Turbina turbosprężarki twin scroll jest zasilana spalinami dostarczanymi dwoma kanałami pochodzącymi z różnych cylindrów, co powoduje, że pulsacje gazów spalinowych z poszczególnych kanałów wylotowych nie zakłócają się wzajemnie a wręcz wzmacniają, co intensyfikuje efekt doładowania i w konsekwencji poprawia reakcję silnika w zakresie niskich prędkości obrotowych.
Prezentowany egzemplarz Tucsona był wyposażony w jednostkę napędową z bezpośrednim wtryskiem benzyny należącą do rodziny Gamma II (kod silnika G4FJ).
Silnik w czterocylindrowym układzie konstrukcyjnym o pojemności skokowej 1,6 litra jest doładowany sprężarką typu twin scroll z chłodzeniem powietrza doładowującego.
Pracą 16 zaworów sterują dwa wałki rozrządu zamontowane na głowicy. Oba są wyposażone w zmieniacze faz rozrządu (Dual CCVT – Continous Variable Valve Timing).
Zastosowana w prezentowanym egzemplarzu Tucsona jednostka napędowa 1.6 T-GDI (G4FJ) miała moc 177 KM przy 5 500 obr./min. a osiągany w przedziale od 1 500- 4 000 obr./min. maksymalny moment obrotowy miał wartość 265 Nm.
Hyundai Tucson z silnikiem 1.6 T-GDI (kod silnika G4FJ) został poddany konwersji na zasilanie LPG z wykorzystaniem instalacji Landirenzo Omegas Direct w warsztacie firmy Landi Renzo Polska.
W samochodzie zastosowano toroidalny zbiornik LPG zamontowany we wnęce koła zapasowego, dzięki czemu nie ogranicza on przestrzeni ładunkowej samochodu w najmniejszym nawet stopniu.
Wnęka koła zapasowego w Hyundaiu Tucson zmieściła toroidalny zbiornik 720/230 o pojemności 74 l, który mieści 59,2 l LPG.
Mózgiem gazowego układu zasilania jest sterownik Landirenzo DI60NG2, który steruje pracą wtryskiwaczy gazowych oraz okresowo otwiera wtryskiwacze benzynowe. Aby zachować ich pełną sprawność silnik pracuje na LPG z niewielkim udziałem benzyny, która jest niezbędna do chłodzenia wtryskiwaczy benzynowych oraz usuwania zanieczyszczeń osadzających się na ich, znajdujących się w komorach spalania, końcówkach. Są one narażone na ekstremalne obciążenia cieplne i zmieniające się w bardzo dużym zakresie wartości ciśnienia.
Dawkowanie paliwa (a właściwie paliw – LPG i benzyny) to oczywiście podstawowa funkcja sterownika LPG do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Jednak aby ją realizować sterownik musi wykorzystywać skomplikowane algorytmy, które powodują, że centrala benzynowa cały czas "myśli", że steruje wtryskiem benzyny. Aby utrzymywać sterownik benzynowy w tej "nieświadomości" praca sterownika Landirenzo DI60NG2 jest wspierana przez...
Sterownik Landirenzo DI60NG2 z pomocą nowego emulatora wtryskiwaczy sprawnie panuje nad spalaniem w całym zakresie obciążeń i zapobiega nadczytywaniu adaptacji wtryskiwaczy benzynowych. Taka konfiguracja pozwala także do niezbędnego minimum ograniczyć spalanie benzyny podczas jazdy na gazie. W tym przypadku jesteśmy znacznie poniżej 15%.
Robert Szenfeld, Application & Development Manager, Landi Renzo Polska
Za przygotowanie LPG do postaci, w której paliwo to jest dawkowane do silnika odpowiada reduktor Landirenzo LI10 Turbo Maggiorato. Następuje w nim zmiana stanu skupienia LPG z fazy ciekłej na fazę gazową, która jest utrzymywana pod odpowiednim ciśnieniem, gwarantującym prawidłowe dawkowanie paliwa gazowego do kanałów dolotowych silnika przez wtryskiwacze LPG. Wydajność reduktora Landirenzo LI10 Turbo Maggiorato z dużym zapasem zaspokaja apetyt na paliwo jednostki napędowej 1.6T 177 KM (kod silnika G4FJ) w Hyundaiu Tucson trzeciej generacji.
Odparowane w reduktorze paliwo gazowe jest oczyszczane przez...
Zastosowano filtr fazy lotnej Landirenzo FSU Rotor, w którym znajduje się wymienny wkład filtracyjny "uzbrojony" w specjalną kierownicę, która wprawia przepływającą fazę lotną LPG w ruch wirowy. Pojawiająca się w ruchu obrotowym siła odśrodkowa pozwala na łatwe oddzielenie od fazy lotnej cięższych zanieczyszczeń, które spływają do odstojnika. Drobniejsze zanieczyszczenia są separowanie przez poliestrowy wkład filtracyjny.
Oczyszczone paliwo gazowe w fazie lotnej trafia do czujnika ciśnienia i temperatury gazu oraz ciśnienia w układzie dolotowym. Jest on wyposażony w bardzo precyzyjny element pomiarowy, wrażliwy na obecność ewentualnych zanieczyszczeń w gazie. Z tego powodu czujnik jest montowany za filtrem fazy lotnej LPG.
W prezentowanym Hyundaiu Tucsonie z jednostką napędową 1.6T 177 KM (kod silnika G4FJ) zastosowano czujnik ciśnienia i temperatury gazu Landirenzo LR025 (5,5 bara).
Elementami wykonawczymi, które dawkują odmierzone przez sterownik Landirenzo DI60NG2 porcje paliwa gazowego do kolektora dolotowego są wtryskiwacze LPG. Zmiana dawki paliwa gazowego w zależności od zapotrzebowania silnika na paliwo jest regulowana przez czas otwarcia wtryskiwaczy gazowych.
W przypadku Hyundaia Tucsona 1.6T 177 KM (kod silnika G4FJ) zastosowano wtryskiwacze GIRS.
Landi Renzo Polska po raz kolejny udowadnia, że silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny można bez problemu poddawać konwersji na zasilanie gazowe a udział benzyny w czasie jazdy na LPG jest na tak niskim poziomie, że nie wpływa on na ekonomikę użytkowania. Auto z bezpośrednim wtryskiem benzyny po konwersji na LPG jest o połowę tańsze w użytkowaniu niż na benzynie, tak samo jak wszystkie inne auta benzynowe, w których zastosowano instalacje gazowe w ciągu ostatnich ponad 30 lat.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
Zobacz stronę producenta:
LandiRenzowczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl