Do tej pory instalacje gazowe do silników Diesla były postrzegane jako bardzo opłacalne w dużych samochodach użytkowych, które wykonują znaczne przebiegi i zużywają sporo paliwa. W takich warunkach zwrot inwestycji w taką instalację, która jest droższa od systemu do silników benzynowych oraz bardziej pracochłonna w montażu i regulacji, następuje bardzo szybko. Jak jednak wygląda sprawa opłacalności stosowania LPG w mniejszych silnikach stosowanych w samochodach osobowych?
Na opłacalność stosowania instalacji gazowych do silników o zapłonie samoczynnym (Diesla) w samochodach osobowych z pewnością pozytywnie wpływają ceny klasycznych paliw silnikowych. Różnica w cenie litra benzyny i oleju napędowego wynosi dziś 1 grosz. Ceny tych paliw już przekroczyły granicę 5 zł. Najlepszą alternatywą dla nich okazuje się przejście na zasilanie LPG.
W przypadku większości silników o zapłonie iskrowym (oprócz jednostek napędowych z bezpośrednim wtryskiem benzyny) mamy do czynienia ze
100-procentowym zastąpieniem benzyny przez LPG (benzyna jest używana wyłącznie w czasie rozruchu). Natomiast w przypadku silników o zapłonie samoczynnym (Diesla) stopień zastąpienia oleju napędowego, 2-krotnie tańszym autogazem, jest niższy i maksymalnie może osiągnąć wartość około 50%.
Resztę paliwa nadal stanowi olej napędowy, który ulega samozapłonowi dzięki sprężanemu w komorach spalania powietrzu. Zainicjowany w ten sposób zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej powoduje także zapalenie LPG w fazie lotnej, które jest dostarczane do układu dolotowego silnika i trafia wraz z powietrzem do komór spalania. Zastąpienie około 50% oleju napędowego gazem, czyli paliwem 2-krotnie tańszym, powoduje zmniejszenie kosztów użytkowania o około 25%. Jak to wygląda w pojazdach osobowych?
Opłacalność zastosowania samochodowej instalacji gazowej w silnikach Diesla (stopień zastąpienia oleju napędowego LPG) można wstępnie oszacować.
W firmie Fugazi robi się to z wykorzystaniem sondy STAG AFR, dzięki której podczas jazdy próbnej określa się zawartość tlenu w spalinach silnika. W tym przypadku silnika o zapłonie samoczynnym (Diesla).
Ilość tlenu w spalinach świadczy o jakości spalania mieszanki paliwowo-powietrznej oraz o tym ile gazu (fazy lotnej LPG) potencjalnie można dostarczyć do komór spalania. LPG wykorzystując pozostały w spalinach tlen może się efektywnie spalić i wyzwolić energię zastępującą częściowo spalanie 2-krotnie droższego oleju napędowego.
Więcej tlenu w spalinach silnika Diesla, powoduje, że po zamontowaniu instalacji LPG będzie można zastąpić więcej oleju napędowego 2-krotnie tańszym paliwem gazowym.
Montaż instalacji gazowej w samochodach z silnikami Diesla ma najczęściej podłoże ekonomiczne i wynika z chęci ograniczenia kosztów eksploatacji związanych z paliwem, choć są także użytkownicy, którzy chcą w ten sposób poprawić osiągi jednostek napędowych.
Te z pozoru sprzeczne wymagania można spełnić poprzez montaż instalacji gazowej.
Poprzez podanie LPG w fazie lotnej do komór spalania silnika następuje wyraźny wzrost wartości momentu obrotowego, co przyczynia się do poprawy osiągów samochodu, głównie w zakresie przyspieszenia i elastyczności jednostki napędowej.
Nie bez znaczenia jest także zwiększenie zasięgu samochodu z silnikiem Diesla wyposażonego w instalację LPG, co wynika z ograniczenia zużycia oleju napędowego i zastąpienia go autogazem. To bardzo ważne szczególnie, kiedy samochód pokonuje jednorazowo znaczne odległości.
Zamontowanie w silniku o zapłonie samoczynnym instalacji gazowej i podawanie do komór spalania fazy lotnej LPG powoduje dopalanie powstających w procesie spalania oleju napędowego cząstek stałych. A jak powszechnie wiadomo są one najbardziej szkodliwymi składnikami spalin silników Diesla. Dodatkowo zmniejszona ilość sadzy zwiększa trwałość DPF (filtra cząstek stałych, który oczyszcza ich spaliny) i jest jednocześnie jedną z bolączek współczesnych silników Diesla.
Instalacje gazowe do silników Diesla montowane w krakowskiej firmie Fugazi są to systemy jednoczesnego zasilania olejem napędowym i paliwami gazowymi marki STAG, produkowane przez AC S.A. z Białegostosku.
STAG Diesel, bo nim mowa, to nowoczesna instalacja gazowa, która może współpracować z każdą generacją silników Diesla, niezależnie od rodzaju zastosowanej aparatury paliwowej czy systemu wtrysku oleju napędowego.
Instalacja STAG Diesel jest bardzo uniwersalna, a regulacja dawki LPG, która jest podawana do rury dolotowej pomiędzy turbosprężarką a intercoolerem (chłodnicą powietrza doładowującego), odbywa się m.in. na podstawie następujących sygnałów:
Wszystkie te elementy zapewniają zachowanie odpowiedniej proporcji pomiędzy olejem napędowym a LPG (maksymalnie 50% LPG), co gwarantuje utrzymanie opłacalności tego rozwiązania na odpowiednim poziomie oraz zapewnia silnikowi bezpieczną eksploatację.
Wszystkie samochody w silnikami Diesla docelowo mają zniknąć z centrów miast, lecz w procedowanym właśnie projekcie ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw, przynajmniej w pierwszej jego wersji, do stref czystego transportu, które będą tworzone zgodnie z wytycznymi zawartymi w tym dokumencie, mogły wjeżdżać samochody dostosowane do zasilania LPG.
Wiele wskazuje na to, że taki zapis nie zostanie utrzymany, gdyby jednak tak się stało samochody z silnikami Diesla dostosowanymi do zasilania LPG mogłyby do takich stref wjeżdżać.
Szczególnie w małych samochodach opłacalność stosowania LPG w silnikach Diesla była przedmiotem ożywionych dyskusji. Odkąd jednak systemy LPG do silników Diesla zaczęły wpływać także na proces wtrysku oleju napędowego stopień zastąpienia diesla paliwem gazowym można bardziej zwiększać, a tym samym zwiększać opłacalność stosowania takich instalacji w niewielkich jednostkach napędowych.
Szczegółowe dane odnośnie zużycia paliwa konkretnych modeli samochodów przed i po adaptacji ich silników Diesla na zasilanie LPG można znaleźć na stronie internetowej diesel.stag.pl.
Profil fejsbukowy Fugazi Diesel Gaz.
Więcej zdjęć instalacji gazowej w Volvo FH w albumie Motoshow 2016 Kraków.
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl