Zdarzają się jednak pozytywne przykłady racjonalnego gospodarowania publicznymi pieniędzmi. Cieszy nas to po dwakroć, jako obywateli i miłośników LPG.
Przykładem jest Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie. Ponieważ krakowscy strażacy mają na względzie ekologię oraz liczą się z wszelkimi kosztami, Małopolski Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej - nadbrygadier Andrzej Mróz podjął decyzję o wyposażeniu kilku pojazdów w instalacje gazowe.
Są to samochody wykorzystywane do jazd związanych z wykonywaniem obowiązków służbowych (zależnie od potrzeb). Nie wykonują one wyjazdów alarmowych, choć są do tego rodzaju służby w pełni przygotowane.
Bez wątpienia najciekawszym pojazdem w gazowej flocie PSP w Krakowie jest terenowa Toyota Tundra. Jest to koncepcyjny pojazd operacyjny ratownictwa brzegowego i śródlądowego, jeżdżąco-brodzący, przygotowany do zamontowania gąsienic umożliwiających poruszanie się w szczególnie trudnym terenie.
Pojazd powstał w ramach projektu rozwojowego, realizowanego przez Akademię Morską w Gdyni ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie współpracując z Akademią Morską uczestniczyła w realizacji tego projektu, a po jego zakończeniu otrzymała pojazd do użytkowania.
Celem projektu było wykonanie modelu funkcjonalnego pojazdu cechującego się możliwością jazdy w trudnym terenie oraz zdolnością do pokonywania przeszkód wodnych (brodzenie i pływania), przeznaczonego dla dowódcy akcji ratowniczej.
Po zakończeniu badań pojazdu, z uwagi na znaczne koszty związane z koniecznością prac konserwacyjnych po każdym pływaniu, podjęto decyzję o demontażu elementów umożliwiających pływanie pojazdu. Pozostawiono jednak wszystkie układy i rozwiązania umożliwiające jego brodzenie. Podjęto także kluczową dla kosztów utrzymania pojazdu decyzję o wyposażeniu pojazdu w gazowy układ zasilania.
Toyota Tundra z układem napędowym 4x4 jest napędzana silnikiem o zapłonie iskrowym, zbudowanym w widlastym, 8-cylindrowym układzie konstrukcyjnym o pojemności skokowej 5,7 l i mocy 286 kW (389 KM). Przy masie ponad 3 tony taki silnik to wcale nie przesada. Jego średnie zużycie benzyny wynosiło jednak 18,3 l/100 km, zatem podjęcie decyzji o dostosowaniu go do zasilania LPG nie było chyba trudne.
Adaptację do zasilania LPG wykonano z wykorzystaniem sekwencyjnego systemu zasilania gazowego Easy Fast OBD II, firmy Lovato. System steruje ośmioma wtryskiwaczami typu KP (o zwiększonej wydajności), a paliwo gazowe w odpowiedniej dla tak dużego silnika ilości odparowują 2 reduktory Lovato RGJ Super HP, które zgodnie z danymi producenta są w stanie obsłużyć jednostki napędowe o mocach do 350 kW.
LPG jest przechowywane w toroidalnym zbiorniku (średnica 720 mm) o geometrycznej pojemności 95l, która pozwala na zmagazynowanie 76 l gazu. Jest on zamontowany w tylnej części pojazdu, pomiędzy podłużnicami i zabezpieczony specjalną płytą przed trudami jazdy w terenie.
Przy średnim zużyciu paliwa gazowego wynoszącym 22,98 l/100 km koszty eksploatacji związane z paliwem zmniejszają się się 2-krotnie (w porównaniu z benzyną) a zbiornik LPG wystarcza na pokonanie dystansu ponad 330 km, co należy uznać za przyzwoity wynik.
Pojazd jest wykorzystywany jako:
Samochód jest przystosowany do ciągnięcia przyczepy o DMC 3300 kg. Często jest zatem wykorzystywany do holowania przyczep z pompami lub współpracy z jednostkami pływającymi ratownictwa wodnego Państwowej Straży Pożarnej.
Zobacz stronę producenta:
Lovatowczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl