Na rynku pojawiają się już samochody z silnikami Euro 6, których właściciele chcąc redukować koszty eksploatacji decydują się na montaż instalacji gazowych.
Z informacji firmy Car-Gaz wynika, że oferowany przez nią system Solaris Diesel był pierwszą instalacją gazodiesla zamontowaną w silniku spełniającym wymagania emisyjne zgodne z normą Euro 6.
Instalację zamontowano dzięki współpracy z firmą Angama. Systemy zasilania gazowego Solaris Diesel zamontowano w bardzo zaawansowanych technicznie ciągnikach siodłowych MAN TGX, Scania serii R oraz DAF XF spełniających normę Euro 6. Zdaniem producenta udowodniło to, że instalacja ta może zasilać nawet tak skomplikowane jednostki napędowe. We wszystkich silnikach zastosowano dieslowskie układy paliwowe common rail.
Mechaniczne połączenie elementów instalacji gazodiesla nie stanowi żadnego problemu, jednak jej kalibracja w tego typu pojazdach, charakteryzujących się dużym poziomem elektronizacji stanowi dla instalatora duże wyzwanie. Zastąpienie części oleju napędowego LPG tak, aby sterowniki zawiadujące pracą silnika tego nie wykryły i sterowały pracą silnika jak przy zasilaniu wyłącznie olejem napędowym wymaga od warsztatu dużego doświadczenia.
Jest to bardzo istotne szczególnie w instalacjach gazodiesla stosowanych w transporcie ciężarowym, w którym każde spóźnienie w dostawie to poważne kłopoty dla przewoźnika związane z niedotrzymaniem warunków umowy z odbiorcą. Tym bardziej jeśli jest to przewoźnik, który tak jak Angama specjalizuje się w przewozie artykułów spożywczych. Każdy przestój samochodu z takim ładunkiem, oprócz wspomnianych kar umownych powoduje, że ładunek może się po prostu nie nadawać do dalszego przetworzenia czy spożycia.
Montaż instalacji gazowych w silnikach ciągników MAN i Scania odbył się w siedzibie firmy Car-Gaz. Bardzo dokładnie przeanalizowano procesy sterowania silników i zintegrowanych systemów oczyszczania spalin. Bardzo restrykcyjne normy emisji spalin wymagały niezwykle precyzyjnego doboru parametrów pozwalających na zamianę części dawki oleju napędowego gazem płynnym, aby wykluczyć ryzyko unieruchomienia pojazdu z cennym ładunkiem w czasie przewozu.
Kalibracja, zapewniająca poprawną pracę systemu przy jednoczesnym utrzymaniu emisji związków toksycznych na poziomie zgodnym z normą Euro 6 wymagała zastosowania specjalnych ustawień. Zadanie było dość trudne z uwagi na „inteligencję” sterownika silnika i zajęło większość czasu poświęconego adaptacji tych silników na zasilanie LPG.
Uzyskane wyniki świadczą jednak o właściwym doborze elementów i kalibracji systemów zasilania gazowego, ponieważ w silnikach tych udało się zastąpić około 7-8 litrów oleju napędowego autogazem podczas jazdy z pełnym obciążeniem. Stanowi to ponad 20% dawki paliwa dostarczanego do silnika.
Kierowcy podkreślają poprawę właściwości trakcyjnych pojazdów wykorzystujących instalacje LPG, co wynika ze znacznego wzrostu maksymalnego momentu obrotowego, a co za tym idzie także elastyczności jednostki napędowej.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl