Na wykresie uwzględniono kraje, które zużywają 73% światowej konsumpcji autogazu (LPG stosowanego jako paliwo silnikowe). Stosunkowo duży udział w światowej konsumpcji autogazu mają trzy kraje europejskie, czyli Polska, Turcja i Włochy, których łączny udział w światowej konsumpcji autogazu wynosił w 2021 r. 25,2%. Udział tych tych państw w konsumpcji autogazu w Europie (bez Rosji) wyniósł w 2021 r. 63,4%.
Głównym dostawcą LPG na rynek europejski, którego sprowadza się rocznie około 13 mln ton są Stany Zjednoczone z udziałem około 33%. Eksport LPG z USA do Europy zwiększa się systematycznie, czego przyczyną jest napaść Rosji na Ukrainę i decyzje firm rosyjskich o zmianie kierunku dostaw. Na zwiększenie ilości LPG importowanego do Europy z USA z pewnością przyczyni się także 12 pakiet sankcji Unii Europejskiej na Rosję, który obejmuje także zakaz sprowadzania rosyjskiego LPG.
Gaz płynny jest sprowadzany także do Europy Algierii i jest importowany z innych krajów europejskich, które produkują go znacznie więcej niż zużywają, czyli np. z Norwegii czy Wielkiej Brytanii.
Rosyjskie LPG trafia obecnie głównie do Polski i krajów bałtyckich. Ale już pod koniec przyszłego roku, w wyniku działania 12 pakietu sankcji, sytuacja ta ulegnie zmianie i rosyjskiego (tańszego) LPG w Europie nie będzie.
Dzięki niskiej emisji szkodliwych składników spalin, autogaz ma także znaczny potencjał ekologiczny. W pełnym zakresie ujawni się on dopiero po upowszechnieniu wykorzystania bioLPG do napędu samochodów.
Niekoniecznie, a na pewno nie w takim stopniu jak przedstawiają to niektóre media. Pewna korekta z pewnością nastąpi, co będzie wynikało z nieco wyższej ceny LPG spoza Rosji ale z pewnością nie możemy mówić o tym, że LPG przestanie być atrakcyjnym paliwem, także pod względem cenowym.
Właściwie wszystkie kraje, w których jest dostępny autogaz, poza Polską i krajami bałtyckimi, funkcjonują bez rosyjskiego LPG lub z jego minimalnym udziałem.
Za przykład mogą posłużyć Włochy, które są całkowicie niezależne od rosyjskiego LPG. Połowa dostaw autogazu na rynek włoski pochodzi z własnej produkcji a reszta jest importowana z krajów basenu Morza Śródziemnego.
Na rynku włoskim cena litra LPG wynosi obecnie (11 grudnia 2023 r.) 0,73 euro, czyli 3,17 zł, podczas gdy litr benzyny jest wyceniany średnio na 1,78 euro, czyli 7,72 zł. Różnica cenowa wynosi 1,05 euro, czyli 4,55 zł. Oznacza to, że cena 1 litra LPG stanowi 41% ceny benzyny.
Pomimo tego, że obecnie w Polsce mamy około 50% LPG, które pochodzi z Rosji (wg informacji POGP jest ono o około 1/6 tańsze w stosunku do innych kierunków importowych) to wskaźnik ceny LPG do benzyny jest gorszy i wynosi 47%.
Kolejnym przykładem rynku, który daje sobie radę bez rosyjskiego gazu płynnego jest Francja. LPG stosowane jako paliwo silnikowe we Francji jest w produkowane w tamtejszych rafineriach oraz importowane. Sprowadzany z zagranicy autogaz pochodzi z Algierii i Norwegii.
Cena nierosyjskiego LPG we Francji wynosi 0,98 euro za litr, czyli 4,25 zł. Benzyna kosztuje tam 1,80 euro, czyli 7,81 zł. Wskaźnik ceny LPG w stosunku do benzyny we Francji wynosi 54%, czyli jest gorszy niż we Włoszech i w Polsce.
Nie zmienia to faktu, że stosowanie autogazu jest bardzo opłacalne o czym świadczą kolejne rekordy sprzedaży i konwersji samochodów na LPG o czym pisaliśmy w artykule "Francja - niesamowity wzrost liczby aut LPG".
W Hiszpanii LPG kosztuje 0,94 euro (4,08 zł) a benzyna 1,56 euro (6,77 zł) co oznacza 0,62 euro różnicy (2,69 zł). Cena autogazu względem benzyny utrzymuje się na poziomie 60%. Wskaźnik ten jest znacznie mniej korzystny niż w Polsce, Francji i we Włoszech, a mimo to rynek hiszpański rozwija się bardzo dynamicznie z kilkudziesięcioprocentowymi wzrostami rok do roku.
W Portugalii cena litra benzyny wynosi 1,64 euro (7,12 zł), podczas gdy litr LPG kosztuje 0,83 euro (3,60 zł). Różnica cenowa pomiędzy benzyną a LPG wynosi zatem 0,81 euro (3,52 zł), a cena autogazu wynosi 50,6% ceny benzyny. Tam także rynek autogazu rośnie w bardzo dużym tempie.
Przedstawione powyżej przykłady rynków całkowicie wolnych od rosyjskiego LPG wskazują, że doniesienia medialne mówiące o znaczących podwyżkach ceny LPG po wprowadzeniu zakazu importu rosyjskiego gazu płynnego są mało prawdopodobne.
Poczekajmy i dajmy szansę naszym przedsiębiorcom by dostosowali się do nowej sytuacji rynkowej.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl