W ostatnim czasie łódzka firma KME poddała adaptacji na zasilanie LPG taki właśnie samochód wyposażony w najmocniejszą jednostkę napędową 2.0 EcoBoost o mocy 240 KM (177 kW). Maksymalny moment obrotowy tej jednostki napędowej wynosi 345 Nm i jest dostępny już od 2300 obr./min.
Jest to klasyczna 4-cylindrowa jednostka napędowa Forda o mocy 240 KM. Algorytm testów wysokiego ciśnienia benzyny jest znacznie mniej rygorystyczny w stosunku do starszego silnika o mocy 204 KM.
Łukasz Kuklis, KME
LPG jest przechowywane w zamontowanym w miejscu koła zapasowego zbiorniku toroidalnym o średnicy 630 mm i wysokości 200 mm. Ma on pojemność geometryczną 49 l. Zbiornik wystaje nieco ponad poziom podłogi bagażnika, zapewnia jednak możliwość zmagazynowania odpowiedniej ilości LPG (nieco ponad 39 l), niezbędnej do zachowania rozsądnego zasięgu. Przy silniku o takich parametrach jest to konieczne ponieważ zużycie paliwa na poziomie kilkunastu litrów LPG jest raczej normą. Różnicę poziomów pomiędzy podłogą bagażnika a górną płaszczyzną zbiornika skompensowano przez zastosowanie płata pianki o odpowiedniej grubości.
Paliwo do zbiornika LPG trafia z zaworu tankowania zamontowanego obok wlewu benzyny (pod wspólną klapką). Niewielka ilość miejsca wymusiła zamontowanie zaworu przedłużanego. Przy każdym tankowaniu LPG konieczne jest wkręcenie przedłużki zakończonej kielichem zaworu typu włoskiego, będącego standardem w tankowaniu LPG na naszym rynku.
Zawór tankowania jest połączony z wielozaworem na zbiorniku LPG za pomocą przewodu miedzianego o średnicy 8 mm. Taki sam przewód (miedziana rurka) łączy zbiornik LPG z elektrozaworem gazowym zamontowanym przy reduktorze-parowniku w komorze silnikowej. Zastosowano także rurkę o średnicy 8 mm, by zapewnić, odpowiednią do parametrów jednostki napędowej, ilość dostarczanego do reduktora paliwa.
Z uwagi na wysoką moc silnika, w prezentowanym Fordzie Mondeo zastosowano reduktor-parownik KME GOLD GT, którego wydajność pozwala na zasilanie silników o mocach do 330 KM. Zapewnia on bardzo duży zapas parametrów dla silnika 2.0 EcoBoost, który, przypomnijmy, dysponuje mocą 240 KM.
Reduktor GOLD GT zapewnia bardzo dobre odparowanie LPG (zmianę stanu skupienia z ciekłego na gazowy) oraz utrzymywanie ciśnienia i temperatury gazu na właściwym (zadanym) poziomie, nawet przy pracy silnika z maksymalnym obciążeniem (przy wykorzystaniu pełni parametrów jednostki napędowej).
Odparowany i utrzymywany pod ciśnieniem 1,3 bara gaz trafia z reduktora do wtryskiwaczy KME FALCON, które podają go do kanałów dolotowych poszczególnych cylindrów.
Ich wysterowaniem zajmuje się sterownik KME NEVO-SKY DIRECT MODEL 2, który dodatkowo steruje także pracą, umieszczonych w komorach spalania, wtryskiwaczy benzynowych. Dawkują one niewielką ilość benzyny, zapewniając chłodzenie i usuwanie z końcówek wtryskiwaczy odkładających się na nich produktów spalania.
W instalacji zasilającej silnik 2.0 EcoBoost 240 KM paliwem gazowym niezbędny jest także emulator zaworu pompy KME EZP, który w czasie pracy na gazie, po wyłączeniu wtryskiwaczy benzynowych, emuluje sygnał ciśnienia w taki sposób by sterownik nie kodował błędów wynikających z narastającego ciśnienia w szynie paliwowej.
Kolejną bardzo ważną funkcją jest utrzymanie zużycia benzyny na odpowiednim poziomie. Z jednej strony należy spełnić oczekiwania użytkowników, którzy chcieliby by zużycie benzyny było jak najmniejsze (w jak najmniejszym stopniu wpływało na ekonomikę użytkowania samochodu). Z drugiej strony należy zachować sprawność wtryskiwaczy benzynowych (ilość paliwa przepływającego przez nie nie może być zbyt mała).
Samochód potrafi dość często wykonywać po 2 wtryski benzyny na jeden cykl pracy, co przy standardowym podejściu prowadzi do względnie dużego zużycia benzyny. Zastosowaliśmy więc nasz emulator zaworu pompy (EZP), który po dobraniu odpowiedniej emulacji wysokiego ciśnienia (lub podciśnienia) względem sterowania zaworu pompy powoduje ze spalanie w cyklu pozamiejskim spada poniżej 1 l/100 km.
Łukasz Kuklis, KME
Rola kierowcy w użytkowaniu samochodu na LPG jest ograniczona do minimum. Korzystając z panelu kierowcy KME DG&RGB może on jedynie przełączyć zasilanie silnika na benzynę. Jeśli jednak wszystko jest sprawne to nie ma takiej konieczności. Kierowcy pozostaje jedynie dostosować kolor świecenia diod na przełączniku do kolorystyki zegarów na tablicy przyrządów samochodu. KME jako jedna z nielicznych firm na polskim rynku oferuje przełącznik rodzaju zasilania (panel kierowcy) z taką możliwością.
Warsztaty informują nas, że w sterownikach benzynowych występują najwidoczniej różne rodzaje oprogramowania, co wymaga zastosowania w konkretnym aucie dedykowanych parametrów dla EZP. Nasze oprogramowanie bez problemów umożliwia zebranie na benzynie sygnałów sterujących wysokim ciśnieniem i skonfigurowanie EZP na ich podstawie. Bardzo łatwo można także zwiększyć udział benzyny, gdyby po zamontowaniu instalacji okazało się, że jej zużycie jest zbyt niskie.
Łukasz Kuklis, KME
Przed konwersją na zasilanie LPG samochód zużywał 14 l benzyny na 100 km, co oznacza, że koszt przejechania 100 km (przy cenie litra benzyny 5,17 zł wg notowania e-petrol z 26 czerwca 2019 r.) wynosił ponad 72 zł.
Po konwersji na zasilanie LPG samochód zużywa 15 l LPG i 1,5 l benzyny co oznacza, że koszt przejechania 100 km wynosi obecnie niecałe 40 zł (przy cenie litra LPG 2,14 zł wg notowania e-petrol z 26 czerwca 2019 r.).
Oszczędność wynosi zatem 32 zł na każde 100 km. Oznacza to, że przy przebiegu rocznym 20 tys. km koszt eksploatacji Forda Mondeo 2.0 EcoBoost 240 KM na LPG będzie mniejszy o 6400 zł w porównaniu z kosztami na benzynie.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Drogi Użytkowniku,
W związku z wejściem w życie 25 maja 2018 roku, ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych lub RODO) chcemy przekazać Ci kilka podstawowych informacji dotyczących przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z korzystaniem ze strony www.gazeo.pl
Administrator danych osobowych
Cele przetwarzania danych:
Przekazywanie danych:
Twoje prawa związane z przetwarzaniem danych osobowych
Wszystkie informacje dostępne są na naszej stronie w zakładce POLITYKA PRYWATNOŚCI:
http://gazeo.pl/gazeopl/twoja-prywatnosc.html