Oba samochody poddano badaniom wg regulaminu 83.06 EKG ONZ w cyklu miejskim i pozamiejskim. W przypadku cyklu miejskiego, na który przypada duży udział pracy silnika na biegu jałowym wartości emisji praktycznie wszystkich składników spalin były podobne zarówno przy zasilaniu wyłącznie olejem napędowym jak i z wykorzystaniem mieszanki ON/LPG w stosunku 80/20%. Wynika to ze specyfiki cyklu miejskiego, w którym udział pracy silnika na biegu jałowym jest znaczący, a system zasilania gazowego na biegu jałowym nie dawkuje LPG. Silnik jest zasilany wyłącznie olejem napędowym, co wynika z algorytmu pracy systemu LPG. Znaczącą redukcję emisji w cyklu miejskim uzyskano w zakresie cząstek stałych.
Zawartość wszystkich składników spalin, w tym przede wszystkim cząstek stałych zmniejsza się radykalnie w czasie cyklu pozamiejskiego, kiedy silnik cały czas jest zasilany z 20% domieszką LPG. Było to wyraźnie widoczne w obu samochodach, choć redukcja emisji cząstek stałych oraz tlenków azotu była większa w przypadku silnika Boxera. Potwierdza to, że największe korzyści z zastosowania instalacji gazodiesla są możliwe do uzyskania w silnikach o większych pojemnościach skokowych. Dotyczy to zarówno toksyczności spalin jak osiąganego efektu ekonomicznego w postaci redukcji kosztów eksploatacji związanych z paliwem.
Emisja zanieczyszczeń z układu wydechowego [mg/km ι #/cm3] w teście typu I regulaminu 83 EKG ONZ, seria 06 poprawek przy zasilaniu olejem napędowym - Peugeot 508 GT | |||||
Emisja | CO | NOx | NOx+THC | PM | |
Cykl miejski | 190,1 | 227,2 | 279,9 | 1,64 | |
Cykl zamiejski | 0 | 190,8 | 201,1 | 0,74 | |
Średnia ważona | 69,2 | 204,1 | 230,0 | 1,07 | |
Emisja zanieczyszczeń z układu wydechowego [mg/km ι #/cm3] w teście typu I regulaminu 83 EKG ONZ, seria 06 poprawek przy zasilaniu olejem napędowym i LPG - Peugeot 508 GT | |||||
Cykl miejski | 200,5 | 227,6 | 293,1 | 1,18 | |
Cykl zamiejski | 0,5 | 183,9 | 195,5 | 0,69 | |
Średnia ważona | 73,9 | 199,9 | 231,3 | 0,87 | |
Emisja zanieczyszczeń z układu wydechowego [mg/km ι #/cm3] w teście typu I regulaminu 83 EKG ONZ, seria 06 poprawek przy zasilaniu olejem napędowym - Peugeot Boxer 3.0 HDI | |||||
Cykl miejski | 508,7 | 310,2 | 313,2 | 2,99 | |
Cykl zamiejski | 5,8 | 268,7 | 270,5 | 1,70 | |
Średnia ważona | 190,8 | 284,0 | 286,2 | 2,18 | |
Emisja zanieczyszczeń z układu wydechowego [mg/km ι #/cm3] w teście typu I regulaminu 83 EKG ONZ, seria 06 poprawek przy zasilaniu olejem napędowym i LPG - Peugeot Boxer 3.0 HDI | |||||
Cykl miejski | 535,9 | 310,2 | 387,0 | 0,64 | |
Cykl zamiejski | 0,6 | 230,8 | 232,4 | 0,12 | |
Średnia ważona | 195,9 | 259,8 | 288,8 | 0,31 |
Badania wykazały, że system zasilania gazowego Solaris Diesel do silników o zapłonie samoczynnym przyczynia się do zredukowania emisji poszczególnych składników spalin. Obniżenie emisji jest szczególnie zauważalne w zakresie emisji cząstek stałych, które jak wiadomo są najbardziej toksycznym składnikiem spalin silników Diesla. Najsilniej oddziałuje on na mieszkańców miast, głównie za sprawą autobusów miejskich, dużych pojazdów miejskiej dystrybucji, czy samochodów służb komunalnych, które w Polsce są praktycznie wyłącznie napędzane silnikami o zapłonie samoczynnym. Receptą na zmniejszenie tego niekorzystnego zjawiska może być powszechniejsze zastosowanie systemów zasilania gazowego takich jak Solaris Diesel.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl