Dotychczas oferowany przez Elpigaz system zasilania gazowego do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny, który nazywa się Stella 4DPI bazuje na elektronice włoskiej firmy AEB, która dostarczała podzespoły elektroniczne dla praktycznie wszystkich producentów samochodowych instalacji gazowych.
Przejęcie AEB przez Landi Renzo zapoczątkowało stopniowy proces odchodzenia od dostaw elektroniki AEB dla innych producentów samochodowych instalacji gazowych. Proces ten dotknął także Elpigaz, którego historia współpracy z AEB sięga 25 lat wstecz. Jej owocem są pozostające jeszcze w ofercie firmy systemy Stella OBD czy właśnie Stella 4DPI.
Mamy te systemy do dzisiaj w ofercie ale trudno mówić o jakiejś wielkiej współpracy z AEB. Zdecydowaliśmy się na szerszą współpracę z Romano, która jest jedną z firm mających znaczącą pozycję we Włoszech. Opracowała ona swoją elektronikę. Nawiasem mówiąc część pracowników AEB przeszło do Romano i kontynuuje tam swoją pracę. U nas systemy bazujące na elektronice Romano nazywają się Bella. Wersje Light systemów Bella, zarówno linii Comfort Line jak i Exclusive Line powstały po to by zstąpić elektronikę AEB. Jeśli ktoś ma instalację Stella tych linii to może wymienić sterownik na Bellę w miejsce Stelli. Wszystkie kable pasują. W przypadku systemu Bella DPI+ rozwiązanie jest inne ale software jest ten sam.
Grzegorz Jarzyński, prezes firmy Elpigaz
W silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny dostosowanych do zasilania LPG większość dawkowanej benzyny jest zastępowana 2-krotnie tańszym paliwem gazowym. Większość, ponieważ nie można na stałe wyłączyć wtryskiwaczy benzynowych. Ich końcówki umieszczone w komorach spalania silnika, pozbawione przepływu paliwa, które je chłodzi i usuwa produkty spalania, uległyby uszkodzeniu. Dlatego należy utrzymać ograniczone do minimum (ze względu na ekonomikę użytkowania pojazdu) dawkowanie benzyny.
Skutecznym sposobem na ograniczenie ilości dawkowanej benzyny w systemach zasilania LPG do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny jest emulacja czasu wtrysku i ciśnienia benzyny w układzie paliwowym.
Emulacja czasu otwarcia wtryskiwaczy w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny jest dość trudna, bo nie mają one normalnego, prostokątnego przebiegu, ale jak najbardziej wykonalna. Technicy Romano mówią, ze "obcinają szpilki", co oznacza, że wtryskiwacze benzynowe nie otwierają się do końca. W ten sposób zmniejsza się efektywny czas otwarcia wtryskiwaczy. Natomiast emulacja ciśnienia benzyny jest bardzo prosta, ponieważ w systemie OBD zdecydowanej większości aut, a wszystkie instalacje do silników z bezpośrednim wtryskiem współpracują z OBD, jest parametr, który mówi o tym jaka jest w konkretnych warunkach pracy silnika oczekiwana wartość ciśnienia benzyny. My sfałszowany sygnał (z tą oczekiwaną wartością) wysyłamy do sterownika, a fizycznie ograniczamy wartość ciśnienia benzyny, a tym samym ilość podawanego paliwa, które możemy zastąpić tańszym LPG.
Grzegorz Jarzyński, prezes firmy Elpigaz
Dodatkową zaletą sterowników Bella DPI+ jest to, że oprócz zastosowania w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny, mogą one być używane także do adaptacji na zasilanie LPG silników z wtryskiem pośrednim. Szczególnie w jednostkach napędowych, w których wymagana jest emulacja czujnika ciśnienia benzyny.
Nowością w systemie Bella DPI+ jest także możliwość zastosowania przełącznika rodzaju zasilania, w którym można definiować jego kolorystykę. Taka moda, której wszyscy producenci się poddają, nie chcąc pozostawać w tyle za konkurencją.
Przyszłość instalacji gazowych do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny powinna wyglądać tak, by producenci się ze sobą porozumieli i opracowanie trudnych samochodów, które nie są bardzo popularne na rynku zostało podzielone pomiędzy poszczególne firmy. Dla przykładu, ktoś zajmuje się grupą BMW, inna firma mogłaby opracować silniki stosowane w samochodach Hyundai/Kia a jeszcze ktoś inny jednostki napędowe innych producentów pojazdów. Chodzi o to, by się w tych opracowaniach nie powtarzać. W tej chwili mamy taką sytuację, że 80% instalacji mają wszyscy producenci, a 20% tylko niektórzy. Niestety nie pokrywa to nawet połowy rynku, bo zdarzają się samochody, do których nie ma instalacji u nikogo.
Grzegorz Jarzyński, prezes firmy Elpigaz
A gdyby cały świat zaczął tak działać, przynajmniej regionalnie? Utopia? Może tak. Ale rozwój byłby szybszy. Tylko czy byłoby to korzystne dla wszystkich?
Niezależnie od tego czy nam się to podoba czy nie, udział systemów do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny będzie rósł w "autogazowym torcie". Niektóre firmy już to oficjalnie potwierdzają. Pisaliśmy o tym w artykule "Wzrost sprzedaży systemów Tartarini Evo 01 ID". Dlatego warsztaty zajmujące się montażem i obsługą samochodowych instalacji gazowych powinny się intensywnie edukować w tej materii, by móc podołać wyzwaniom, które takie silniki stawiają. Z drugiej strony producenci robią wszystko, by proces adaptacji na LPG takich silników ułatwić, co się w dużej mierze udaje, sądząc po rozwiązaniach firmy Elpigaz. Niestety to warsztaty stoją na "pierwszej linii" i to na nich spoczywa odpowiedzialność za adaptację tego rodzaju jednostek napędowych. Tylko warsztaty uzbrojone w odpowiednie narzędzia i dokumentację oraz wiedzę na temat nowoczesnych jednostek napędowych mogą to robić bezproblemowo.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl