Jednostka napędowa 1.0 T-GDI (Kappa G3LC) jest najmocniejszą wersją Hyundaia i20. Wykonany całkowicie ze stopów aluminium, trzycylindrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny, wyposażony w turbodoładowanie dysponuje mocą maksymalną 100 KM osiąganą przy 4500 obr./min. oraz osiąga maksymalną wartość momentu obrotowego 172 Nm już od 1500 obr./min. Jest ona utrzymywana do 4000 obr./min.
Nowy silnik bazuje na wcześniej oferowanej jednostce napędowej z pośrednim wtryskiem benzyny. W stosunku do pierwowzoru najbardziej zauważalnie została zmodyfikowana głowica. Kolektor wylotowy otrzymał chłodzenie wodne, dzięki temu występują w nim mniejsze naprężenia cieplne, także turbosprężarka pracuje w lepszych warunkach, co ma wpływ na jej mniejsze zużycie. Dodatkowo uzyskano szybsze nagrzewanie katalizatora.
Paliwo do komór spalania dostarczają umieszczone w nich, wyposażone w 6-otworowe końcówki, wtryskiwacze benzynowe.
Układ chłodzenia jest podzielony na 2 części. Jedna z nich chłodzi kadłub silnika, zapewniając odpowiednie warunki pracy układu tłokowo-korbowego (zmniejszenie tarcia, a tym samym wzrost sprawności mechanicznej). Oddzielny obieg chłodzi głowicę silnika. Niższa temperatura cieczy chłodzącej w tej części układu zapewnia z kolei większą sprawność zachodzących w cylindrach przemian termodynamicznych.
Silnik Kappa G3LC poddano adaptacji na zasilanie gazowe w firmowym warsztacie KME z wykorzystaniem uniwersalnej instalacji do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny KME NEVO-SKY DIRECT model 2. Jest to instalacja dotryskowa, co oznacza, że sterownik LPG steruje pracą wtryskiwaczy gazowych dostarczających LPG w stanie gazowym do kanałów dolotowych silnika oraz uruchamia wtryskiwacze benzynowe, które realizują dotrysk benzyny.
Jest on odpowiedzialny za chłodzenie i usuwanie produktów spalania z końcówek wtryskiwaczy benzynowych, które są umieszczone bezpośrednio w komorach spalania i w związku z tym są narażone m.in. na działanie wysokich temperatur i szybkozmiennych wartości ciśnienia.
LPG jest doprowadzane do postaci gazowej w reduktorze-parowniku TUR, którego wydajność określana przez producenta, firmę KME, jest oceniana na możliwość zasilania gazowego silników dysponujących mocą do 150 kW (204 KM), co zapewnia 100-procentowy zapas wydajności. Mniejszego reduktora po prostu nie ma w ofercie firmy KME.
Z reduktora paliwo gazowe trafia do 3-sekcyjnej listwy wtryskowej HAWK, która dzięki dużej szybkości pracy jest preferowanym przez KME rozwiązaniem do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny.
LPG w stanie ciekłym jest przechowywane w zamontowanym w miejscu koła zapasowego toroidalnym zbiorniku firmy Polmocon. Ma on wymiary 630 x 220 mm (średnica x wysokość) i dysponuje pojemnością 52,5 l, co zapewnia możliwość zatankowania 42 l LPG.
Tak skonfigurowana w Hyundaiu i20 instalacja gazowa dawkuje średnio około 7,3 l LPG i około 1 l benzyny na 100 km w czasie jazdy pozamiejskiej. W cyklu mieszanym zużycie paliwa wynosi około 6 l LPG i 2 l benzyny na 100 km. Oznacza to, że na zatankowanym w pełni (do 80% pojemności geometrycznej) zbiorniku samochód jest w stanie pokonać dystans nawet do 700 km.
Auto bardzo poprawnie pracuje na gazie. Ma nowy komputer benzynowy Kefico bez licencji Boscha! Dotychczas w samochodach koncernu Hyundai/Kia były stosowane sterowniki Kefico by Bosch. Auto ma rozstrzeloną mapę ciśnienia wysokiego gdy pracuje bez załączonej turbiny (podciśnienie poniżej 1 bar). Dlatego należy je w tym zakresie bardzo precyzyjnie wyregulować wzorując się na korektach OBD oraz surowych czasach wtrysku benzyny.
Robert Sobczyk, dyrektor projektu w Dziale Badań i Rozwoju firmy KME
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Drogi Użytkowniku,
W związku z wejściem w życie 25 maja 2018 roku, ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych lub RODO) chcemy przekazać Ci kilka podstawowych informacji dotyczących przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z korzystaniem ze strony www.gazeo.pl
Administrator danych osobowych
Cele przetwarzania danych:
Przekazywanie danych:
Twoje prawa związane z przetwarzaniem danych osobowych
Wszystkie informacje dostępne są na naszej stronie w zakładce POLITYKA PRYWATNOŚCI:
http://gazeo.pl/gazeopl/twoja-prywatnosc.html