Stosowanie LPG jako paliwa w rolnictwie budzi wiele uzasadnionych obaw, które najczęściej wynikają z braku źródła rzetelnej wiedzy na temat zastosowania autogazu do napędu silników w maszynach polowych.
Naturalnym, szczególnie w Polsce, jest kojarzenie LPG z samochodami osobowymi wyposażonymi w benzynowe jednostki napędowe. Polska jest drugim na świecie rynkiem tego typu pojazdów. W naszym kraju porusza się ponad 3,3 mln samochodów LPG.
Niestety, wiedza na temat zasilania LPG silników Diesla, które są stosowane w maszynach rolniczych nie jest w Polsce powszechna. A są to tak samo dobrze spisujące się na LPG jednostki napędowe jak silniki benzynowe.
Z podstawowymi informacjami na temat zasilania paliwami gazowymi (LPG, CNG czy LNG) silników Diesla można zapoznać się w artykule "STAG Diesel - gazodiesel AC S.A.".
W skrócie można powiedzieć, że silnik Diesla dostosowany do LPG jest zasilany jednocześnie dwoma paliwami - olejem napędowym i autogazem. Najlepiej gdy udział paliwa gazowego (2-krotnie tańszego od oleju napędowego) jest jak największy, ponieważ wpływa to na ekonomikę użytkowania maszyn rolniczych i parametry tak zasilanej jednostki napędowej, także w aspekcie ekologicznym.
Jedną z uzasadnionych obaw w zakresie zasilania LPG w ciągnikach rolniczych jest cały czas brak regulacji prawnych na poziomie europejskim, a co za tym idzie także na poziomie krajowym w zakresie możliwości stosowania zasilania gazowego do ich napędu. Niestety dotychczas nie udało się dopuścić pojazdów kategorii T jako możliwych do adaptacji na zasilanie gazowe i nie mogą one legalnie uczestniczyć w ruchu drogowym.
Jednak w Polsce jest wiele ciągników, które są traktowane jako dodatkowe maszyny rolnicze. Nie poruszają się one po drogach publicznych. Są to pojazdy wykorzystywane wyłącznie do prac polowych i w gospodarstwie, zatem zastosowanie w nich zasilania LPG nie stanowi problemu względem obowiązującego w Europie stanu prawnego.
Do takich maszyn należą także wszelkiego typu kombajny z własnym napędem, różnego rodzaju podnośniki, paszowozy stosowane w gospodarstwach hodowlanych czy dodatkowe ciągniki stosowane do rozmaitych prac w gospodarstwach rolnych i wokół nich.
Trudno sobie jednak wyobrazić, że dodatkowe maszyny stosowane w gospodarstwach rolnych będą przerywać pracę by tankować LPG na stacji paliw, najczęściej znacznie oddalonej od miejsca ich wykorzystania.
Firma AC S.A., producent instalacji gazowych do silników Diesla STAG Diesel ma na to bardzo racjonalny sposób, który pozwala na uzupełnianie zapasu paliwa gazowego w maszynie w każdych warunkach w gospodarstwie oraz w czasie prowadzenia prac na polu. Sposób ten oczywiście nie wykorzystuje tradycyjnych samochodowych zbiorników LPG.
AC S.A. propaguje rozwiązanie w postaci wymiennych butli LPG, takich samych jak te stosowane powszechnie w gazowych układach zasilania silników wózków widłowych. Są one dostępne na stacjach paliw i zakup ich nie stanowi żadnego problemu.
To bardzo wygodne rozwiązanie pozwalające na posiadanie zapasu paliwa w miejscu pracy maszyny i w razie potrzeby wymiany butli z LPG, bez konieczności kłopotliwego tankowania na stacji paliw.
Montaż instalacji gazowej w silniku Diesla maszyny rolniczej ma jeszcze jedną bardzo ważną zaletę. Otóż silnik takiej maszyny zyskuje wyższą moc. Wzrost tego parametru jest zależny od możliwości silnika ale często można uzyskać moc nawet o około 50% wyższą.
W przypadku maszyn wykonujących ciężkie prace polowe jest to bardzo cenna zaleta, znacznie zwiększająca ich wydajność.
Co istotne właśnie w czasie prowadzenia ciężkich prac, w których silnik pracuje z bardzo dużym obciążeniem, uzyskiwane są największe stopnie zastąpienia oleju napędowego, 2-krotnie tańszym LPG.
Wskaźnik ten często wynosi nawet około 50%, co oznacza, że silnik pracuje na mieszance paliwo-powietrznej, w której stosunek LPG do oleju napędowego wynosi 1:1. Ograniczenie kosztów pracy maszyny związanych z paliwem wynosi zatem około 25%.
Dzięki podawaniu do komór spalania silnika o zapłonie samoczynnym (silnika Diesla) mieszanki gazowo-powietrznej (zamiast powietrza), będące jednym z produktów spalania, cząstki stałe (sadza), ulegają skutecznemu dopalaniu. Jest to bardzo istotne z uwagi na to, że mają one silnie rakotwórcze działanie po wniknięciu do organizmu człowieka z uwagi na zawarte w nich np. niespalone węglowodory.
Wydaje się, że stosowanie paliwa gazowego (LPG) w silnikach maszyn rolniczych ma same zalety dla użytkownika (niższe koszty oraz wyższa moc) i środowiska. Tak jest w istocie o czym wspomina także Karol Dobrzycki z firmy AC S.A.
Jako producent innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie samochodowych instalacji gazowych przygotowaliśmy dla przedstawicieli branży rolniczej rozwiązanie poprawiające ekonomikę użytkowania paliwożernych i nie podlegających rejestracji maszyn rolniczych.
STAG Diesel to instalacja dwupaliwowa zapewniająca użytkownikom wykorzystanie w codziennej pracy 2-krotnie tańszego od oleju napędowego, paliwa gazowego, które może zastąpić nawet połowę zużywanego przez silnik paliwa dieslowskiego.
Oprócz niepodważalnych walorów ekonomicznych takiego rozwiązania należy pamiętać także o zwiększonej wydajności maszyn zasilanych autogazem. Powszechna dostępność tego paliwa i prostota wymiany butli nawet w warunkach polowych czyni z tego rozwiązania idealny sposób na zwiększenie ekonomii prowadzenia każdej działalności związanej z rolnictwem.
Karol Dobrzycki, Koordynator Projektu STAG Diesel i Działu Autoczęści
Jesteś zainteresowany montażem instalacji LPG w maszynie rolniczej?
Wyślij e-mail na adres Karol.dobrzycki@ac.com.pl.
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl