Nie ma co się dziwić, że w obliczu światowego kryzysu, inflacji i powszechnej drożyzny, Europejczycy zgodnie z logiką skłaniają się do najtańszego z powszechnie dostępnych paliw silnikowych jakim jest autogaz.
Powszechność dostępu do LPG wynika z dobrze rozwiniętej infrastruktury do tankowania tego paliwa, praktycznie w całej Europie, na terenie której jest prawie 50 tys. stacji oferujących autogaz.
W ubiegłym (2022 r.) w Unii Europejskiej (EU) zarejestrowano 257 458 nowych samochodów zasilanych autogazem, wobec 226 361 w roku 2021, co stanowi wzrost o 13,7%. Ostatni kwartał 2022 r. to wzrost rejestracji takich pojazdów o 16,7%.
Jest to bardzo poważny wzrost (+13,7%), szczególnie w porównaniu z rejestracją aut napędzanych klasycznymi paliwami silnikowymi i gazem ziemnym, w których nastąpiły dramatyczne spadki (szczególnie w zakresie aut CNG).
Nawet na tle nowoczesnych samochodów hybrydowych i elektrycznych, które także wykazały wzrosty liczby rejestracji, wzrost rejestracji aut LPG w 2022 r. jest imponujący i drugi pod względem wielkości po autach elektrycznych.
Okazuje się, że bardzo duży udział we wzroście rejestracji samochodów LPG mają kraje najbogatsze, wśród których można wymienić: Niemcy (+48,3%), Francję (+20%) czy Włochy (+10%).
Do wzrostu liczby rejestracji samochodów LPG w EU przyczyniają się także kraje naszego regionu, np.: Słowacja (+47,5%), Czechy (+75,6%), Łotwa (+24%), Węgry (+23%) czy Litwa (+17,3%).
Może wydawać się to dziwne ale w Polsce w 2022 r. nastąpił spadek liczby rejestracji nowych samochodów napędzanych autogazem o 9,4% (z 13 522 do 12 247 pojazdów). Ponad 16-procentowy spadek zanotował także rynek rumuński, na którym zarejestrowano 13 391 samochodów LPG wobec 15 952 w 2021 r.
Spadki dotyczą także rynku austriackiego i chorwackiego. W Austrii liczba rejestracji aut LPG spadła o 25% z symbolicznych 16 (w 2021 r.) do jeszcze bardziej symbolicznej liczby 12 pojazdów LPG w 2022 r. Spadek w Chorwacji był taki sam jak w Polsce (9,4%) tylko, że liczba zarejestrowanych nowych pojazdów zasilanych autogazem spadła z 1 997 w 2021 r. do 1 809 w 2022 r.
Jak widać Europejczycy (co ciekawe także ci bogaci) zaczynają dostrzegać ekonomiczne zalety LPG jako paliwa silnikowego, podobnie jak Polacy. Tylko, że my robimy to od 30 lat. Dzięki temu w naszym kraju 13,4% samochodów jest napędzanych autogazem a średnia unijna wynosi zaledwie 2,8%. W modzie na oszczędzanie byliśmy pierwsi. Co więcej, w parze z tańszym użytkowaniem aut na LPG idzie także ekologia, która w przypadku autogazu nie jest kosztowna. W sytuacji kiedy rozwiązania ekologiczne kosztują dużo, korzystanie z nich jest opłacalne tylko wtedy kiedy ktoś do nich dopłaca. Zatem wracamy do punktu wyjścia - ekologia musi być opłacalna. Widać to na przykładzie załamania rynku pojazdów CNG. Kiedy cena gazu przestała być atrakcyjna rynek przestał korzystać z tej, bez wątpienia ekologicznej technologii. W przypadku LPG takiego zagrożenia nie ma.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl