Silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny są obecnie coraz bardziej popularne, jednak cały czas istnieje bardzo duże zapotrzebowanie na systemy zasilania gazowego do silników z wtryskiem pośrednim. Z tego względu na rynku oferowanych jest wiele systemów sekwencyjnego wtrysku gazu w fazie lotnej.
Marka BRC, reprezentowana w Polsce przez firmę Czakram z Tarnowa ma w swojej ofercie kilka tego typu instalacji, dostosowanych swoimi możliwościami do szerokiego spektrum samochodów wyposażonych w jednostki napędowe z pośrednim wtryskiem benzyny.
System BRC Sequent Alba jest przeznaczony do najbardziej popularnych na rynku samochodów wyposażonych w silniki 3- i 4-cylindrowe.
Między innymi dzięki zastosowaniu mniej zaawansowanej listwy wtryskiwaczy BRC GP13, instalacja ta jest tańsza niż inne systemy sekwencyjne BRC do silników z pośrednim wtryskiem benzyny.
Tańsza nie oznacza, że może być stosowana tylko w słabszych silnikach. Listwa wtryskowa GP13 stosowana w zestawie montażowym BRC Sequent Alba współpracując z reduktorem BRC Genius Max jest w stanie pokryć zapotrzebowanie na paliwo jednostek napędowych o mocy do 200 KM (147 kW).
Zastosowany w systemie BRC Sequent Alba sterownik ma 16-bitowy procesor taktowany zegarem o częstotliwości 24 MHz i z powodzeniem analizuje sygnały układu wtrysku benzyny oraz wielu czujników, wysterowując odpowiednio wtryskiwacze, które otwierają się na określony czas, wynikający z zapotrzebowania silnika na paliwo gazowe.
Dodatkowo, sterownik ma funkcję rozgrzewania wtryskiwaczy gazowych (praca wtryskiwaczy "na sucho" w czasie rozgrzewania silnika - Warm Up Injector) przed przełączeniem na zasilanie LPG.
W ten sposób eliminuje się zjawisko "klejenia" wtryskiwaczy gazowych czasami występujące w niższych temperaturach otoczenia (w okresie jesienno-zimowym).
Zaimplementowana w sterowniku systemu Alba funkcja VSR pozwala na wykonywanie niewielkiego dotrysku benzyny w czasie pracy silnika na LPG w celu ochrony układu zaworowego silnika. Stosowania tej funkcji wymagają z reguły silniki z ręczną regulacja luzu zaworowego.
Tani system nie oznacza braku możliwości zasilania nowoczesnych jednostek napędowych. BRC Sequent Alba z powodzeniem współpracuje z systemem start-stop, uruchamiając rozgrzany silnik bezpośrednio na gazie.
BRC Sequent Alba to system do prostszych, tańszych samochodów i do takich go wykorzystujemy. Jakość i trwałość zastosowanych komponentów odpowiada standardom BRC, czyli jest bardzo wysoka.
Piotr Munia, Floks, Krosno
Instalacja BRC Sequent Alba ma możliwość awaryjnego uruchamiania na LPG w sytuacji kiedy np. uszkodzeniu ulegnie benzynowy układ zasilania.
Zestaw montażowy BRC Sequent Alba, oprócz listwy wtryskiwaczy BRC GP13 oraz reduktora BRC serii Genius MB lub Genius Max zawiera także elektrozawór gazowy BRC ET98, przełącznik rodzaju zasilania oraz wiązkę elektryczną, filtr fazy lotnej LPG oraz czujnik ciśnienia i temperatury gazu.
Instalacja BRC Sequent Alba to tani, niezawodny i trwały system, który jest także łatwy w montażu i kalibracji. Wśród zalet można także wymienić tanią eksploatację i serwis, co jest ważne dla użytkownika, np. w przypadku konieczności wymiany listwy wtryskiwaczy. Jest ona naprawdę przystępna cenowo.
Dariusz Dziuba, Solar Car, Lublin
BRC Sequent 32 to sekwencyjny wtrysk LPG w fazie lotnej przeznaczony do samochodów wyposażonych w jednostki napędowe 3- lub 4-cylindrowe wyposażone w pośredni wtrysk benzyny.
Wysoka moc obliczeniowa sterownika systemu BRC Sequent 32 wynika z zastosowania 16-bitowego mikroprocesora o częstotliwości taktowania 24 MHz.
Procesor ten pozwala na współpracę z układem benzynowym pojazdu i np. w pełni sekwencyjne włączanie do pracy wtryskiwaczy gazowych.
Ponadto sterownik Sequent 32 dysponuje funkcjami znanymi już z systemu BRC Sequent Alba, czyli: VSR, Warm Up Injector oraz obsługuje systemy start&stop stosowane we współczesnych jednostkach napędowych.
BRC Sequent 32 to najczęściej wykorzystywany w naszym warsztacie system zasilania gazowego. Instalacja działa bardzo dobrze, jest dokładna i precyzyjnie odmierza dawki LPG w długim okresie użytkowania.
Piotr Munia, Floks, Krosno
Dodatkowo, sterownik BRC Sequent 32 ma możliwość awaryjnego uruchamiania na LPG, np. w czasie kiedy uszkodzeniu ulegnie benzynowy układ paliwowy. Liczba takich uruchomień jest ograniczona do 5 razy.
Wersja OBD współpracuje z systemem diagnostyki pokładowej, co w czasie pracy na LPG zapewnia utrzymanie wartości korekt układu benzynowego na takim samym poziomie jak na paliwie bazowym oraz ich podgląd w oprogramowaniu systemu BRC Sequent 32, bez konieczności wykorzystywania dodatkowego skanera.
Ze sterownikiem BRC Sequent 32 współpracują wtryskiwacze IN03 MY09.
Podobnie jak w systemie Alba i innych systemach zasilania gazowego marki BRC, w zestawie montażowym BRC Sequent 32 są stosowane reduktory BRC Genius MB lub BRC Genius Max, wyposażone w czujniki temperatury cieczy chłodzącej. Zestaw uzupełnia czujnik ciśnienia i temperatury gazu. Parametry te mierzone są na bieżąco i między innymi na ich podstawie wyznaczana jest dawka paliwa gazowego kierowana za pomocą wtryskiwaczy do kanałów dolotowych silnika. W zestawie montażowym znajduje się także filtr fazy lotnej, elektrozawór gazowy oraz przełącznik rodzaju zasilania.
W systemie BRC Sequent 32 zastosowano znakomite wtryskiwacze gazowe. Moim zdaniem są to obecnie najlepsze wtryskiwacze gazowe na rynku. Mają doskonałą charakterystykę pracy i są niezwykle wydajne. Spokojnie mogą zasilać 4-cylindrowe silniki o mocy do 280 KM. Trwałość wtryskiwaczy IN03 MY09 jest wręcz legendarna. Mieliśmy klienta, który przejechał na nich 700 000 km, wraz z całą instalacją BRC. Ludzie jeżdżą po 10-12 lat i przy wykonywanej zgodnie z zaleceniami obsłudze, wtryskiwacze i cała instalacja pracują bezproblemowo.
Dariusz Dziuba, Solar Car, Lublin
Instalacje gazowa BRC Sequent Plug&Drive jest najbardziej zaawansowanym systemem zasilania gazowego (sekwencyjnym wtryskiem gazu w fazie lotnej) przeznaczonym do silników o zapłonie iskrowym wyposażonych w pośredni wtrysk paliwa.
System ten był wykorzystywany wielokrotnie w dedykowanych rozwiązaniach gazowych układów paliwowych montowanych w warunkach fabrycznych (Chevrolet, Peugeot) lub w formule 0 km (Citroen).
System BRC Sequent Plug&Drive jest przeznaczony do jednostek napędowych z pośrednim wtryskiem benzyny zbudowanych w 3-, 4-, 5-, 6- lub 8-cylindrowym układzie konstrukcyjnym.
System BRC Sequent Plug&Drive wykorzystuje wtryskiwacze IN03 MY09 zabudowane w listwie, w której znajduje się jednocześnie czujnik ciśnienia i temperatury gazu.
Taki sposób jego zamontowania gwarantuje najbardziej precyzyjny odczyt parametrów LPG, tuż przed podaniem go do kanałów dolotowych silnika.
W sterowniku instalacji BRC Sequent Plug&Drive pracuje 16-bitowy procesor taktowany zegarem o częstotliwości 38 MHz.
Współpracuje on znakomicie ze sterownikiem benzynowym pojazdu i z powodzeniem odczytuje wiele danych (ilość powietrza dostarczanego do silnika i jego temperaturę, temperaturę cieczy chłodzącej silnik, prędkość obrotową wału korbowego oraz parametry dostępne w układzie OBD pojazdu, czyli korekty paliwowe (krótko- i długoterminowe) - jeśli sterownik wykorzystuje możliwość współpracy z układem OBD.
Instalacja BRC Sequent Plug&Drive jest rozwinięciem systemu Sequent 32 i służy do konwersji na zasilanie LPG samochodów z silnikami o liczbie cylindrów powyżej 4 (5-, 6- i 8-cylindrowych). Zachowuje przy tym wszystkie zalety, wynikające z zastosowania komponentów o najwyższej jakości, które gwarantują wysoką trwałość całego systemu.
Dariusz Dziuba, Solar Car, Lublin
Dodatkowo sterownik pozwala na odczyt i kasowanie błędów w sterowniku benzynowym. Błędy można zdefiniować jako mniej i bardziej istotne dla silnika. Ich wystąpienie może być sygnalizowane na przełączniku rodzaju zasilania instalacji gazowej.
System BRC Sequent Plug&Drive ma możliwość awaryjnego uruchamiania silnika bezpośrednio na gazie. Ich liczba jest jednak programowo ograniczona do 5.
W skład zestawu montażowego, oprócz listwy wtryskiwaczy z zintegrowanym czujnikiem ciśnienia i temperatury gazu oraz sterownika z okablowaniem, wchodzą: jeden z reduktorów BRC Genius MB lub reduktor BRC Genius Max (w zależności od parametrów silnika, w którym dany zestaw ma być wykorzystany), przełącznik rodzaju zasilania, filtr fazy lotnej LPG i elektrozawór gazowy.
Porównanie instalacji BRC do silników z pośrednim wtryskiem benzyny | BRC Sequent Alba | BRC Sequent 32 | BRC Sequent Plug&Drive | |
Sterownik | Oznaczenie | Sequent 32 EVO | Sequent 32 EVO | Sequent P&D, Sequent 64 |
Złącze | FCI 32 | FCI 32 | FCI 64 | |
Procesor | 16 bit, 24 MHz | 16 bit, 24 MHz | 16 bit, 38 MHz | |
Reduktory LPG | Genius MB (800, 1.200 lub 1.500 mbar), Genius Max | Genius MB (800, 1.200 lub 1.500 mbar), Genius Max | Genius MB (800, 1.200 lub 1.500 mbar), Genius Max | |
Wtryskiwacze | GP13 | IN03 MY09 | IN03 MY09 | |
Liczba cylindrów | ≤4 | ≤4 | ≤4, 5, 6 i 8 | |
Wersja OBD | - | + | + | |
Czujnik ciśnienia i temperatury LPG w zestawie | + | + | + (w listwie wtryskiwaczy lub jako oddzielny element) | |
Wewnętrzny wariator zapłonu | - | - | + | |
Rozgrzewanie wtryskiwaczy gazowych (Warm Up Injector) | + | + | + | |
Dotrysk benzyny (VSR) | + | + | + | |
Współpraca ze start&stop | + | + | + | |
Awaryjne uruchamianie silnika na gazie | + | + | + |
Wszystkie elementy samochodowych instalacji gazowych BRC są najwyższej jakości produktami marki BRC. Dzięki temu doskonale ze sobą współpracują.
Zestawy montażowe są uzupełniane o wysokiej jakości elementy pomocnicze (np. przewody paliwowe i wodne) oraz inne, teoretycznie mniej istotne elementy. Ale trzeba mieć świadomość, że nawet opaski na wspomnianych przewodach muszą spełniać surowe wymagania, np. antykorozyjne, by instalacja LPG, nawet po wielu latach eksploatacji była sprawna, a jej wygląd, np. wspomnianych opasek świadczył o wysokiej jakości zastosowanych komponentów.
Wysoka jakość komponentów stosowanych we wszystkich systemach marki BRC potwierdza się także w ich użytkowaniu. Przy prawidłowo prowadzonej eksploatacji i obsługach technicznych wykonywanych zgodnie z zaleceniami producenta, systemy BRC charakteryzują się niezwykle małą awaryjnością.
Wszystkie gazowe układy zasilania marki BRC mogą być kalibrowane i regulowane tylko w warsztatach mających licencję i stosowne szkolenia przeprowadzone przez techników firmy Czakram - przedstawiciela BRC w Polsce.
Dodatkowo wszystkie systemy zasilania gazowego marki BRC, także instalacje do silników z pośrednim wtryskiem benzyny, są obsługiwane za pomocą oprogramowania BRC Calibration Tool, do którego dostęp mają tylko warsztaty współpracujące z firmą Czakram.
Jestem związany z BRC od 20 lat, ponieważ instalacje tej marki po prostu działają, są bezawaryjne. Mają super wtryskiwacze - pierwsza klasa. Widzę na serwisie inne systemy LPG i wiem co w nich nie działa. Z systemami BRC nie ma najmniejszego problemu, oczywiście przy prawidłowej obsłudze. Niestety instalacje BRC działają tak dobrze, że czasami kierowcy zapominają o przeglądach. Zdecydowana większość awarii systemów BRC wynika właśnie z takich zaniedbań.
Piotr Munia, Floks, Krosno
Wszystkie systemy gazowe marki BRC są objęte 24-miesięczną gwarancją importera - firmy Czakram. Gwarancja ta nie jest ograniczona limitem przebiegu.
Systemy zasilania gazowego marki BRC mogą być montowane we wszystkich nowych samochodach w okresie gwarancji producenta pojazdu.
Jej zachowanie zapewnia specjalne ubezpieczenie kosztów ewentualnych napraw, nieuznanych (z uwagi na montaż instalacji gazowej) w ramach gwarancji producenta pojazdu.
Pakiet taki można wykupić na okres od 12, 24 lub 36 miesięcy w dwóch wariantach (Standard i Mini).
Potwierdzeniem wysokiej jakości instalacji gazowych BRC jest ich stosowanie w nowych samochodach z zachowaniem pełnej gwarancji producenta.
Obecnie takie rozwiązanie jest oferowane w wybranych modelach samochodów Hyundai, Kia i SEAT.
Zobacz stronę producenta:
BRCwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl