Najlepszym sposobem jest poproszenie o pomoc mediów i przekonanie ich do popularyzowania LPG jako najprostszego, bezpiecznego i niezmiennie taniego sposobu na podróżowanie po krajowych (i nie tylko) drogach.
Nie dziwi zatem fakt, że jednym z pierwszych przedsięwzięć tegorocznej edycji E-GIFT-u było spotkanie prasowe z dziennikarzami zajmującymi się nie tylko tematyką motoryzacyjną, podczas którego prowadząca spotkanie Katarzyna Frendl, dziennikarka motoryzacyjna, a prywatnie użytkowniczka auta z instalacją LPG, oraz Grzegorz Jarzyński, współwłaściciel Grupy Elpigaz - organizatora projektu E-GIFT, przekazali wiele ciekawych informacji na temat branży autogazu, rozwiązań technicznych, perspektyw rozwoju branży czy mitów o autogazie, które nadal funkcjonują w zbiorowej świadomości.
Jedną z istotnych informacji, o której zapominają użytkownicy autogazu jest to, że według oficjalnych danych w Polsce jeżdżą obecnie 2,2 mln samochodów napędzanych LPG, co stanowi ponad 13% ogółu zarejestrowanych samochodów osobowych w naszym kraju. Jest to zatem niezwykle liczna grupa użytkowników, z którą liczyć się powinni producenci samochodów i rządzący.
Paliwo gazowe, jakim jest LPG, stanowi doskonałe źródło energii nie tylko dla samochodów osobowych, rozwój technologii umożliwia także montaż instalacji gazowych m. in. w autobusach, wózkach widłowych, silnikach stacjonarnych czy łodziach motorowych. Całkiem nową grupą odbiorców są od niedawna użytkownicy samochodów dostawczych i ciężarowych z silnikami wysokoprężnymi. Na rynku istnieją bowiem już pierwsze instalacje LPG przeznaczone do montażu w tego typu silnikach.
Podczas prezentacji, organizatorzy E-GIFT-u bardzo ciekawie argumentowali powody, dla których warto korzystać z LPG. Najważniejsze, zarówno dla zwolenników i przeciwników autogazu, są kwestie ekonomiczne. Według badań przeprowadzonych na zlecenie Elpigazu przez pracownię Pentor, aż 52% respondentów uważa, że na przeszkodzie montażu instalacji stoi jej wysoka cena. Dla zwolenników autogazu jest to łatwy do obalenia argument.
Na przykładzie dwóch bardzo popularnych samochodów przeanalizowano okres amortyzacji instalacji gazowej oraz poczynione dzięki temu oszczędności. Do porównania wybrano Skodę Fabię z silnikiem 1.4 i Fiata Pandę 1.2. W obu przypadkach instalacja zwraca się już po przejechaniu ok. 20 tys. km. Po pokonaniu kolejnych 100-120 tys. km możemy zaoszczędzić na używany samochód tej samej marki. Aby zgromadzić pieniądze na nową Skodę, należy przejechać 380 tys. km, zaś aby kupić Pandę, o ok. 40 tys. km więcej. A wszystko to wyłącznie z oszczędności poczynionych dzięki wyborowi tańszego paliwa.
Mocnym argumentem w dyskusji jest także powszechna dostępność autogazu. Co kilkanaście kilometrów można zatankować na jednej z ponad 6000 stacji LPG, które działają w naszym kraju.
Być może do sceptyków przemówi aspekt ekologiczny. Jak przekonywali prowadzący spotkanie, autogaz jest paliwem o niższej niż benzyna emisji CO2, porównywalnej jedynie z biogazem i gazem ziemnym. Jeśliby przyjąć porównanie całkowitego ekologicznego kosztu wytworzenia energii potrzebnej do jazdy samochodem na gaz, to okaże się, że jest on nawet niższy niż w przypadku hybryd czy rozwiązań elektrycznych.
Spotkanie było także okazją do prezentacji warunków, które należałoby spełnić, aby rynek autogazu rozwijał się bez przeszkód. Według założeń przyjętych przez UE, do 2020 roku aż 20% samochodów poruszających się po drogach Europy zasilanych powinno być paliwami gazowymi (LPG, CNG, LNG). Plany te są silnym impulsem do działań na rzecz rozwoju branży autogazu.
Najważniejszym wydaje się uzyskanie dla LPG prawnego statusu paliwa ekologicznego. Zrównałoby to pozycję aut z LPG np. z pojazdami hybrydowymi czy elektrycznymi. Umożliwiłoby zatem wprowadzenie wielu ułatwień dla posiadaczy samochodów na autogaz - od mniejszych opłat parkingowych po możliwość wjazdu do stref zamkniętych w centrach dużych aglomeracji, które niebawem, wzorem Anglii czy Niemiec, pojawią się także w Polsce. Na szczeblu krajowym byłoby to podstawą do pomocy finansowej dla osób pragnących korzystać z LPG.
Warto przypomnieć, że doposażenie samochodu w instalację autogazu prawdopodobnie jeszcze przez długie lata będzie najtańszym, najprostszym technologicznie i najbardziej dostępnym sposobem, dzięki któremu po ulicach naszych miast jeździć mogą samochody o niskiej uciążliwości dla środowiska naturalnego i człowieka.
Przekonanie osób sceptycznie nastawionych do idei autogazu to jeden z podstawowych celów projektu E-GIFT, nad którym patronat medialny objęło Gazeo.pl.
Zobacz stronę producenta:
Elpigazwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl