Jerzy Starmach zaprojektował logo firmy, które odzwierciedla zainteresowania muzyczne właścicieli Fugazi związane z zespołem Marillion.
Od tych pionierskich czasów minęło ponad ćwierć wieku. W tym czasie Polska, startując od zera, stała się drugim co do wielkości w Europie i trzecim na świecie rynkiem pod względem liczby pojazdów zasilanych LPG. Jak to się stało? Jakie były te pionierskie czasy? O tym opowiadają właściciele firmy Fugazi: Marek Radoszyn, Tomasz Miksa i Jerzy Starmach.
Jak się okazuje pomysł na wykonywanie usług związanych ze zmianą sposobu zasilania w samochodach pojawił się w trakcie pobytu w Holandii, gdzie zasilanie samochodów paliwem gazowym jest bardzo popularne.
Pojechaliśmy na wakacje do Holandii, tam pracowaliśmy. Do pracy było dość daleko, więc musieliśmy kupić samochód, żeby do niej dojeżdżać. Zobaczyliśmy na pylonach stacji paliw ceny benzyny rzędu 2 guldenów za litr. Na samym dole pylonów było zawsze paliwo z ceną 0,5 guldena za litr. Czterokrotna różnica w cenie nas zaintrygowała. Okazało się, że to jest gaz. Kupiliśmy zatem samochód na gaz i po wakacjach przyjechaliśmy nim do Polski. Niestety nie było go gdzie zatankować. Jeździliśmy tym samochodem na benzynie 2 razy drożej niż na gazie w Holandii.
Marek Radoszyn, Fugazi
Spowodowało to jeszcze większe zainteresowanie przyszłych wspólników z firmy Fugazi tematyką związaną z zasilaniem gazem samochodów. Pamiętajmy jednak, że wtedy nie było internetu i poszukiwanie wiedzy z każdej dziedziny, choćby przez ograniczony do niej dostęp było znacznie bardziej pracochłonne.
Zaczęliśmy się interesować zagadnieniem zasilania gazowego silników. Pierwsze kroki skierowaliśmy na Politechnikę Krakowską ponieważ pamiętaliśmy, że w latach 80 w komunikacji miejskiej jeździły gazowe autobusy. Tam Pan dr inż. Marek Rudkowski zapoznał nas z właściwościami LPG. Najważniejsze dla nas było jednak to, że 1 kg gazu LPG zajmuje objętość 2 litrów. Później pojechaliśmy do rozlewni, gdzie można było wymienić butle turystyczne i tam się okazało, że 1 kg gazu kosztuje równowartość 1 litra benzyny, co oznaczało dwukrotnie niższe koszty użytkowania auta na gazie.
Marek Radoszyn, Fugazi
Po długotrwałym rozpoznawaniu tematu okazało się, że zastosowanie LPG do napędu pojazdów może być opłacalne, choć jak to bywa w pionierskich czasach dostęp do urządzeń był w Polsce wtedy bardzo ograniczony. Pomimo tego od 1991 r., w Poznaniu, instalacje gazowe w samochodach montował Zbigniew Domański (zmarły 12 kwietnia 2018 r.).
Dużo większym problemem była niedostępność paliwa LPG i stacji tankowania autogazu. Wtedy nawet nie funkcjonował jeszcze skrót LPG, a słowo autogaz zaczęło dopiero wchodzić do słownika. Paliwo to funkcjonowało pod nazwą propan-butan techniczny i było dostępne w rozlewniach, w których można było napełniać butle gazowe.
Strasznie się zdziwiliśmy, podjeżdżając do takiej rozlewni naszym samochodem na gaz, że ludzie zajmujący się zawodowo gazem nie wiedzą, że są samochody na gaz. Postanowiliśmy to zmienić.
Marek Radoszyn, Fugazi
Takie były właśnie początki firmy Fugazi z Krakowa, choć jak wspomina jeden ze wspólników, były też inne bardziej prozaiczne przyczyny.
To był początek lat 90. skończyliśmy szkoły, szukaliśmy pracy, o którą nie było łatwo. Stwierdziliśmy, że musimy sami coś wymyślić. Były różne pomysły ale Marek właśnie wrócił z Holandii samochodem gazowym, więc postanowiliśmy zająć się montażem instalacji gazowych w samochodach.
Tomasz Miksa, Fugazi
Firma Fugazi rozpoczęła działalność 1 kwietnia 1993 r., kiedy jeszcze nie było w okolicy żadnej stacji tankowania LPG. Marek Radoszyn wspomina, że mówiło się o otwarciu takiej stacji w czerwcu 1993 r. Z tego powodu pierwsze montaże instalacji gazowych opierały się na butlach z propanem-butanem technicznym napełnianych w rozlewniach.
Według relacji Marka Radoszyna z Fugazi stacja faktycznie powstała w czerwcu lub lipcu 1993 r., co spowodowało, że firma zaczęła działać znacznie prężniej.
Właśnie w tym okresie korzyści z użytkowania samochodów na gazie zaczęli dostrzegać taksówkarze. Po okresie podglądania, zbierania opinii i sondowania cen, bo w tym czasie powstały także inne warsztaty montujące instalacje LPG w samochodach, firma Fugazi zaczęła montować instalacje gazowe w taksówkach, co więcej w całych korporacjach taksówkowych, stając się coraz bardziej znanym i cenionym warsztatem LPG.
Lata 90 XX wieku były pionierskie dla nowej branży jaką stawał się biznes montażu instalacji gazowych. Nie było internetu, telefony, wtedy jeszcze kablowe, też nie były dobrem powszechnym. Znalezienie zatem wiedzy na temat montażu instalacji gazowych w samochodach nie było zadaniem prostym.
Fugazi posiłkowało się m.in. z wiedzą jednego z pionierów branży autogazu, wspomnianego wcześniej Zbigniewa Domańskiego. Panowie z Fugazi szkolili się i zaopatrywali w urządzenia do konwersji samochodów w firmie AUTO-GAZ DOMAŃSKI w Poznaniu. Nie było firm kurierskich. Zatem raz w tygodniu po pracy jeździli do Poznania po zestawy montażowe LPG. Podobnie wyglądało wtedy zaopatrzenie w zbiorniki LPG produkowane w Słupsku. To były naprawdę pionierskie czasy.
Firma cały czas się rozwijała. Pod koniec 1994 r. Fugazi podpisało umowę z firmą BREW-EL. Dzięki niej krakowska firma mogła montować instalacje gazowe w będących na gwarancji samochodach produkowanych w FSO na Żeraniu, później także wytwarzanych tam pojazdach Daewoo. W październiku 1995 r. firma zamontowała tysięczną instalację gazową.
W 3 lata od powstania, w kwietniu 1996 r., firma Fugazi otrzymała upoważnienie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej na montaż instalacji gazowych w pojazdach samochodowych.
W 1998 r. Fugazi stało się warsztatem uprawnionym do montażu instalacji gazowych w samochodach Fiat Auto Poland, a na początku 2000 roku firma rozpoczęła współpracę z LANDI RENZO w zakresie montażu instalacji LPG w samochodach marki Kia na gwarancji.
Od 2006 r. Fugazi prowadzi także serwis mechaniczny samochodów osobowych i dostawczych oraz wykonuje obsługę układów klimatyzacji, a w 2011 r. firma stała się Autoryzowanym Serwisem STAG.
W 2016 r. Fugazi przystąpiło do sieci Gas Specialist firmy LANDI RENZO.
Od października 2016 r. Fugazi jest także bardzo aktywnym warsztatem korzystającym z systemu Gamos, w którym powstają wyceny instalacji LPG dla użytkowników korzystających z aplikacji Wycena Instalacji LPG gazeo.pl.
Panowie, życzymy Wam wielu następnych lat równie dynamicznego i przemyślanego rozwoju. Widać, że to co robicie od 30 lat cały czas sprawia Wam dużą frajdę. Tak trzymać.
zespół gazeo.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl