się wielokrotnie w wielu punktach na mapie obciążeń na obu paliwach okazuje się, że kalibracja na hamowni jest odbywa się dużo szybciej i w bardziej komfortowych warunkach. Tutaj nie sytuacji, że za chwilę skończy się się prosta, albo samochód zaraz wjedzie na wzniesienie i obciążenie silnika gwałtownie zmaleje. W czasie jazdy próbnej takie sytuacje są na porządku dziennym.
Jak widać możliwości symulacji obciążenia z wykorzystaniem hamowni podwoziowej są bardzo rozległe, a odwrócenie warunków występujących na drodze (nieruchomy samochód zamknięty w komorze pomiarowej i poruszająca się droga w postaci rolek) znacznie ułatwia zgromadzenie w pobliżu samochodu dodatkowych, precyzyjnych urządzeń diagnostycznych, które trudno zabrać ze sobą na próbę drogową (diagnoskop silnikowy, analizator spalin). Osoba wykonująca kalibrację gazowego systemu zasilania z wykorzystaniem hamowni podwoziowej może się skupić na ich obserwacji (w przypadku próby drogowej musi być również skupiona na prowadzeniu samochodu).
Wszystko to powoduje, że kalibrację gazowego układu zasilania z wykorzystaniem hamowni podwoziowej można przeprowadzić w znacznie krótszym czasie niż w czasie próby drogowej. Ponadto warunki jakie stwarza hamownia są bardzo powtarzalne, co zapewnia powtarzalność strojenia instalacji. W znacznym stopniu eliminuje to błędy w „mapowaniu” silników, które często bywają powodem nieprawidłowości w działaniu instalacji LPG. Warsztaty, które używają hamowni praktycznie wyeliminowały „powroty” po montażu wynikające z błędów w strojeniu.
Oceniamy, że hamownia podwoziowa, którą użytkujemy od ponad 8 miesięcy, dla producenta sterowników samochodowych instalacji gazowych, jakim jest Europegas, to narzędzie niezbędne do badań i rozwoju nowych produktów. Używamy jej również w fabrycznym serwisie do diagnostyki silników przed adaptacją do zasilania gazowego i kalibracji po montażu. W porównaniu do kalibracji w trakcie próby drogowej, metoda stanowiskowa jest bezpieczna dla obsługi i skraca czas całego procesu. Wszelkie niedomagania w pracy silnika przy zasilaniu gazowym występujące przy skrajnych prędkościach obrotowych i obciążeniach zostają wychwycone, co ogranicza do minimum liczbę powrotów klientów na dodatkowe regulacje po montażu instalacji gazowej. Hamownia podwoziowa podnosi zdecydowanie poziom jakości usług warsztatu montażu instalacji gazowych, polepsza komfort i bezpieczeństwo pracy. Stanowi także o prestiżu serwisu wdrażającego europejskie standardy, świadcząc o profesjonalizmie firmy, co w czasach wszechobecnej konkurencji może decydować o jej sukcesie.
Jan Kuklik, dyrektor w firmie Europegas
Podsumowanie
Strojenie systemów zasilania gazowego na hamowni podwoziowej jest bardzo precyzyjne i powtarzalne, co jest szczególnie istotne w samochodach „trudnych” do adaptacji na LPG, których strojenie w czasie próby drogowej jest prawie niemożliwe lub bardzo pracochłonne, ponieważ wymaga np. rozpędzenia samochodu do bardzo dużych prędkości, czy wywołania dużego obciążenia silnika podczas gwałtownego przyspieszania. Możliwość symulowania różnych (nawet najbardziej ekstremalnych) obciążeń silnika oraz zastosowania urządzeń monitorujących pracę silnika o dużej dokładności, których zabranie do samochodu w czasie wykonywania próby drogowej byłoby niemożliwe, pozwala na szybkie rozwiązywanie różnego rodzaju problemów występujących w działaniu gazowych układów zasilania.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl