Obecnie Rycerze Maltańscy wyróżniają się swoim zaangażowaniem w doskonaleniu duchowości w Kościele i pracą dla ludzi ubogich i chorych. Aby sprostać tym zadaniom w strukturach Zakonu działa Maltańska Służba Medyczna, która dysponuje sporą flotą karetek (ambulansów medycznych).
Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie ostatnio zakupiona karetka, która jest jedną z niewielu w Polsce, jeśli nie jedyną, która jest napędzana LPG. Tradycyjny monopol silników Diesla w tej klasie pojazdów został przełamany, a użytkownik bardzo chwali sobie zmianę, która wiąże się nie tylko z mniejszymi kosztami eksploatacji.
O szczegóły zapytaliśmy pana Andrzeja Dziędziela z Maltańskiej Służby Medycznej.
gazeo.pl: Skąd pomysł na LPG?
Andrzej Dziędziel: Niestety nowoczesne samochody z silnikami Diesla z tymi wszystkimi dodatkowymi systemami oczyszczającymi spaliny stwarzają masę problemów eksploatacyjnych, a w związku z tym wpływają na koszty użytkowania.
Ponadto wszystkie nowe samochody z silnikami Diesla mają silniki o pojemnościach skokowych powyżej 2 litrów, co powoduje, że akcyza na nie wynosi 18%, a my za samochód z silnikiem benzynowym, dostosowanym do zasilania LPG zapłaciliśmy akcyzę w wysokości 3%. W ten sposób zaoszczędzone pieniądze przeznaczyliśmy na lepszy sprzęt medyczny, będący wyposażeniem karetki.
Z tego co wiem nie jest to zwykły ambulans i to nie tylko z uwagi na napęd LPG?
Zakupiliśmy karetkę fińskiej firmy Profile Vehicles, która jest prawie tonę lżejsza od standardowego ambulansu. To przede wszystkim zasługa kompozytowej zabudowy oraz pojazdu bazowego z silnikiem benzynowym dostosowanym do zasilania LPG.
Wybraliśmy jeden z najtańszych furgonów bazowych, czyli Mercedesa Sprintera 316 z benzynowym, doładowanym silnikiem 1,8, który aby dodatkowo obniżyć koszty użytkowania został wyposażony w instalację gazową holenderskiej firmy Prins.
Jakie były pierwsze wrażenia z jazdy na LPG?
Muszę powiedzieć, że na początku trochę się przeraziliśmy, bo samochód zużywał ponad 30 l LPG na 100 km, ale wynikało to z błędnych nastaw instalacji gazowej. Obecnie, po regulacji, zużycie LPG wynosi około 20 l/100 km. Mówimy oczywiście o eksploatacji pojazdu uprzywilejowanego, czyli dynamicznej jeździe, praktycznie cały czas z pedałem gazu w podłodze.
W normalnym użytkowaniu spokojnie można zejść do 16-17 l LPG na 100 km. Oznacza to, że na każdych 100 km oszczędzamy, w stosunku do karetki napędzanej silnikiem Diesla, od około 25 do prawie 36 zł, biorąc pod uwagę obecny (grudzień 2014) poziom cen (2,49 zł za litr LPG i 4,69 zł za litr ON).
Czyli jesteście zadowoleni z decyzji?
Jesteśmy bardzo zadowoleni. Obecnie mamy przejechane blisko 3,5 tys. km. Jeśli chodzi o dynamikę samochodu, nie ma żadnych różnic pomiędzy jazdą na benzynie i na gazie.
A w stosunku do diesla?
Oczywiście w porówaniu do silnika Diesla jest różnica. Ale wiadomo diesel ma większy moment obrotowy. Cudów nie ma, tego się nie da przeskoczyć. Ale przy tankowaniu też jest spora różnica, oczywiście na korzyść LPG.
Czy instalacja gazowa jest fabryczna?
Nie jest to rozwiązanie fabryczne ale instalacja została zamontowana naprawdę ślicznie. Nie widać ingerencji, wszystko wygląda tak jakby było zrobione w fabryce, co jest zasługą firmy Prins Autogaz, która montowała system LPG.
Ludzie z Prinsa przyjechali później specjalnie, żeby nam wyregulować instalację. Obsługa naprawdę jest świetna. Gdybyśmy mieli jakiekolwiek pytania czy problem, przez 24 godziny na dobę możemy dzwonić i pytać.
Rozumiem, że jest to jedyna karetka LPG w Waszej flocie?
W sumie w Maltańskiej Służbie Medycznej użytkujemy 11 ambulansów, w tym jedną karetkę zasilaną LPG.
Z pewnością jednak wszystkie karetki, które będziemy kupować jako nowe będą już samochodami z napędem LPG. Będziemy namawiali wszystkich innych użytkowników do tego paliwa, żeby jeździli w miarę tanio.
Dziękuję za rozmowę.
Nowy pojazd wszedł oficjalnie do eksploatacji w niedzielę 14 grudnia 2014 r., po uroczystym poświęceniu, które miało miejsce w kościele św. Maksymiliana Marii Kolbego w Oświęcimiu.
Zobacz stronę producenta:
Prinswczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl