Z pewnością nie jest to zmiana pożądana, szczególnie dla przewoźników, którzy obsługują przewozy na terenie Niemiec oraz przebiegające przez terytorium naszego zachodniego sąsiada. Niektórzy z nich zainwestowali duże środki w instalacje na gaz ziemny w swoich pojazdach, dzięki czemu stali się jeszcze bardziej konkurencyjni na rynku przewozów międzynarodowych. Zmiana przepisów wyeliminuje ten atut polskich firm transportowych.
Niemiecki ustawodawca rewidował już przepisy dotyczące zwolnienia z myta dla pojazdów gazowych, obecnie takie zwolnienie będzie przysługiwało jedynie rozwiązaniom fabrycznym, które oferują producenci samochodów ciężarowych (Iveco, Scania i Volvo).
W Polsce, która jest liderem w zakresie przewozów drogowych w Europie wiele firm zauważyło, że poprzez dostosowanie samochodu do zasilania gazem ziemnym można skorzystać na zmniejszeniu opłat drogowych na niemieckich autostradach.
Montaż instalacji gazowych w silnikach Diesla w ciężarówkach stosowanych w ruchu międzynarodowym był prowadzony przez wiele firm i warsztatów montujących systemy LPG. Niestety, od 1 października 2021 r. takie samochody nie będą mogły korzystać ze zwolnień w opłatach za korzystanie z autostrad w Niemczech.
Zwolnienie z myta było jednym z głównych składników obniżających koszty użytkowania samochodów ciężarowych z instalacjami gazowymi ale przecież oszczędność w eksploatacji uzyskuje się także dzięki zastąpieniu części oleju napędowego nieco tańszym gazem ziemnym.
Dostępność gazu ziemnego, szczególnie na polskim rynku, niestety nie jest zbyt powszechna.
Można jednak z powodzeniem stosować instalacje do silników Diesla zasilane autogazem (LPG), który na rynku polskim jest bardzo popularnym paliwem. Korzysta z niego ponad 3 mln kierowców, którzy tankują go na blisko 7 500 stacjach oferujących ten nośnik energii.
W przypadku zastosowania LPG w silnikach Diesla nie uzyskuje się 100-procentowego zastąpienia oleju napędowego paliwem gazowym, jak ma to miejsce w większości silników benzynowych. W jednostkach napędowych o zapłonie samoczynnym, dawka paliwa dieslowskiego inicjuje zapłon mieszanki gazowo-powietrznej tworzonej w układzie dolotowym i dostarczanej do komór spalania.
Jednak dawka inicjująca zapłon to nie wszystko. Stopień zastąpienia gazem oleju napędowego w silnikach o zapłonie samoczynnym dostosowanych do zasilania LPG może wynosić nawet około 50% (to graniczna wartość możliwa do uzyskania w silnikach stacjonarnych).
W jednostkach napędowych stosowanych w trakcji (w pojazdach) wskaźnik ten wynosi 30-40%. Taka ilość paliwa jest realnie zastępowana 2-krotnie tańszym LPG, dzięki czemu przewoźnik może zaoszczędzić 15-20% kosztów użytkowania pojazdów związanych z paliwem.
Niemniej ważny jest także aspekt ekologiczny takiego rozwiązania. Zamontowana do silnika o zapłonie samoczynnym instalacja gazowa dawkuje fazę gazową LPG, która powoduje dopalanie najbardziej szkodliwych dla zdrowia cząstek stałych, które powstają w procesie spalania oleju napędowego. Przy okazji zwiększa się także trwałość filtrów sadzowych (DPF), które są jedną z słabszych punktów współczesnych dieslowskich jednostek napędowych.
Często ten argument jest bardzo istotny dla użytkowników, choć dość rzadko się go wykorzystuje. Jest to związane z ekonomiką eksploatacji. Koszty użytkowania nie zmniejszają się w odpowiednim stopniu, a to jest zasadnicza zaleta zastosowania LPG w ciężarówce.
Zwiększenie wartości mocy i momentu obrotowego w samochodach wyposażonych w instalacje gazowe jest możliwe w zasadzie w każdej chwili. Wymaga to tylko zmiany nastaw i odpowiedniej kalibracji instalacji LPG.
Jest to czasami wykorzystywana opcja, np. kiedy pojazd jest kierowany na trasy alpejskie, na których wzrost parametrów silnika jest bardzo pożądany, ponieważ ułatwia pokonywanie wzniesień.
Zmniejszenie zużycia oleju napędowego i zastąpienie jego części autogazem powoduje także zwiększenie zasięgu pojazdu, co w przypadku przewozów komercyjnych realizowanych przez samochody użytkowe może być, obok zmniejszenia kosztów, istotnym argumentem dla przewoźników.
Kwestia zakończenia zwolnień z opłat drogowych w Niemczech zweryfikowała dosyć brutalnie i jednoznacznie rynek i pokazała które podmioty ustawicznie pracują nad rozwojem gazodiesla oraz zdemaskowała tych, którzy chcieli tylko wykorzystać okazję do szybkiego zarobku bez perspektywy dalszego rozwoju.
Jedynie producenci, którzy od lat są na rynku zapewniają swoim serwisom wsparcie techniczne, handlowe i merytoryczne w skutecznym zagospodarowaniu zwiększonego ruchu klientów zainteresowanych oszczędnościami na użytkowaniu diesli. Błędne jest myślenie, że to jedynie zwolnienie z maut (myta) było oszczędnością w transporcie.
Korzyścią jest przecież także użytkowanie pojazdu spalającego tańsze paliwo LPG, które w przeciwieństwie do CNG jest dostępne bez najmniejszego problemu na terenie całej Europy.
Karol Dobrzycki, Koordynator Projektu STAG Diesel i Działu Autoczęści firmy AC S.A.
Dzięki możliwości montażu instalacji LPG w samochodach użytkowych warsztaty montażu i obsługi samochodowych instalacji gazowych otrzymują możliwość rozwoju swojej działalności o kolejny segment rynku, który stanowią firmy przewozowe. Usługi świadczone przez warsztaty stają się bardziej wszechstronne, a działalność bardziej dostosowana do potrzeb rynku i klienta.
Po opanowaniu przez warsztat montażu instalacji do silników Diesla w ciężarówkach już tylko krok do kolejnych segmentów rynku, w których konwersja na zasilanie LPG przynosi znakomite rezultaty. Mowa tu o maszynach rolniczych i budowlanych, agregatach prądotwórczych czy innych zastosowaniach, w których wykorzystywane są silniki o zapłonie samoczynnym, popularnie zwane dieslami.
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl