DGI konsekwentnie stawia na rozwój systemów wtrysku LPG w fazie ciekłej, uważając je za najbardziej przyszłościowe rozwiązanie. DGI będzie oferować zarówno systemy V generacji (DGI LM), w których ciekłe LPG jest dawkowane do kanałów dolotowych silnika, oraz instalacje VI generacji (DGI LCC), które wtryskują ciekłe LPG bezpośrednio do komór spalania przez wtryskiwacze benzynowe.
fot. DGIPompa LPG systemów wtrysku LPG w fazie ciekłej firmy DGI
W ostatnich miesiącach firma DGI skupiła się na końcowym dopracowaniu konstrukcji poszczególnych elementów mechanicznych i elektromechanicznych pod kątem stosowanych technik wytwarzania. Jest to niezwykle ważny etap rozwoju, który weryfikuje sprawdzonych poddostawców pod kątem zachowania powtarzalności przy większych seriach produkcyjnych. Wynikające z tego faktu, konieczne do przeprowadzenia, zmiany konstrukcyjne w poszczególnych elementach odwlekają w czasie premierę rynkową instalacji DGI.
Postawienie przez DGI na rozwój systemów wykorzystujących LPG w fazie ciekłej wynika z wielu korzyści jakie wykazuje ta metoda zasilania silników w porównaniu z instalacjami IV generacji (sekwencyjny wtrysk LPG w fazie gazowej).
- Instalacje wykorzystujące LPG w fazie ciekłej nie ingerują w układ chłodzenia silnika.
- Nie są wrażliwe na czynniki zewnętrzne takie jak wilgotność, temperatura czy ciśnienie atmosferyczne.
- Dzięki obniżeniu temperatury w komorach spalania, systemy V i VI generacji w sprzyjających warunkach umożliwiają poprawienie osiągów silnika w górnym zakresie prędkości obrotowych. Efekt obniżenia temperatury jest bardzo podobny do tego wynikającego z zastosowania chłodnicy powietrza doładowującego w silnikach doładowanych.
- Wtrysk LPG w fazie ciekłej zapewnia ochronę zaworów i ich gniazd. Oprócz dwóch głównych składników propanu i butanu w LPG znajdują się jeszcze inne węglowodory, a także inne związki. W instalacjach IV generacji wytrącają się one w czasie zmiany stanu skupienia z ciekłego na gazowy, będąc przyczyną nieprawidłowości w działaniu reduktorów-parowników i wtryskiwaczy. W przypadku instalacji wtrysku gazu w fazie ciekłej zmiana stanu skupienia następuje tuż przed komorą spalania (system DGI LM) lub w samej komorze spalania (system DGI LCC). Wszystkie domieszki ulegają spaleniu, a powstające w jego wyniku tlenki osadzają się na zaworach i gniazdach zaworowych tworząc barierę ochronną podobną do tej, która powstaje przy zasilaniu silnika benzyną, czy w wyniku działania lubryfikacji.
Systemy wtrysku LPG w fazie ciekłej firmy DGI niwelują wiele mankamentów tego typu instalacji oferowanych obecnie. Są to między innymi:
- Większy zasięg pojazdu z uwagi na umiejscowienie pomp paliwowych w systemach DGI na zewnątrz zbiornika LPG. Przekłada się na zwiększenie pojemności użytkowej, a tym samym zasięgu pojazdu o około 25-35%. W zależności zbiornika LPG, objętość zanurzonego w nim zespołu pompowego w rozwiązaniach konkurencyjnych może stanowić nawet 30% pojemności użytkowej. Koncepcja firmy DGI niweluje ten problem wykorzystując pełne 80% objętość zbiornika na przechowywanie ciekłego LPG.
- Możliwość zasilania silników o mocach nawet powyżej 500 KM, co jest związane z zastosowaniem pomp montowanych poza zbiornikiem. Stosowane w rozwiązaniach konkurencyjnych pompy zanurzone w zbiorniku LPG nie są w stanie dostarczyć odpowiedniej ilości paliwa i nie pozwalają na zasilanie silników o mocach powyżej 200 KM.
- Współpraca systemów DGI LCC oraz DGI LM ze standardowymi zbiornikami LPG i stosowanymi w nich wielozaworami. Dzięki temu firma DGI będzie mogła zaoferować instalacje w atrakcyjnych cenach. Warsztaty montujące i dystrybutorzy nie będą musiały utrzymywać w magazynie dodatkowych, bardzo drogich komponentów w postaci specjalnych zbiorników i wielozaworów.
- Uniwersalność systemu DGI LCC (bezpośredni wtrysk LPG w fazie ciekłej). Oferowane przez konkurencyjne firmy systemy VI generacji są instalacjami dedykowanymi, obsługującymi tylko konkretne silniki o określonych kodach, co zawęża krąg potencjalnych odbiorców instalacji. Według naszych szacunków firmy oferujące systemy zasilania VI generacji do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny mają ofertę obejmującą tylko około 5% istniejących na rynku silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Ich opracowanie zajęło ponad 5 lat, a przecież silniki z nowymi kodami wciąż powstają.
- Wyeliminowanie zjawiska przedostawania się LPG do zbiornika benzynowego, a benzyny do zbiornika LPG. Sytuacja taka może w konsekwencji powodować bardzo utrudniony rozruch silnika, a w określonych sytuacjach może skutkować także długotrwałym unieruchomieniem pojazdu. Rozwiązanie firmy DGI jest zabezpieczone przed takimi sytuacjami przez zastosowanie autorskiego systemu pomp i rozdzielaczy.
fot. DGIDGI zaprasza w dniach 7-8 kwietnia na targi GasShow 2017 na stoisko C2 w Centrum EXPO XXI przy ul. Prądzyńskiego 12/14 w Warszawie
Hardware to nie wszystko. Dla zapewnienia właściwego działania systemów zasilania gazowego firma DGI stworzyła oprogramowanie sterujące bazujące na autorskich algorytmach. Wykorzystują one ogromną wiedzę i wieloletnie doświadczenie konstruktorów firmy.
Software i firmware oraz ich integracja zapewniająca maksymalne wykorzystanie możliwości systemów to efekt wielomiesięcznej pracy działu konstrukcyjnego elementów elektronicznych firmy DGI. Nowoczesny interfejs użytkownika umożliwia intuicyjne komunikowanie się z systemami zasilania gazowego DGI.
Firma DGI z dużą determinacją i konsekwencją realizuje swój cel strategiczny jakim jest produkowanie atrakcyjnych cenowo instalacji wtrysku LPG w fazie ciekłej, które przyniosą kierowcom nie tylko wymierne oszczędności finansowe ale będą także wyrazem ich troski o bezpieczną i bezawaryjną pracę nawet najnowocześniejszych jednostek napędowych.