Mechanika i pneumatyka komponentów stosowanych w samochodowych instalacjach gazowych IV generacji, w których LPG jest podawane do kanałów dolotowych silnika w stanie gazowym, powoduje, że nie zawsze dysponują one pełnią swoich możliwości. Mowa tutaj o nieustalonych warunkach pracy jednostki napędowej dostosowanej do zasilania LPG.
Niestety klasyczne reduktory membranowe nie są w stanie utrzymać stałego ciśnienia wyjściowego, którym zasilane są listwy wtryskiwaczy. Występujące przy wysokich obciążeniach jednostki napędowej spadki ciśnienia zasilania wtryskiwaczy są kompensowane przez zwiększone czasy wtrysku gazu. Nie zmienia to jednak faktu, że spadki ciśnienia wyjściowego to duża niedogodność klasycznych reduktorów stosowanych w samochodowych instalacjach gazowych IV generacji.
Spadek ciśnienia wyjściowego reduktora występuje w czasie dużych obciążeń silnika, szczególnie wtedy, gdy wciskamy szybko i mocno pedał gazu i staramy się wykorzystać parametry silnika np. do przyspieszenia samochodu.
Co się wtedy dzieje? Otóż, zwiększony przepływ gazu wynikający z większego zapotrzebowania silnika na paliwo powoduje, że zmniejsza się ciśnienie LPG na wyjściu z reduktora. Jest to bardzo niekorzystne zjawisko, ponieważ wtedy, gdy obciążony silnik potrzebuje zwiększonej dawki paliwa, spada ciśnienie odparowanego LPG, czyli de facto zmniejsza się ilość paliwa.
Oczywiście algorytmy sterownika temu zjawisku przeciwdziałają i wydłużają czas wtrysku LPG przy spadku ciśnienia. Nie można go jednak wydłużać powyżej pewnych granic, ponieważ wtrysk paliwa musi się zmieścić w cyklu pracy silnika.
W skrajnych przypadkach, efektem spadku ciśnienia wyjściowego w reduktorze, może być przełączanie się silnika na zasilanie benzyną, a w silnikach doładowanych może wystąpić sytuacja, gdy ciśnienie fazy lotnej LPG będzie niższe niż ciśnienie powietrza w układzie dolotowym, co całkowicie uniemożliwi wypływ paliwa gazowego z wtryskiwaczy.
Firma Tomasetto Achille, która jest producentem m.in. podzespołów samochodowych instalacji LPG, głównie reduktorów i wielozaworów, których łącznie wytwarza około 2 mln. w ciągu roku, wprowadza w swoich urządzeniach liczne rozwiązania mające na celu poprawę ich działania, zwiększenie komfortu obsługi oraz eliminujące ich mankamenty. Owocem współpracy firmy Elpigaz i Tomasetto Achille są najnowsze reduktory Cometa-i serii XP.
Okazuje się, że spadkom ciśnienia wyjściowego w reduktorach LPG możne skutecznie przeciwdziałać.
W reduktorach serii XP firmy Tomasetto Achille, które w ofercie firmy Elpigaz są od około pół roku i występują pod marką Cometa-i.xxxXP zastosowano rozwiązanie przeciwdziałające temu zjawisku.
Pierwsze informacje o tych reduktorach (w Tomasetto mają oznaczenia AT09 Nordic XP i AT13XP) pojawiły się na fejsbukowej stronie Tomasetto Achille pod koniec 2020 r.
Oba reduktory:
są wyposażone w system Dynamic Pressure Compensation, który zapewnia zwiększenie ciśnienia wyjściowego w czasie zwiększania obciążenia silnika.
Reduktor Cometa-i.250XP jest najnowszym z rodziny urządzeń AT09 firmy Tomasetto Achille.
Wyposażono go w system podwójnej membrany, który pozwala uzyskać wzrost ciśnienia wyjściowego LPG przy zwiększeniu obciążenia silnika (Dynamic Pressure Compensation).
Wydajność tego reduktora pozwala na obsługę silników o mocy do 180 kW, a wyższe ciśnienie gazu wspomaga pracę wtryskiwaczy LPG.
Cometa-i.375XP to reduktor do układów sekwencyjnego wtrysku o wysokiej wydajności (nowa wersja reduktora rodziny AT13 firmy Tomasetto Achille). Jest on przeznaczony do silników o mocy do 275 kW eksploatowanych w niskich temperaturach otoczenia.
Nowy reduktor Cometa-i.375XP został także wyposażony w system dynamicznej kompensacji ciśnienia. W jego skład wchodzi specjalny system podwójnej membrany umieszczonej w dodatkowej płycie korpusu (dodatkowy plasterek aluminium). Pozwala on na zwiększenie ciśnienia na wyjściu z reduktora w sytuacji kiedy zwiększa się obciążenie silnika. Przeprojektowany płaszcz wodny reduktora ułatwia wymianę ciepła pomiędzy układem ogrzewania a ciekłym LPG napływającym ze zbiornika.
Reduktor ma podwójne wyjście gazu, co umożliwia bezpośrednie podłączenie dwóch listew wtryskiwaczy w silniach dwurzędowych (widlastych lub przeciwsobnych - bokserach). Ta cecha pozwala zmniejszyć spadki w obwodzie niskiego ciśnienia, dzięki czemu nadaje się do silników o większej mocy.
Cometa-i.375XP jest wyposażona w wewnętrzny system odprowadzania nadciśnienia zaworu bezpieczeństwa poprzez przyłącze MAP.
Spadki ciśnienia wyjściowego reduktorów LPG przy "pełnym bucie" to bolączka wszystkich tego typu urządzeń stosowanych w samochodowych instalacjach gazowych, szczególnie w silnikach doładowanych o wysokich osiągach. Wydaje się, że reduktory Cometa-i serii XP firmy Elpigaz ten problem rozwiązują. Najważniejsze, że został on rozwiązany w sposób mechaniczny, dzięki czemu urządzenia te fizycznie tracą swoją największą ułomność.
Jeździliśmy takim samochodem, prowadzonym osobiście przez Grzegorza Jarzyńskiego, prezesa firmy Elpigaz i faktycznie, przy dodaniu gazu ciśnienie wyjściowe na reduktorze wzrasta. Wtryskiwacze mogą wtedy pracować na znacznie krótszych czasach otwarcia, a kierowca nie odczuwa spadku mocy samochodu wtedy, kiedy właśnie chciał ją wykorzystać.
Same zalety.
Zobacz stronę producenta:
Elpigazwczytywanie wyników...
Cena: 280.00 zł
Cena: 311.60 zł
Cena: 1880.00 zł
Cena: 294.00 zł
Cena: 6.40 zł
Cena: 56.00 zł
Cena: 78.00 zł
Cena: 1584.33 zł
Cena: 180.00 zł
Cena: 419.40 zł
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl