SUV-y i crossovery notują sukces rynkowy za sukcesem, choć do chwały kroczą po trupach. Praktycznie zabiły już – jakże popularne jeszcze kilka lat temu – vany, teraz bez pardonu biorą się za popularne hatchbacki segmentów B i C oraz kombi klas D i E. Statystyki nie kłamią: coraz więcej klientów wybiera np. Captura zamiast Clio, Kodiaqa zamiast Octavii albo XC90 zamiast V90. Można się zżymać, można też przyjąć, że po prostu takie są czasy i popłynąć z ich nurtem, rozważając zakup Stonika zamiast Rio. Tym bardziej, że teraz Stonic ma jeszcze jeden argument przemawiający na jego korzyść.
Tym argumentem jest oczywiście dedykowana instalacja LPG, przygotowana – podobnie, jak systemy do innych modeli koreańskiej marki, tj. Picanto, Rio i Vengi – przez tarnowski Czakram, polskiego przedstawiciela BRC. Egzemplarz, którym mieliśmy okazję jeździć, był prototypem – przygotowano go, by przekonać polskiego importera Kii do włączenia „stonki” w wersji napędzanej gazem do oferty. I udało się – od czerwca 2018 r. będzie można dokupić gazowy system zasilania do modelu Stonic z silnikiem 1,2 o mocy 84 KM, a więc takim samym jak te, które już dziś łączy się z LPG w modelach Picanto i Rio.
A jaka to dokładnie instalacja? Sequent 32, z reduktorem Genius MB 1200 i wtryskiwaczami BRC Normal (niebieskimi). Tankowanie odbywa się przez zamontowany na stałe (bez konieczności używania adaptera, ale z korkiem) zawór pod klapką wlewu benzyny, skąd tańsze paliwo trafia do ulokowanego we wnęce koła zapasowego zbiornika toroidalnego marki Stako, tzw. ultracienkiego, o pojemności geometrycznej 55 l, czyli praktycznej 44 l. Co ciekawe, koło zapasowe to tzw. „dojazdówka”, a jednak zbiornik jest pełnowymiarowy i mimo to nie wymaga modyfikacji wyjmowanej podłogi bagażnika. To dlatego, że Czakram zrezygnował z organizera znajdującego się zazwyczaj między kołem a podłogą kufra. A co do rzeczonych 44 l, może należałoby uściślić, że jest to pojemność teoretycznie praktyczna, bo nam w „praktycznej praktyce” ani razu nie udało się zmieścić 44 l LPG do butli, nawet jeżeli po zasygnalizowaniu przełączenia się silnika na benzynę włączaliśmy instalację z powrotem i „dopróżnialiśmy” zbiornik. Zależnie od ciśnienia generowanego przez pompę na stacji, powinno jednak regularnie udawać się zatankować 40-42 l gazu. I na ile to wystarczy?
Nasze doświadczenia ze Stonikiem pokazały, że 400 km to dystans, który uda się pokonać na jednym „do pełna” właściwie za każdym razem, nawet korzystając z autostrad i przeciskając się przez miejski gąszcz. Jazda drogami krajowymi z ograniczeniem prędkości 90 km/h pozwoli jednak osiągać wyniki rzędu 500 km i nie jest to jedyny powód, dla którego należy rozważyć rezygnację z autostrad – przy 140 km/h prędkość obrotowa silnika mocno przekracza już 4000 obr/min, co przekłada się na znaczny hałas w kabinie, czyniący podróż bardziej męczącą. A poza tym, w wyższych zakresach obrotów silnik posiłkuje się kilkuprocentowymi dotryskami benzyny, mimo że ma hydrauliczną regulację luzu zaworowego. Strzeżonego...
Na koniec pytanie być może najważniejsze: ile to wszystko kosztuje? Dopóki instalacja oficjalnie nie wejdzie do oferty dealerów Kii, nie jesteśmy w stanie podać kwoty ze stuprocentową dokładnością, ale ponieważ już teraz oferowane jest Rio z takim samym silnikiem i bardzo podobną instalacją dedykowaną opracowaną przez Czakram (główna różnica to konstrukcja wlewu LPG), możemy obstawiać niemal bez ryzyka pomyłki, że doposażenie Stonika w system BRC Sequent 32 będzie kosztować ok. 4200 zł (jak w przypadku Picanto i Rio z takimi samymi silnikami) lub tylko nieco więcej. Do tego naturalnie należy dokupić sobie auto, w cenie od 60990 zł, a więc o 13 tys. zł wyższej niż w przypadku bardziej przyziemnego – dosłownie i w przenośni – Rio. Czy warto? Uchylamy się od odpowiedzi na takie pytanie.
Zobacz stronę producenta:
BRCwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl