Zastąpienie klasycznych paliw ciekłych paliwami gazowymi w silnikach benzynowych już chyba nikogo nie dziwi, przynajmniej w Polsce. Jesteśmy 2 rynkiem na świecie (po Turcji) pod względem liczby samochodów zasilanych LPG (mamy 3,3 mln takich pojazdów - więcej na ten temat w artykule Autogaz na świecie w 2019 r. wg POGP).
Nie wszyscy kierowcy mają pewnie świadomość, że paliwa gazowe mogą być także z powodzeniem stosowane w samochodach z silnikami o zapłonie samoczynnym (Diesla). W tym jednak przypadku zamiana paliw (oleju napędowego na gaz nie jest 100-procentowa jak w wielu silnikach benzynowych). Stopień zastąpienia oleju napędowego gazem waha się w granicach od około 50 do nawet 90% w zależności od tego jakie paliwo gazowe jest wykorzystywane.
Niższe wartości tego współczynnika są uzyskiwane w przypadku zastosowania LPG - najbardziej popularnego w Polsce paliwa gazowego czyli płynnej mieszaniny propanu i butanu, większe wartości są zarezerwowane dla paliw metanowych CNG i LNG, czyli gazu ziemnego w postaci sprężonej i skroplonej.
Z uwagi na specyfikę działania gazowe układy zasilania do silników Diesla są często nazywane systemami jednoczesnego zasilania silników olejem napędowym i paliwami gazowymi. Oba paliwa są bowiem podawane w tym samym czasie. Olej napędowy ulegający samozapłonowi w komorach spalania inicjuje zapłon docierającej do nich mieszanki gazowo-powietrznej. Jest ona tworzona w układzie dolotowym silnika (tam dawkowane jest paliwo gazowe). Zastąpienie oleju napędowego 2-krotnie tańszym gazem generuje oszczędności w kosztach użytkowania. Spalanie paliw gazowych w silniku Diesla skutecznie dopala cząstki stałe powstające w procesie spalania oleju napędowego, co odpowiada za aspekt ekologiczny ich stosowania w silnikach o zapłonie samoczynnym.
Silnik Diesla dostosowany do zasilania gazowego często jest określany jako gazodiesel. Firma AC S.A. - producent samochodowych instalacji gazowych STAG ma w ofercie także system jednoczesnego zasilania silników olejem napędowym i paliwami gazowymi.
STAG Diesel może być zastosowany praktycznie do każdego pojazdu wyposażonego w jednostkę napędową o zapłonie samoczynnym, niezależnie od generacji zastosowanej dieslowskiej aparatury paliwowej. System współpracuje zarówno z klasyczną aparaturą paliwową opartą na rzędowej, czy też rotacyjnej pompie wtryskowej jak i z najnowocześniejszymi wysokociśnieniowymi dieslowskimi układami zasilania stosowanymi w najnowszych pojazdach.
W każdym z wymienionych zastosowań jednym z najważniejszych czynników decydujących o zamontowaniu instalacji gazowej jest zmniejszenie kosztów użytkowania, choć z uwagi na specyfikę eksploatacji poszczególnych grup pojazdów ważne stają się także inne korzyści osiągane po montażu gazowego układu zasilania w silniku Diesla.
Wkrótce na gazeo.pl i CNG-LNG.pl będziemy pisać o szczegółach zastosowania instalacji gazowych w tych grupach.
Opłacalność zastosowania samochodowej instalacji gazowej w samochodzie z silnikiem Diesla można dość precyzyjnie określić korzystając z Kalkulatora gazeo.pl.
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl