W sierpniu przedsiębiorcy sprowadzili do Polski 75 tys. ton LPG pochodzenia rosyjskiego. To najmniej od maja 2022 r., bezpośrednio po rozpoczęciu pełnoskalowej inwazji rosyjskiej na Ukrainę, i o ¼ mniej, niż w lipcu 2024 roku.
Drugim największym dostawcą LPG na rynek polski pozostaje od 2020 r. niezmiennie Szwecja (w sierpniu 2024 – 19,5%), a na trzecim miejscu z rekordowo wysokim 10-procentowym udziałem umocniła się Norwegia, która rozbudowuje aktualnie swoje zdolności eksportowe.
Sierpniowe dane dowodzą, że rosyjskiego gazu nie zastąpi na polskim rynku jeden dostawca, a raczej zdywersyfikowane dostawy z Norwegii, Wielkiej Brytanii, Niemiec, USA i innych kierunków. Zwłaszcza Stany Zjednoczone, zdecydowanie największy producent na świecie, dysponują obecnie nadwyżką gazu płynnego LPG, a w toku są nowe inwestycje, które umożliwią zwiększenie eksportu tego surowca od 2026 r.
Niezmiennie największa ilość gazu płynnego przyjeżdża do Polski koleją – w sierpniu 2024 r. było to 53%. 35% LPG przypłynęło do krajowych terminali drogą morską, co odzwierciedla wzrost dostaw z Norwegii i innych krajów Zachodniej Europy, a 11% przekroczyło granicę autocysternami.
Zmiana kierunków dostaw przyniosła ciekawe zmiany w klasyfikacji celnej sprowadzanych produktów: w sierpniu zmniejszył się udział w strukturze importu mieszanki propan-butan (CN271119), najważniejszego produktu sprowadzanego dotąd z Rosji. Zwiększył się natomiast udział butanów (CN271113): ze średniego poziomu około 7-8% w ostatnim roku do blisko 15%. Największy udział w imporcie w sierpniu miał propan (42,4%). 8% w strukturze importu mają nasycone węglowodory alifatyczne (w tym izobutan i n-butan), które zostały decyzją Rady Europejskiej wyłączone z sankcji. Oznacza to, że po efektywnym wejściu w życie sankcji na LPG z kierunku rosyjskiego ta frakcja będzie nadal mogła być sprowadzana ze wschodu.
Niezmiennie największym odbiorcą LPG wysyłanego z Polski za granicę z 60-procentowym udziałem pozostaje Ukraina, jednak wielkość reeksportu spadła o 40% w porównaniu do roku 2023. Całkowity wywóz surowca w ciągu 8 miesięcy 2024 r. sięgnął 285 tys. ton (470 tys. ton w 2023 r.), a na Ukrainę – 173 tys. ton (280 tys. ton w 2023 r.). Spadek reeksportu może odegrać znaczącą rolę w stabilizacji rynku po wejściu w życie embarga na LPG rosyjskiego pochodzenia w grudniu 2024 r. Mniejszy o 190 tys. ton reeksport oznacza, że o tyle więcej gazu zostało w Polsce, co ma znaczenie dla łagodzenia skutków eliminacji rosyjskiego gazu z polskiego rynku.
Nowe dane wskazują, że oczekiwania dotyczące wzrostów cen autogazu w zimie mogły być przeszacowane i skutki embarga dla konsumentów będą mniejsze, niż pierwotnie oczekiwano. Takiemu scenariuszowi sprzyja także sytuacja na rynkach globalnych – taniejący dolar oraz słaba koniunktura w Chinach, które są największym importerem gazu płynnego na świecie, sprzyja spadkowi cen LPG w ciągu najbliższego roku. W efekcie autogaz, podobnie jak w latach ubiegłych, także w 2025 r. pozostanie najbardziej atrakcyjnym paliwem transportowym w Polsce.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl