Zastosowany w pochodzącym z 2021 r. Fordzie Mustangu Mach 1, 8-cylindrowy silnik Coyote 3 generacji to nowoczesna widlasta jednostka napędowa o kącie rozwidlenia 90º, wyposażona w podwójny (dualny) układ wtrysku benzyny z 16 wtryskiwaczami. Osiem wtryskiwaczy dawkuje paliwo bezpośrednio do komór spalania a kolejnych 8 podaje paliwo do kanałów dolotowych poszczególnych cylindrów silnika Coyote Gen 3.
W układzie rozrządu pracują 32 zawory (po 4 zawory w każdym cylindrze), których pracą sterują po dwa wałki rozrządu zamontowane na każdej głowicy. Oba zapewniają możliwość zmian faz rozrządu, czyli zarówno dla zaworów dolotowych jak i wylotowych (Ti-VCT – Twin independent Variable Camshaft Timing).
Wprowadzone w 2018 r. zmiany w silniku Coyote (Gen 3) to m. in. zwiększenie średnicy cylindra z 92,2 do 93 mm. Zmiana ta wynika z zastąpienia żeliwnych tulei cylindrowych specjalną powłoką (PTWA – Plasma Wire Arc Transfer) nakładaną bezpośrednio na tuleje cylindrowe w wykonanym ze stopu aluminium kadłubie typu monoblok. Zwiększyło to pojemność skokową silnika z 4 951 do 5 035 cm³ oraz przyczyniło się do zmniejszenia jego masy. Silnik Coyote Gen 3 waży 202 kg.
Silnik Coyote 3 generacji ma pojemność skokową 5 035 cm³ i stopień sprężania 12 co pozwala mu na osiąganie mocy maksymalnej 460 KM przy 7 000 obr./min. Maksymalna wartość momentu obrotowego (blisko 570 Nm) jest dostępna przy prędkości obrotowej 4 600 obr./min.
Zarówno głowice cylindrów jak i blok silnika są wykonane ze stopów aluminium. Tuleje cylindrowe będące integralną częścią kadłuba (monoblok) są pokryte specjalną warstwą, nakładaną w technologii Plasma Wire Arc Transfer – PTWA, w której plazma topi i rozpyla drut o odpowiednim składzie a strumień powietrza przenosi rozpylony metal na tuleje cylindrowe, nadając im odpowiednie własności wytrzymałościowe i ślizgowe.
Samochód Ford Mustang Mach 1 z silnikiem Coyote Gen 3 został poddany konwersji na zasilanie LPG warsztacie firmy Auto Gaz Śląsk z wykorzystaniem instalacji firmy ALEX, która do tego rodzaju jednostek napędowych, czyli wyposażonych we wtrysk dualny (bezpośredni i pośredni) oferuje system oparty na sterowniku ALEX IDEA DUAL.
W przypadku silnika 8-cylindrowego konieczne jest zastosowanie 2 sterowników ALEX IDEA DUAL. Są to bowiem sterowniki do silników 4-cylindrowych, które w przypadku jednostek napędowych o większej liczbie cylindrów wymagają zastosowania dwóch takich urządzeń działających w trybie master-slave. Z każdym ze sterowników współpracuje 4-cylindrowy emulator wtryskiwaczy ALEX ID Injector Emulator. Do zamontowania są zatem 4 urządzenia.
Zamontowane w Mustangu 2 sterowniki ALEX IDEA DUAL odpowiadają za sterowanie 8 wtryskiwaczami LPG ALEX Super B, o których można przeczytać w artykule "Wtryskiwacz Super B - Barracuda nowej generacji już w sprzedaży!".
Praca sterowników LPG polega także na okresowym otwieraniu wtryskiwaczy benzynowych umieszczonych w komorach spalania.
W ten sposób jest realizowany dotrysk benzyny, niezbędny do utrzymania wtryskiwaczy w odpowiedniej kondycji. Przepływająca benzyna chłodzi wtryskiwacze i usuwa z ich końcówek produkty spalania.
Cechą wyróżniającą SHARK BFE ADAPT jest wzrost ciśnienia gazu w funkcji obciążenia silnika, co pozwala na skrócenie czasu wtrysku LPG.
Za przygotowanie odpowiedniej ilości fazy lotnej LPG niezbędnej do prawidłowego działania silnika Coyote Gen 3 odpowiadają dwa reduktory SHARK BFE ADAPT, których działanie jest dokładnie opisane w artykule "3 nowe modele w gamie reduktorów ALEX!".
Każdy z zastosowanych dwóch reduktorów SHARK BFE ADAPT ma wydajność pozwalającą na zasilanie jednostek napędowych o mocach do 250 KM, co w sumie daje możliwość przygotowania paliwa gazowego w fazie lotnej dla silnika o mocy 500 KM, co z dużym zapasem pokrywa zapotrzebowanie na paliwo jednostki napędowej Coyote Gen 3.
Gazowy układ zasilania jest wyposażony w toroidalny zbiornik LPG (650/180) zamontowany we wnęce koła zapasowego w przestrzeni bagażowej. Zbiornik mieści tylko 37,6 l LPG, co wynikało z wymagań użytkownika, którego charakter pracy wymaga płaskiej podłogi bagażnika. Można zamontować zbiornik nieco wyższy ale w takim przypadku podłoga nie jest płaska.
Jak widać samochodowe instalacje gazowe są wykorzystywane w bardzo różnych samochodach. Duża pojemność skokowa i ponadprzeciętne parametry jednostki napędowej nie stanowią przeszkody w montażu gazowych układów zasilania a osiągane oszczędności są w takim przypadku olbrzymie.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
Zobacz stronę producenta:
Tartariniwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl