Ogłoszone wczoraj, Rozporządzenie Rady (UE) 2023/2878 z dnia 18 grudnia 2023 r. wprowadza embargo na import rosyjskiego LPG i jego składników, czyli propanu i butanu. Są to produkty oznaczone w nomenklaturze unijnej kodami: CN 2711 12 – propan skroplony, CN 2711 13 – butany skroplone z wyjątkiem n-butanu i izobutanu o czystości >95%, CN 2711 14 – etylen, propylen, butylen i butadien skroplone, CN 2711 19 – węglowodory gazowe, skroplone, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Okres przejściowy, który pozwala na sprowadzanie rosyjskiego LPG obowiązuje do 20 grudnia 2024 r. i dotyczy on dostaw odbywających się na podstawie umów (kontraktów) zawartych przed dniem 19 grudnia 2023 r.
Firmy zajmujące się importem rosyjskiego LPG powinny wykorzystać okres przejściowy na zmianę kierunków zaopatrzenia, co musi nastąpić do 20 grudnia 2024 r.
Nie bez znaczenia dla krajowego rynku LPG mogą okazać się działania ORLENU, który rozbudowuje morski terminal LPG w Szczecinie i rozważa ewentualne przystąpienie do rozbudowy portu w Policach. O działaniach tych pisaliśmy w artykule "Embargo na LPG. Czy będzie? Co dalej?".
Firmy zajmujące się importem LPG z pewnością dostosują się do nowych realiów rynkowych. Niektóre z nich, np. GASPOL, od razu po agresji Rosji na Ukrainę zrezygnowały z rosyjskiego LPG o czym pisaliśmy w artykule "GASPOL rezygnuje z rosyjskiego LPG".
Naszym rozmówcą był także Sylwester Śmigiel, Dyrektor Generalny firmy GASPOL, który wyjaśnił wiele aspektów związanych z embargiem, które według niego nie powinno wiele zmienić na krajowym rynku LPG. Zasady wolnego rynku dostosują podaż LPG z kierunków nierosyjskich do zapotrzebowania na polskim rynku i jak podkreśla Sylwester Śmigiel jego cena będzie ściśle powiązana z cenami klasycznych paliw silnikowych, tak jak wygląda to od ponad 30 lat.
Cała rozmowa z Sylwestrem Śmiglem w artykule "Zmiany w imporcie LPG. Czy jest się czego bać?".
Udział rosyjskiego gazu płynnego na polskim rynku cały czas jest znaczący, choć szczególnie w pierwszym okresie po napaści Rosji na Ukrainę systematycznie malał. Obecnie dostawy z Rosji stanowią około 50% zaopatrzenia polskiego rynku LPG (jeszcze w 2018 r. udział ten wynosił blisko 75%).
Utrzymująca się mocna pozycja dostaw rosyjskich wynika z trzech elementów: połączeń logistycznych i dostępności terminali na wschodniej granicy, konkurencyjnej ceny (w 2023 r. średnio o 1/6 niższej, niż z kierunków alternatywnych) oraz dominującej roli autogazu na polskim rynku LPG, co oznacza stabilny popyt na rosyjską mieszankę.
Polska Organizacja Gazu Płynnego
Trzeba także pamiętać, że Polska jest obecnie głównym dostawcą LPG na Ukrainę.
Eksport LPG podwoił się, ze 167 tys. do 324 tys. ton w ciągu pierwszego półrocza; to już 21% polskiego rynku. 61% tej ilości (blisko 200 tys. ton) trafia na Ukrainę, która w 2022 r. stała się największym odbiorcą reeksportowanego LPG.
Polska Organizacja Gazu Płynnego
Dostawy do Polski są realizowane obecnie z wielu kierunków. Oprócz Rosji ważnym kierunkiem importu jest Szwecja, z której pochodzi już ponad 30% tego paliwa. Jest ono dostarczane drogą morską. Do ważnych dostawców LPG na polski rynek powrócił także Kazachstan z udziałem 4,3%. Najbardziej egzotycznym kierunkiem dostaw LPG do Polski są Stany Zjednoczone. Z tego kraju w 2023 r. pochodziło 2,8% LPG. Mieszanina propanu i butanu jest sprowadzana także z Litwy, Norwegii, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Czech, Belgii czy Holandii.
Jak widać potencjał importu LPG z innych kierunków jest ogromny. Z pewnością trzeba się liczyć z tym, że ceny zakupu tego paliwa będą nieco wyższe ale jak wynika ze struktury cen paliw na polskim rynku w cenie detalicznej LPG zawarta jest najwyższa marża wśród wszystkich paliw silnikowych oferowany na polskich stacjach. Wydaje się zatem, że cena autogazu wcale nie musi wzrosnąć a na pewno będzie zachowana około 50-procentowa różnica w stosunku do ceny benzyny.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl