Nie tylko samochody z silnikami o zapłonie iskrowym można poddawać konwersji na zasilanie LPG. Coraz częściej oszczędności w kosztach eksploatacji poszukują także użytkownicy samochodów cięższych, a także maszyn roboczych, w których, jak wiadomo, stosowane są silniki Diesla, czyli jednostki napędowe o zapłonie samoczynnym, zasilane olejem napędowym.
Nie stanowi to żadnego problemu w zakresie montażu instalacji LPG. Różnica w stosunku do instalacji gazowych stosowanych w samochodach osobowych polega na tym, że w silnikach Diesla tylko część paliwa jest zastępowana przez LPG.
Silnik Diesla jest zatem jednocześnie zasilany olejem napędowym i LPG. Nie zmienia to jednak faktu, że konwersja silnika Diesla na zasilanie LPG jest bardzo opłacalna, tym bardziej teraz, kiedy olej napędowy kosztuje ponad 8 zł za litr (wg notowania e-petrol z 26.10.2022 r.) a LPG niewiele ponad 3 zł.
Firma BOSCH Car Service Rumiński - Autoryzowany Serwis STAG ze Szczecinka jest uznanym warsztatem specjalizującym się w montażu samochodowych instalacji gazowych, wśród których dominującą marką jest oczywiście STAG.
Do prezentowanej dziś ładowarki HSW 534E, wyprodukowanej w Hucie Stalowa Wola, także trafił gazowy układ zasilania marki STAG. Była to instalacja ze sterownikiem STAG Diesel.
Montaż instalacji gazowej w prezentowanej maszynie nie odbył się w warsztacie BOSCH Car Service Rumiński, ponieważ ładowarka pracuje w Bogdance, obsługując tamtejszą kopalnię węgla kamiennego. Bogdankę i Szczecinek dzieli 600 km, więc firma dokonała montażu instalacji LPG w ładowarce w miejscu jej pracy.
HSW 534e czyli polskiej produkcji ładowarka kołowa to ponad 20-tonowy potwór z 8 litrowym 6-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym. Sprzęt ten generuje moc około 230 KM i moment obrotowy na poziomie 1100 Nm. Nie ukrywam, że jest to dla nas duże wyróżnienie, ponieważ nie jesteśmy jedyni w Polsce, jeśli chodzi o montaż gazu do silników Diesla. Jednak klient zdecydował postawić na nasz serwis, a odległość jaką musieliśmy pokonać wykonując tę misję to prawie 600 km. Nie jest łatwo przygotować się na taką wyprawę nie robiąc odpowiednich pomiarów przed montażem, lecz zebrane doświadczenia oraz odpowiednia organizacja pozwoliła nam zamknąć cały proces w niecałe 2 dni. Bardzo lubimy trudne wyzwania, a w tak nietypowych urządzeniach czujemy się doskonale.
Arkadiusz Rumiński, BOSCH Car Service Rumiński - Autoryzowany Serwis STAG
Instalacja gazowa do ładowarki HSW 534E jest zbudowana w oparciu o komponenty marki STAG produkowane przez firmę AC S.A.
W ofercie AC S.A. do silników Diesla przeznaczony jest sterownik STAG Diesel, który dawkuje fazę gazową LPG do układu dolotu powietrza, przed turbosprężarką.
Za dawkowanie odpowiedzialna jest prosta listwa wtryskiwaczy STAG AC W01.
Jest ona w pełni rozbieralna, co ułatwia jej czyszczenie, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Zmiana stanu skupienia LPG z ciekłego na gazowy następuje w reduktorze, w jego części zwanej parownikiem, która jest ogrzewana z układu chłodzenia silnika. Dzięki temu zmiana stanu skupienia z ciekłego LPG na gazowy może przebiegać z odpowiednią wydajnością.
Zastosowany w tym systemie reduktor STAG R02 ma wydajność pozwalającą na zasilanie LPG silników samochodów o mocy 150 KM. Taki poziom wydajności w zupełności wystarcza, ponieważ, przypomnijmy, w silniku Diesla zastępujemy tylko część dawki paliwa, tańszym LPG.
Reduktor współpracuje z elektrozaworem gazowym STAG E-01.
W prezentowanym egzemplarzu zastosowano walcowy zbiornik LPG o pojemności 70 l, w którym mieści się zapas paliwa gazowego na prawie 2 dni pracy.
Wlew autogazu jest przykręcony do konstrukcji maszyny. Zastosowano 2 zawory tankowania, po obu stronach ładowarki.
Zastosowanie instalacji LPG w silniku Diesla to oszczędności polegające na zastąpieniu znacznej części paliwa, tańszym LPG ale także wzrost osiągów jednostki napędowej, który jest bardzo odczuwalny.
W tego rodzaju maszynie, napędzanej hydraulicznie, w której silnik jest tylko napędem dla pompy zasilającej silniki hydrauliczne napędu kół i siłowniki zapewniające ruchu łyżki ładowarki jest to bardzo istotne, ponieważ zwiększa się szybkość pracy maszyny.
Taka relacja cenowa pomiędzy olejem napędowym a LPG powoduje, że zastosowanie autogazu w tego typu maszynie jest niezwykle opłacalne. Ilustrują to poniższe liczby.
Ładowarka zużywała w ciągu dnia pracy około 100 l oleju napędowego.
Po montażu instalacji LPG zużywa 40 l autogazu i 60 l oleju napędowego, co przy obecnych cenach paliw, które wynoszą 8,06 zł za litr oleju napędowego i 3,05 zł za litr autogazu (wg notowanie e-petrol z 26.10.2022 r.) pozwala dziennie zaoszczędzić około 200 zł.
Nic dziwnego, że użytkownik ładowarki zdecydował o montażu instalacji LPG w kolejnych trzech takich maszynach. By zapewnić im większą autonomiczność działania będą one wyposażone w zbiorniki 100-litrowe (mieszczące 30 l więcej LPG).
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl