Temat DME, czyli eteru dimetylowego po raz kolejny odżywa w Polsce.
DME jest paliwem gazowym bardzo łatwym do utrzymania w stanie skroplonym (podobnie jak LPG). W związku z tym eter dimetylowy może być bardzo atrakcyjnym paliwem dla silników trakcyjnych (o zapłonie iskrowym – zastępując LPG oraz w silnikach o zapłonie samoczynnym).
Przypomnijmy, że paliwo to w odmianie odnawialnej (bio-DME) było testowane w ciężarówkach Volvo na rynku amerykańskim a dostawcą zbiorników do jego przechowywania była polska firma STAKO, będąca obecnie częścią Westport Fuel Systems.
Tym razem naukowcy z Politechniki Gdańskiej opracowali technologię produkcji DME.
Aktualności Politechniki Gdańskiej donoszą, że naukowcy zajęli się tematem DME. Jednak publikacja o ich osiągnięciach, w poniższym akapicie dotyczącym możliwości wykorzystania DME zawiera błąd (tekst pogrubiony), popełniony chyba niechcący, ponieważ zestawiono gaz ziemny z propanem-butanem (LPG).
Eter dimetylowy (DME) to bezbarwny gaz o charakterystycznym zapachu, umiarkowanie rozpuszczalny w wodzie. Ma szereg zastosowań w przemyśle chemicznym, kosmetycznym, farmaceutycznym. Używany jest także zamiast gazu ziemnego do kuchenek gazowych, ponieważ jego właściwości fizyczne są zbliżone do propanu-butanu. To także jeden z najbardziej obiecujących substytutów oleju napędowego, LPG i LNG. Eter dimetylowy może być produkowany z gazu ziemnego, węgla lub biomasy i zaliczany do grupy paliw zielonych.
Naukowcy z Politechniki Gdańskiej w konsorcjum z Politechniką Warszawską zrealizowali projekt "Nowa technologia otrzymywania eteru dimetylowego z małych złóż węglowodorów", w ramach programu POIR 4.1.1, konkurs nr 1 w programie INGA (Innowacyjne Gazownictwo). Kierownikiem projektu jest dr inż. Andrzej Rogala z Katedry Inżynierii Procesowej i Technologii Chemicznej, Wydziału Chemicznego Politechniki Gdańskiej. Wartość projektu to 10,85 mln zł.
Projekt był realizowany na zlecenie PGNiG, obecnie grupy ORLEN. Naszym celem było opracowanie nowej technologii i przetestowanie jej w specjalnie zbudowanym do tego celu demonstratorze, który zbudowaliśmy obok laboratorium Linte^2. Zajęliśmy się DME z kilku powodów. Przede wszystkim jest on zaliczany do paliw ekologicznych, ponieważ w procesie spalania nie emituje cząstek stałych, a to one w dużej mierze odpowiedzialne są za powstawanie smogu. Po drugie bardzo łatwo go skroplić uzyskując paliwo ciekłe, łatwe do przechowywania i transportowania. Po trzecie do jego tworzenia można używać zarówno gazu ziemnego, jak i na przykład biopaliw, w tym biogazu, co poszerza możliwości produkcyjne i jest kluczowe w dobie odchodzenia od paliw kopalnych.
dr inż. Andrzej Rogala, Katedra Inżynierii Procesowej i Technologii Chemicznej, Wydział Chemiczny Politechniki Gdańskiej
W demonstratorze do tworzenia eteru dimetylowego naukowcy używali gazu syntezowego, który powstawał w pierwszym etapie procesu poprzez reakcję gazu ziemnego z dwutlenkiem węgla w obecności katalizatora komercyjnego. Następnie w drugim, kluczowym etapie, gaz syntezowy był oczyszczany i sprężany w kompresorze do wysokiego ciśnienia około 50-60 atmosfer. Następnie w specjalnie zaprojektowanym układzie, w obecności autorskiego katalizatora prowadzono proces wytwarzania eteru dimetylowego wraz z węzłem oczyszczania i zawracania nieprzereagowanych substratów.
Zarówno katalizator, który został przez nas poddany modyfikacjom, jak i reaktor naszego demonstratora zostały zgłoszone do ochrony patentowej. Opracowana przez nas metoda zapewnia większą opłacalność ekonomiczną i energetyczną w procesie tworzenia eteru. Dzięki badaniom w demonstratorze, udowodniliśmy ostateczną koncepcję technologii, która nadaje się już do bezpośredniego wdrożenia.
dr inż. Andrzej Rogala, Katedra Inżynierii Procesowej i Technologii Chemicznej, Wydział Chemiczny Politechniki Gdańskiej
Pomimo, że projekt został już zakończony, demonstrator będzie używany w kolejnych projektach Centrum Technologii Wodorowych. Politechnika Gdańska podpisała umowę z ORLEN na produkcję metanolu w dedykowanego źródła odpadowego ditlenku węgla, która w przypadku owocnych badań będzie rozwijana z wykorzystaniem posiadanej instalacji. Pozwoli to na znaczną oszczędność prowadzenia prac rozwojowych jak również zachowanie trwałości zakończonego już projektu.
Paliwo uzyskiwane z eteru dimetylowego może być używane do samochodów z silnikiem diesla już teraz, jeśli silniki zostaną odpowiednio dostosowane. Nie jest to kosztowny i czasochłonny proces, można go porównać do wprowadzania modyfikacji w silniku benzynowym przy używaniu gazu LPG. Nie jest to oczywiście paliwo doskonałe, bo choć nie emituje do atmosfery cząstek stałych, to jednak wydziela dwutlenek węgla, ma też mniejszą niż paliwa tradycyjne kaloryczność. Myśląc jednak o koniecznych w przemyśle energetycznym zmianach, które musimy wprowadzić, należy zdywersyfikować źródła energii, biorąc pod uwagę różne warianty, które będą współistnieć: wodór, biopaliwa, eter właśnie itd. Nasz projekt jest odpowiedzią na te potrzeby i wyzwania.
dr inż. Andrzej Rogala, Katedra Inżynierii Procesowej i Technologii Chemicznej, Wydział Chemiczny Politechniki Gdańskiej
Tania produkcja DME w Polsce, które może być także paliwem odnawialnym (bio-DME) to z pewnością bardzo dobry pomysł, szczególnie w kontekście embarga na rosyjskie LPG. Zaangażowanie Grupy ORLEN dobrze rokuje temu projektowi ale jak wiadomo od badań do komercjalizacji jeszcze bardzo daleka droga.
Życzymy powodzenia i kibicujemy. Polski producent zbiorników z pewnością odnowi swoje kompetencje w zakresie magazynowania DME.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl