W 2019 roku Ford Edge drugiej generacji przeszedł lifting, który na zewnątrz jest widoczny za sprawą innej atrapy chłodnicy. Wszystkie modele Edge'a w ramach liftingu otrzymały m. in. nową 8-biegową automatyczną skrzynię biegów.
Właśnie taki, poliftowy egzemplarz Forda Edge z silnikiem 2.0 EcoBoost i napędem na 4 koła trafił do warsztatu firmy Czakram w Tarnowie, w którym poddano go konwersji na zasilanie LPG.
Zastosowana w samochodzie 4-cylindrowa, turbodoładowana jednostka napędowa (kod silnika R9CB) przy pojemności skokowej 1 999 cm³ oraz stopniu sprężania 10 i zastosowaniu bezpośredniego wtrysku benzyny osiąga moc maksymalną 242 KM (178 kW) przy 5 500 obr./min. oraz dysponuje maksymalną wartością momentu obrotowego 373 Nm, która jest osiągana przy 3 000 obr./min.
Twin scroll to typ turbosprężarki, w której do napędzanej gazami spalinami turbiny są one doprowadzane dwoma kanałami z różnych cylindrów silnika. Pulsacje gazów spalinowych z różnych cylindrów nie zakłócają się, tylko wzmacniają, co zwiększa efekt doładowania jednostki napędowej.
Przeprojektowany dwulitrowy EcoBoost, który pojawił się wraz z poliftowym Egde'em, oprócz zwiększonego stopnia sprężania (z 9,3 do 10) został wyposażony w sprężarkę twin-scroll. Zmiany objęły także układy paliwowy i olejenia oraz kadłub jednostki napędowej i jej głowicę.
W prezentowanym Fordzie Edge zastosowano instalację gazową BRC Sequent Maestro, która jest systemem dedykowanym do stosowania w autach wyposażonych w jednostki napędowe z bezpośrednim wtryskiem, benzyny.
W każdym samochodzie wyposażonym w doładowaną jednostkę napędową poddawaną konwersji na zasilanie LPG z wykorzystaniem systemu BRC Sequent Maestro stosowany jest reduktor-parownik eVP-500.
Reduktor eVP-500 nie tylko przewyższa konkurencję pod względem wydajności (można nim zasilać silniki o mocach do 500 KM), ale także rozszerza zalety elektronicznie sterowanego systemu LPG o możliwość pełnej kontroli ciśnienia w systemie. Zastosowany w nim elektrozawór ma dwie funkcje: zatrzymywanie przepływu gazu (zawór odcinający) oraz zarządzanie przepływem gazu i jego ciśnieniem. Cewka reduktora eVP-500 jest zasilana metodą PWM.
Piotr Oleksyk, Czakram
Modulacja szerokości impulsów, PWM (Pulse-Width Modulation) to metoda regulacji sygnału o stałej amplitudzie i częstotliwości, polegająca na zmianie jego wypełnienia. Układy regulacji PWM mają wysoką sprawność energetyczną, uzyskują dużą dokładność i łatwość sterowania.
eVP-500 (electronic Variable Pressure) jest w pełni elektronicznym reduktorem LPG o kompaktowych wymiarach, przeznaczonym do silników o małej i dużej mocy.
Zapewnia płynną pracę i optymalne właściwości jezdne auta.
Z uwagi na brak membrany (w odróżnieniu od tradycyjnych reduktorów) eVP-500 jest urządzeniem praktycznie bezobsługowym.
Regulacja ciśnienia wyjściowego fazy lotnej LPG odbywa się w czasie rzeczywistym tak, aby na bieżąco dostosowywać wydajność reduktora do aktualnego zapotrzebowania jednostki napędowej na paliwo gazowe.
Dzięki temu wtryskiwacze LPG pracują zawsze w optymalnym zakresie.
eVP-500 jest on uważany za najnowocześniejszy w pełni elektroniczny reduktor na rynku samochodowych instalacji gazowych.
Korpus reduktora eVP-500 wykonany z tworzywa sztucznego poprawia właściwości termiczne urządzenia, które gwarantują osiągnięcie zakładanej wydajności. Reduktor pozwala na odparowanie LPG w ilości pozwalającej na zasilane jednostek napędowych o mocach do 500 KM, czyli ponad dwa razy więcej niż wynosi zapotrzebowanie silnika 2.0 EcoBoost zastosowanego w prezentowanym Fordzie Edge (kod silnika R9CB).
W reduktorze eVP-500 znajduje się filtr fazy ciekłej LPG z wymiennym wkładem, który podlega okresowej wymianie co 15 tys. km.
Z reduktora eVP-500 LPG już w fazie lotnej przepływa do filtra fazy lotnej Valtek – typ 94, którego obudowa pozwala na dowolne ułożenie względem siebie króćców wejścia i wyjścia gazu. Znajdujący się wewnątrz poliestrowy wkład filtracyjny nie jest wymienny. Wymianie podlega cały filtr. Wymiana tego filtra także powinna być wykonywana co około 10 tys. km przebiegu.
LPG oczyszczone z mogących pojawić się po odparowaniu zanieczyszczeń trafia do 4-sekcyjnej listwy wtryskowej LPG z wtryskiwaczami BRC IN03 MY09. Ich zadaniem jest dawkowanie, wyliczonych przez sterownik LPG dawek paliwa gazowego, do kanałów dolotowych silnika.
Oprócz wtryskiwaczy w łączniku sztywno połączonym z korpusem listwy pracuje czujnik ciśnienia i temperatury gazu, którego umieszczenie w korpusie powoduje, że odczyt parametrów gazu następuje w miejscu podawania paliwa, co bardzo pozytywnie wpływa na precyzję wyznaczania przez sterownik dawek LPG.
AFC-3.0 (Alternative Fuel Controller) steruje dawkowaniem fazy lotnej do kanałów dolotowych silnika oraz okresowo otwiera wtryskiwacze benzynowe realizując dotrysk benzyny, który jest niezbędny do zachowania ich w pełnej sprawności.
Algorytm otwierania wtryskiwaczy benzynowych działa w taki sposób, że są one otwierane rzadziej ale z dłuższym czasem wtrysku, co znacznie lepiej przepłukuje końcówki wtryskiwaczy i usuwa z nich produkty spalania oraz zapewnia ich odpowiednie chłodzenie.
Sterownik AFC-3.0 ma "słuszne" wymiary a radiator na jego całej tylnej powierzchni zdradza potężne możliwości obliczeniowe urządzenia, niezbędne do konwersji nowoczesnych jednostek napędowych z bezpośrednim wtryskiem benzyny oraz jak mówią przedstawiciele firmy Czakram, pozwalają ze spokojem patrzeć w przyszłość, kiedy silniki skomplikują się jeszcze bardziej.
W Fordzie Edge zastosowano zamontowany we wnęce koła zapasowego toroidalny zbiornik LPG o średnicy 630 mm i wysokości 190 mm, który ma pojemność geometryczną 45 l i mieści 36 l autogazu, co zapewnia sensowny zasięg, który w warunkach jazdy pozamiejskiej powinien wynosić około 360 km.
Wchodząca w skład Grupy Westport Fuel Systems marka BRC oferuje jeden z ciekawszych systemów zasilania gazowego do samochodów z silnikami z bezpośrednim wtryskiem benzyny, który dzięki zastosowanym rozwiązaniom charakteryzuje się minimalnym udziałem benzyny w czasie jazdy na LPG.
Lista opracowanych pod kątem zasilania LPG jednostek napędowych na bazie systemu BRC Sequent Maestro stale się wydłuża, co powoduje, że coraz większa grupa kierowców najnowocześniejszych aut może skorzystać z dwukrotnie tańszego od benzyny paliwa jakim od ponad 30 lat pozostaje w Polsce autogaz.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
Zobacz stronę producenta:
BRCwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl