Dwie niemieckie firmy „poprawiające Boga”, czyli tuningujące fabryczne modele BMW, by były jeszcze mocniejsze i szybsze, udowodniły, że zastosowanie ekologicznego napędu nie oznacza spadku osiągów. Wręcz przeciwnie...
AC Schnitzer „wziął na warsztat” „trójkę” Coupe z zamontowanym pod maską silnikiem V10 z modelu M5. Aby auto, pokazane jesienią 2007 we Frankfurcie, spodobało się nie tylko fanom szybkiej jazdy, ale i ekologom, jednostkę przystosowano do zasilania LPG. Moc nie tylko nie spadła, ale wręcz udało się ją podnieść o 45 KM do poziomu 552 KM. Dzięki temu białe monstrum rwie się do jazdy - pierwsza setka pojawia się na „budziku” po 4,5 sekundy, druga - 13,9 s po starcie.
Na tym oczywiście możliwości auta się nie kończą. GP3.10, bo tak je nazwano, pozbawione elektronicznych „smyczy”, przestaje się rozpędzać dopiero po osiągnięciu 318 km/h, co stwierdzono na słynnym torze Nardo w południowych Włoszech. Cóż, słońce Italii zawsze służyło szybkiej jeździe.
Nie mniej interesujący pojazd z szachownicą na masce wyjechał latem 2007 z warsztatów Hartge. W ramach projektu V300+, prowadzonego wspólnie z Uniwersytetem w Saarbruecken i niemieckim Ministerstwem Środowiska, zbudowano napędzaną LPG wersję kompaktowej „jedynki”. Pomimo niepozornych rozmiarów, auto do słabeuszy nie należy. Między przednie koła „wszczepiono” motor V8 o niebagatelnej mocy 550 KM, a więc ponownie wyższej niż w wersji benzynowej. Jak to się dzieje? Bardzo prosto - LPG jest paliwem wysokooktanowym i służy osiąganiu wysokich mocy, zwłaszcza w samochodach z dedykowanymi mu silnikami. Instalacja gazowa zamontowana w aucie to sekwencyjny układ LPI holenderskiej firmy Vialle.
Cel był prosty - pojechać ponad 300 km/h bez jednoczesnego roztapiania polarnego lodowca. 17. października 2007 udało się - na owalnym torze do osiągania wysokich prędkości w Papenburgu kompaktowe BMW osiągnęło 303,6 km/h! Wprawdzie nie udało się poprawić wyniku osiągniętego przez „zawodnika” AC Schnitzer, ale to może tylko skłonić specjalistów z Hartge do jeszcze bardziej wytężonej pracy nad poprawą formy swojego „pupila”. Nikt nie lubi być drugi, spodziewamy się więc, że zeszłoroczna próba to nie ostatnie słowo w temacie najszybszego auta na autogaz.
Zatwardziali przeciwnicy LPG powinni stracić argument, że „zagazowanie” samochodu powoduje drastyczne pogorszenie osiągów i „mułowatość” porównywalną ze starym dieslem. Tylko co z tych rekordowych przejażdżek przyjdzie nam, zwykłym kierowcom? Dzięki takim przedsięwzięciom dokonuje się postęp, więc możemy oczekiwać, że rozwiązania zarezerwowane dziś dla wyczynowych, istniejących w pojedynczych egzemplarzach superaut trafią kiedyś do naszych „cywilnych” samochodów. A wtedy nikt nie powie, że LPG jest dla zawalidróg.
Zobacz stronę producenta:
Viallewczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl