A czy z drugiej strony obowiązują jakieś ograniczenia utrudniające korzystanie z samochodów na gaz, takie jak zakaz wjazdu na parkingi podziemne?
Nie, nie ma takich utrudnień. W większości landów przepisy dotyczące parkingów podziemnych w ogóle nie wspominają o LPG. Niektóre regulacje zawierają zapisy o wymaganym minimalnym poziomie wentylacji, ale wymogi te są spełniane automatycznie przez wprowadzenie w życie innych, bardziej ogólnych reguł dotyczących wentylacji pomieszczeń. Mimo to zdarzają się czasem operatorzy garaży podziemnych, którzy zamieszczają zakazy wjazdu dla pojazdów napędzanych gazem, ale zazwyczaj wystarczy poinformować ich o stanie prawa w tym zakresie, by je usunęli.
Jakie konwersje są popularniejsze w Niemczech: fabryczne czy prywatne?
W liczbach bezwzględnych nadal dominują indywidualne konwersje samochodów używanych. Oferta producentów aut jest jednak atrakcyjna i stale się rozszerza, więc nowe modele z instalacjami fabrycznymi lub dedykowanymi na pewno zyskują na popularności. Tym bardziej, że niektórzy oferują samochody na gaz bez dopłat w stosunku do odpowiedników benzynowych. W pozostałych przypadkach dopłata za konwersję jest z reguły niższa niż dopłata za wersję dieslowską i zamyka się w kwocie poniżej 1000 euro. To może skutecznie zwracać uwagę operatorów flot i doprowadzić do prawdziwej rewolucji na rynku. Wyższa jakość i lepsza integracja systemu LPG z samochodem za niższą cenę – któż by tak nie chciał?
Ilu montażystów systemów LPG działa w Niemczech?
Tę część rynku trudno oszacować precyzyjnie. Jest bardzo wiele warsztatów, które oferują konwersję jako jedną z usług dodatkowych, ale dokonują adaptacji tylko okresowo, na co dzień zajmując się innymi rzeczami. Zresztą małym warsztatom coraz trudniej konkurować z wyspecjalizowanymi centrami konwersji, które często dysponują wsparciem marketingowo-technicznym producentów instalacji, a nierzadko również producentów konwertowanych aut.
To musi oznaczać, że koncerny samochodowe widzą rosnące zapotrzebowanie i poszerzają ofertę modeli dostępnych prosto z salonów.
Jak najbardziej! Jeszcze kilka lat temu trudno było znaleźć na rynku modele z oficjalnie montowanymi systemami LPG, a dziś wiele modeli z niższych segmentów rynkowych nie ma opcji dieslowskiej, a w zamian oferuje się zasilanie LPG lub CNG. Dobrymi przykładami są tu, odpowiednio, Opel Adam i Volkswagen up!
Czy są regiony kraju, gdzie autogaz jest szczególnie popularny, bardziej niż gdzie indziej?
Nie, popularność autogazu rozkłada się równomiernie po całym obszarze Niemiec. Czasy, kiedy autogaz był popularny tylko wzdłuż granic – zachodniej i wschodniej – dawno minęły. Niemcy nauczyli się od swoich sąsiadów (Polaków i Holendrów) i powstała ogólnokrajowa sieć stacji tankowania. Możliwości przejechania przez Niemcy wzdłuż i wszerz na LPG już się nawet specjalnie nie rozgłasza, bo skoro paliwo jest dostępne na co drugiej, co trzeciej stacji, nie ma takiej potrzeby. Widać jednak, że autogaz cieszy się większą popularnością tam, gdzie kierowcy więcej jeżdżą, czyli na przedmieściach dużych miast i poza miastem.
A czy CNG może zagrozić pozycji autogazu i wypchnąć go z rynku? A może wręcz przeciwnie?
Doświadczenie pokazuje, że bycie zagorzałym zwolennikiem jakiegokolwiek paliwa nie popłaca. W końcu chodzi właściwie tylko o to, by najlepiej zaspokoić potrzeby kierowców w zakresie mobilności, jednocześnie wywierając możliwie najmniejszy wpływ na środowisko i domowy budżet. Cieszę się widząc kierowców wybierających CNG zamiast paliw konwencjonalnych, choć oczywiście cieszę się jeszcze bardziej, kiedy kierowcy dokonują dokładnych wyliczeń i okazuje się, że najlepszym rozwiązaniem dla nich jest LPG. Co do rozwoju rynku paliw gazowych, myślę, że każde z nich przemawia do innego typu odbiorcy. Zdaniem pewnego analityka rynku energii, w 2020 r. ponad 70% nowo rejestrowanych samochodów na gaz będzie zasilanych LPG.
Skoro już mowa o przyszłości, jakie są perspektywy dla Niemiec na nadchodzące lata? Czy rynek jeszcze wzrośnie czy może zatrzyma się na obecnym poziomie? A może wręcz się zapadnie?
Jak wielu specjalistów w dziedzinie rynku energetycznego, widzę wielki potencjał dalszego rozwoju rynku dla wyjątkowej energii, jaką jest LPG. W dłuższej perspektywie wszystko wskazuje na to, że autogaz będzie łatwiej dostępny jako paliwo transportowe, a więc i powszechniej stosowany. Producenci samochodów wiedzą o tym i zachęca ich to do wzmożonej pracy nad opracowaniem i wdrożeniem gazowych wersji własnych modeli. To mówi samo za siebie, nieprawdaż?
Bez wątpienia! Dziękuję za Pański czas.
Ja również dziękuję. Pozdrowienia dla wszystkich czytelników gazeo.pl!
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl