Z uwagi na pożar instalacji obróbki kondensatu gazowego należącej do Gazpromu w Jamalsko-Nienieckim Okręgu Autonomicznym spadła jego produkcja, a jest on stosowany m.in. właśnie do produkcji LPG.
Do pożaru doszło na początku sierpnia 2021 r., co miało swoje reperkusje w zmniejszeniu tłoczenia gazu ziemnego przez Gazociąg Jamalski i wykorzystywaniu gazu z magazynów Gazpromu w Europie.
Miało to także wpływ na zmniejszenie produkcji LPG, które z kierunków eksportowych zaczęto kierować na wewnętrzny rynek rosyjski. Pojawiły się także opinie, że Rosja zakaże eksportu LPG.
Władze rosyjskie podjęły decyzję o podniesieniu cła eksportowego na LPG. Od 1 września 2021 r. stawka cła eksportowego na LPG będzie wynosiła 69,9 dolara za tonę. Obecna stawka to 9,9 dolara za tonę LPG.
Kolejnym złym sygnałem dla rynku LPG ze wschodu jest zakaz importu tego paliwa z terytorium Białorusi, co jest wynikiem sankcji nałożonych na władze w Mińsku. Nie dotyczy to jednak LPG pochodzącego z Rosji i Kazachstanu, czyli paliwa, które tranzytem przejeżdża przez Białoruś.
Cło eksportowe na LPG zmienia się bardzo często i w bardzo szerokim zakresie i nie miało z reguły bezpośredniego wpływu na cenę autogazu na stacjach. Nawet gdyby przenieść całą wartość podwyższonego cła na litr LPG (co jest całkowicie hipotetyczną, a wręcz abstrakcyjną wersją) to okazuje się, że paliwo to podrożałoby o 15 groszy, co można zresztą przeczytać na portalu Interia w artykule o złowieszczo brzmiącym tytule "Siedmiokrotna podwyżka cła na LPG. O ile wzrośnie cena?".
Zalecamy zatem czytanie artykułów do końca, a nie sugerowanie się tytułami, które z reguły muszą wywoływać sensację.
Nawet gdyby dostawy z Rosji zostały wstrzymane, co jest raczej mało prawdopodobne to z pewnością przedsiębiorcy zajmujący się LPG będą zwiększać import z innych kierunków.
Sytuacja nie jest na pewno dramatyczna, choć takie wrażenie można odnieść czytając tytuły prasowe. Import LPG jest mniejszy, głównie z uwagi na sytuację na Białorusi. Tranzytowe transporty LPG z Rosji czy Kazachstanu docierają do Polski, wymagają jednak nieco więcej formalności z uwagi na sankcje wymierzone w Białoruś. To po prostu trochę dłużej trwa. Jeśli idzie o cło importowe w Rosji to jest to dla importerów całkowicie normalna sprawa. Cło zmienia się regularnie, a jego stawka wynosiła już nawet powyżej 220 dolarów za tonę i nic wielkiego na naszym rynku się nie działo. Operatorzy nie są tym faktem zaskoczeni. Możemy jako branża spokojnie działać. Klienci też nie mają żadnych powodów do obaw. Nie ma żadnych przesłanek, które miałyby spowodować drastyczne wzrosty cen autogazu czy LPG wykorzystywanego do celów grzewczych.
Andrzej Olechowski, Polska Organizacja Gazu Płynnego
Bądźmy zatem spokojni o przyszłość branży. Wszyscy widzimy, że paliwa drożeją ale przecież nawet jeśli LPG byłoby po 3 zł za litr to benzyna będzie 2 razy droższa.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl