Firma Davanti działa na rynku samochodowych instalacji gazowych od 2005 r. Ma dwa oddziały. W Bytomiu jest autoryzowany warsztat BRC. Drugi serwis (w Katowicach) działa od 2011 i ma autoryzację STAGa.
Był to Hyundai Tucson z 2017 r., w którym instalację gazową zamontowano w warsztacie firmy DAVANTI w Bytomiu. Warsztat ten specjalizuje się w montażu instalacji firmy BRC.
Samochód ten należy do trzeciej generacji tego modelu, pozycjonowanego jako kompaktowy SUV, który jest oferowany przez koreańskiego producenta od 2004. Trzecia generacja Tucsona jest oferowana od 2015 r. Nowoczesny i atrakcyjny wygląd potwierdza, że jest to samochód dość świeży.
Samochód był kupowany pod kątem zamontowania instalacji gazowej. Wielu klientów poszukuje samochodu z silnikami z wtryskiem pośrednim, tak aby oszczędności były jak największe. Wtedy jednak rezygnują z komfortu jaki zapewnia nowy samochód, wyprodukowany z zastosowaniem nowoczesnych technologii i wysokosprawnych podzespołów mechanicznych. Wielu klientów obawia się, że montaż instalacji spowoduje utratę gwarancji. W tym samochodzie gwarancję zabezpieczono ubezpieczeniem w formie polisy w firmie zewnętrznej.
Radosław Mazur, DAVANTI
Prezentowany Hyundai Tucson ma silnik 1.6 GDI, czyli jedną z najpopularniejszych jednostek napędowych z bezpośrednim wtryskiem benzyny, a z pewnością najpopularniejszą w koncernie Hyundai Motor Group oferującym samochody marki Hyundai i Kia.
Czterocylindrowy silnik o pojemności skokowej 1591 cm³ ma moc 97 kW (132 KM) i osiąga maksymalny moment obrotowy o wartości 151 Nm.
Do zasilania LPG samochodu zastosowano instalację gazową BRC SDI 2.0, która jest instalacją dotryskową, która dawkuje LPG w stanie gazowym do kanałów dolotowych oraz realizuje dotrysk benzyny, który chroni umieszczone w komorach spalania wtryskiwacze przed uszkodzeniem.
W reduktorze-parowniku BRC Genius 1200 następuje zmiana stanu skupienia LPG z ciekłego na gazowy. Urządzenie to jest odpowiedzialne także za utrzymanie odpowiedniego ciśnienia, niezbędnego do zasilania wtryskiwaczy LPG.
Z reduktora LPG w stanie gazowym, pod odpowiednim ciśnieniem kierowane jest poprzez filtr fazy gazowej do wtryskiwaczy gazowych.
Zastosowano wtryskiwacze BRC (niebieskie), które mogą zasilać silniki o mocach do 34 KM na cylinder. Ich wydajność (przy uwzględnieniu dotrysku benzyny) z zapasem pokrywa zapotrzebowanie silnika 1.6 GDI na gaz.
Toroidalny (montowany w miejscu koła zapasowego) zbiornik STAKO o pojemności 50 l (650/200 mm) zapewnia możliwość zatankowania ponad 40 l LPG.
W samochodzie tym można zastosować znacznie większy, nawet 80-litrowy zbiornik. Świadomie jednak zamontowano zbiornik mniejszy umożliwiający pokonanie wystarczającego dla użytkownika dystansu 300-400 km. Dodatkową zaletą mniejszego zbiornika jest możliwość chowania rolety pod podłogą bagażnika.
Wszystkie połączenia instalacji gazowej, w których LPG występuje w fazie ciekłej są wykonane z wykorzystaniem rurek termoplastycznych.
Według relacji użytkownika samochód przed montażem instalacji LPG zużywał 9,5-11 l benzyny na 100 km. Po montażu instalacji Tucson 1.6 GDI zużywa 1,8-2,4 l benzyny i od od 7,5 do 9,2 l LPG na 100 km. Wszystko zależy od nogi, miejsca tankowania i obciążenia pojazdu.
Radosław Mazur, DAVANTI
Biorąc pod uwagę podane wartości zużycia paliwa oraz obecne ceny paliw (wg notowania e-petrol z 15 maja 2019 r. litr benzyny kosztuje średnio 5,21 zł a litr LPG - 2,22 zł) koszty użytkowania wynoszą:
Pomimo zastosowania dotrysku benzyny na dość wysokim poziomie (1,8-2,4 l/100 km) koszty użytkowania na LPG i tak są blisko 50% niższe niż na benzynie.
Silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny to już powszechne zjawisko na rynku motoryzacyjnym. Do adaptacji na zasilanie LPG tego typu jednostek napędowych niezbędna jest rzetelna wiedza oraz umiejętności.
Dedykowane systemy LPG opracowywane przez producentów instalacji gazowych wraz z dokładnymi instrukcjami powodują, że ich montaż, prowadzony zgodnie z wytycznymi w nich zawartymi, nie jest problematyczny.
Bezpośredni wtrysk benzyny to bardzo szerokie i skomplikowane zagadnienie. Jeżeli jednak korzysta się ze sprawdzonych podzespołów uznanych dostawców to montaż kończy się sukcesem. Próba eksperymentów na samochodzie klienta w dzisiejszych czasach nie wchodzi w grę. My się tym nie zajmujemy – nie eksperymentujemy. Instalacja dedykowana powoduje, ze montaż przy dostosowaniu się do wytycznych dostawcy nie jest trudny. Jednocześnie znając tajniki oprogramowania marki BRC można precyzyjnie wyregulować nawet najdrobniejszy punkt na mapie pracy instalacji.
Radosław Mazur, DAVANTI
Potencjalni użytkownicy oraz warsztaty montujące instalacje LPG powinni wyzbyć się wątpliwości co do aut wyposażonych w silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny i możliwości ich adaptacji na zasilenie gazowe. Montaż nie jest skomplikowany, a oszczędności uzyskiwane dzięki LPG pozwalają na ograniczenie kosztów użytkowania samochodu o 50% (podobnie jak w autach z silnikami z wtryskiem pośrednim).
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl