Pojazdy wykorzystują opracowane własnymi siłami przez firmę Greenkraft systemy wtrysku LPG w fazie ciekłej – nie wiemy, czy bezpośrednio do komór spalania, czy też pośrednio do kanałów kolektora dolotowego, ale stawiamy dolary przeciwko orzechom, że chodzi o to drugie rozwiązanie. Tak czy owak, wygląda na to, że za Atlantykiem ciekły wtrysk autogazu przyjmuje się szybciej niż w Europie, podobnie zresztą jak złącze do tankowania typu Euroconnector.
Nowe ciężarówki Greenkrafta uzyskały już niezbędne dla wprowadzenia na amerykański rynek certyfikaty EPA (Agencji Ochrony Środowiska) oraz CARB (Kalifornijskiej Rady Zasobów Powietrznych), a oferowane są w dwóch podstawowych konfiguracjach – z jednym lub dwoma zbiornikami LPG. Wersja pierwsza ma butlę o pojemności 43 GGE (ekwiwalentów galonów benzyny), czyli odpowiadającej 163-litrowemu zbiornikowi konwencjonalnego paliwa, co zapewnia zasięg rzędu 400 mil (ok. 640 km), wersję drugą zaopatrzono w dwa takie zbiorniki. Po podzieleniu pojemności przez zasięg wyszło nam, że średnie spalanie to ok. 25 l (licząc nadal w odpowiedniku benzyny – ilościowym, nie kosztowym) na 100 km, a to chyba całkiem nieźle jak na ciężarówkę.
Jak już wspomnieliśmy, nowe pojazdy należą do klas tonażowych 4. i 5., co oznacza, że grają w kategorii DMC od 14500 do 19500 funtów, czyli po naszemu 6525-8775 kg. Greenkraft pracuje jednak już teraz nad odmianami przeznaczonymi do trudniejszych zadań przewozowych, czyli modelami o DMC w przedziale 26000-33000 funtów (11700-14850 kg). W przygotowaniu jest także model klasy 4. z napędem hybrydowym typu plug-in, który po spalinowej stronie mocy ma wykorzystywać silnik napędzany CNG. Pojazd powstaje we współpracy z firmą EDI (Efficient Drivetrains, Inc.), a na jego opracowanie pozyskano wspólnie grant o wartości 900 tys. dolarów. Gdy metanowo-elektryczna ciężarówka wyjedzie na drogi, ma szansę być najbardziej ekologicznym pojazdem użytkowym w swojej klasie. Kiedy doczekamy się podobnych wieści dochodzących z naszej strony Atlantyku? Oby prędzej niż później.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl