Firma EkoGas z Konina specjalizuje się w montażu samochodowych instalacji LPG, także do najnowocześniejszych silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Takim właśnie samochodem z instalacją LPG zamontowaną we własnej firmie, właściciel EkoGas udał się podróż po Europie. Celem podróży było słynne Cassino de Monte-Carlo w Monako.
Zrobiliśmy ponad 1800 km - cały czas na gazie. Trasa przebiegała przez Monachium w Niemczech. Dalej jechaliśmy przez Austrię i piękne Alpy. Później Riva del Garda nad pięknym jeziorem Garda. To moje ulubione miejsce we Włoszech. Odwiedziliśmy takze klimatyczne Bardolino, Sirmione i zatłoczoną Genuę. Dalej podróżowaliśmy riwierą Morza Śródziemnego, odwiedzając Imperię, Sanremo aż do Francji i Monako.
Łukasz Wałęsa, EkoGas
W układzie napędowym Audi A5 z nadwoziem typu kabriolet zastosowano silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny 2.0 TFSI, który fabrycznie miał moc 211 KM. Po wykonanych w EkoGas modyfikacjach jednostka napędowa dysponowała mocą 290 KM i maksymalnym momentem obrotowym o wartości 440 Nm.
Silnik TFSI wymaga zastosowania dedykowanej instalacji LPG. Firma EkoGas współpracuje z AC S.A., zatem do adaptacji na zasilanie gazowe został użyty system zasilania gazowego ze sterownikiem STAG 400 DPI, który wysterowuje listwę wtryskiwaczy gazowych STAG AC W02.
Za przygotowanie paliwa gazowego - zmianę stanu skupienia z ciekłej na gazowy i utrzymanie odpowiedniego ciśnienia zasilania wtryskiwaczy LPG odpowiada reduktor-parownik STAG R02 Twin, którego wydajność pozwala na zasilanie jednostek napędowych o mocach do 280 KM.
W tym przypadku silnik jest wystrojony na 290 KM ale przypomnijmy, że system STAG 400 DPI jest instalacją dotryskową, co oznacza, że silnik jest zasilany LPG w stanie gazowym, a sterownik LPG dodatkowo otwiera wtryskiwacze benzynowe zapewniając niewielki dotrysk benzyny. W czasie pracy na LPG silnik oprócz paliwa gazowego zużywa zatem niewielką ilość benzyny. Właśnie dotrysk benzyny wraz z LPG w stanie gazowym z powodzeniem pokrywają zapotrzebowanie tej jednostki napędowej na paliwo.
W ten sposób skonfigurowana instalacja gazowa wykorzystuje zbiornik LPG firmy Bormech o pojemności geometrycznej 55 l, który pozwala na zatankowanie 44 l gazu płynnego. Taki zapas LPG pozwala na pokonanie około 390 km w mieście. Zasięg w eksploatacji pozamiejskiej wzrasta do 450-470 km. Średnie zużycie paliwa wynosi zatem około 11 l LPG i 1,5 l benzyny na 100 km.
Audi A5 spokojnie rozpędza się na autostradach do 200 km/h przy zużyciu paliwa około 9 l LPG i 1,5 l benzyny. Bezawaryjny system STAG 400 DPI pozwolił nam na tanie i bezstresowe zwiedzanie włoskich miasteczek. Z tankowaniem LPG nigdzie nie było problemów. Nigdzie z wyjątkiem Monaco. Tankowanie we Włoszech obywa się według, obowiązującego także w Polsce, standardu włoskiego. W Niemczech natomiast potrzebna jest redukcja końcówki na standardy niemieckie, a w Austrii możemy spotkać zarówno pistolety do tankowania w standardzie niemieckim jak i włoskim.
Łukasz Wałęsa, EkoGas
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl